00:20
Csodaszép InterCom logóval indítunk, és az első név a főcímben Andrew G. Vajnáé, miközben a kamera a gellérthegyi Szabadság-szobrot pásztázza Dés László zenéjére. Tiszta Amerika!
0:51
Éjjel-nappal Budapestet és Válótársakat megszégyenítő légifelvételek fővárosunkról, csakhogy itt még nem drónról, hanem helikopterről filmeztek a kameramanok. Vagány!
01:50
A stáblistát végignézve kell rádöbbennem, hogy még ma is pont ugyanazokkal a nevekkel vannak teli a magyar filmek, mint húsz évvel ezelőtt: Dobó, Kamarás, Udvaros, Kern, Koltai, Hernádi, Gáspár… Megállt az idő.
02:10
Andy Vajnával nem csak az amerikai profizmus, hanem a product placement is megérkezett kis hazánkba. Rögtön az első jelenetben egy Pizza Hut robogós futár szállít le egy dobozt a Parlamentbe, szigorúan jól látható céglogóval. Még a pizzásdobozról is mutatnak egy közelit. Sas Tamás szelleme már ott kísértett, pedig az SOS Szerelem bemutatója csak tíz év múlva esett meg.
03:10
Látszik, hogy Vajnának már a kilencvenes években is jó kapcsolatai voltak, mivel el tudta intézni, hogy a Parlamentben forgassanak. Rögtön a lépcsőn feltűnik Dobó Kata egy látványos miniruhában, a bokatetkója pedig akkora unikumszámba ment még ’97-ben, mint ma egy Trabant a Parlament parkolójában. Az összhatáson Geszti Péter „rappelése” ront csak valamelyest.
03:51
Fax, vonalas telefon, tollal jegyzetelés, a háttérben kattogó írógép zaja. Időutazás a javából. Koltai Robi úgy kóstol bele a Pizza Hutos pizzába, mint később Dobó Kata a Pepsi reklámban az üdítőbe: nyálunk összecsordul.
04:30
Koltai és Kern mobiltelefonon (!) beszélgetnek egymással. 1997-ben. Divatdiktátorok.
05:20
Marosiné (Dobó Kata) az ellenzéktől áthozza a miniszter irodájába az ellenzék tiltakozó jegyzékét.
Mehet a szemétbe, hacsak nem wc-papírra nyomtatták!
– adja ki az ukázt a miniszter. Magyarország semmit sem változott az elmúlt húsz évben.
06:50
Egy dramaturgiailag teljesen jelentéktelen autóbaleset-jelenet a rakparton. A magyar filmek akciócsúcsának számított akkoriban, ahogy megreptettek egy autót. Még hazánk kaszkadőrpápáját, a Hollywoodban edződött Piroch Gábort is hazahívták a koreográfia megtervezése kedvéért. A vicc az, hogy a történet szempontjából a dolog tényleg semmi jelentőséggel nem bírt.
07:10
Volt idő, amikor még az Astoria számított a város legmenőbb szállodájának. Rég volt, szép volt, tán igaz se volt.
07:45
Először láthatjuk Kamarás Ivánt, és rögtön olyan keményen néz, mint Steven Seagal virslifőzéskor, ráadásul bokszol. Ez a pillanat előre predesztinálta az egész karrierívét.
09:15
Végre megérkezünk az események fő helyszínéül szolgáló lakosztályba. Végtére is egy színdarab adaptációjáról beszélünk (az eredetit Ray Cooney írta). A Reviczky Gábor által játszott hotelmunkás olyan szépen dobja le a miniszter bőröndjét az alacsony borravaló után, hogy azt öröm nézni. Magyaros virtus.
10:05
Eddig Dobó Kata fenekét többször láthattuk, mint az arcát.
10:50
Dobó Kata megérkezik a megcsalás helyszínére.
– Miniszter úr, én nem tudok így helyből.
– Tőlem csinálhatjuk nekifutásból is.
11:35
Vágyfokozó dumák az ellenzék titkárnőjétől a fürdőszobában.
Isteni, pont ilyet akartunk a férjemmel. Ez a rózsaszínes márvány!
12:06
A sztárcsináló pillanat. Dobó Kata egy szál ízléses fehérneműben megáll a fürdőszobaajtóban, fülünkbe halk szaxofondallam búg. Még hajat is mosott. „Atombombázó” – bókol kifinomultan Kern, és egy fél ország szerelmes lett. Nem Kern Andrásba.
12:45
Fenntartásaim ellenére azért akad a filmben egy-két jó duma:
Miniszter úr, én még sohasem feküdtem le kormánypártival.
13:08
Ikonikus kép: Dobó Kata keresztbedobott, hosszú lábai a fotelben.
14:05
Megszólal a rádió:
A pénzügyminiszter bejelentette, hogy az inflációt jövőre tizenöt százalék alá csökkentik.
Tizenöt százalékos infláció?!?!?
14:20
A nagy pillanat: hulla a tűzlétrán, félig beszorulva az ablakba. Hogy kerül ez ide? És persze a rendőrséget nem lehet értesíteni, hiszen a miniszter úr épp a feleségét csalta az ellenzék titkárnőjével.
Hívni a rendőrséget? Tipikus ellenzéki ötlet.
15:40
Szinte látom magam előtt a bulvárlapok szalagcímeit. Hullával folytatott szexorgiát a miniszterelnök bizalmasa és az ellenzék titkárnője.
Régi, szép, Ripost előtti bulváridők.
16:10
Koltai Robi a Parlament üléstermében alszik. Már régen is arra használták ezt a termet, amire való.
20:00
Csak most, ennyi évvel a bemutató után esett le, hogy Gáspár Sándor milyen elemi erővel játssza a hullát. Csak reménykedni tudok abban, hogy anno a Filmszemlén megdobták érte valami különdíjjal. Úgyis annyi díjat osztogattak akkoriban.
20:15
Kern véletlenül odaadja Dobó Kata ruháját a szobapincérnek. Ügyes indok arra, hogy a színésznőt még véletlenül se kelljen újra felöltözve látnunk.
22:00
Hősnőnk melltartója beleakad az ajtó kilincsébe, és akkor egy pillanatra eggyel felsőbb kategóriába lép a film korhatárbesorolása. Hiába, Vajna már a Pappa Pia előtt is tudta, hogy meg kell adni a népnek, ami jár.
22:25
Nem szabad elfelejtened, hogy amit eddig mondtam neked, azt el kell felejtened.
Kern csak úgy ontja magából az idézhető sorokat.
23:28
Lehet ezt fokozni: a melltartó elszakadt, Dobó Kata pedig a melleit takarva jön elő a szekrényből üdvözölni Koltai titkár karakterét. Végül is a teljes kampányt erre húzták fel: a színésznő már a poszteren is a melleit a kezével takargatva állt.
24:55
Megvan a nagy terv: át kell költöztetni a hullát egy másik szobába, mintha mi sem történt volna.
26:00
Azért ez a hullával való bohóckodás inkább idézi a Szeszélyes évszakok bohózatait, mint a Hóbortos hétvégét.
28:18
Miközben Kern András a hoteligazgatót játszó Kállai Ferenc társaságában csinál hülyét magából, Dobó Kata csak talált magának egy szabad törölközőt.
30:50
Tök fölösleges, komikusnak szánt mellékszál Koltai Galamb Sándorának beteg édesanyjával, és az őt ápoló nővérkével, Hernádi Judittal. Ettől is csak hosszabb lett a film.
32:28
A pincér észreveszi a hullát cipelő Kernt és Koltait, akik erre elkezdenek orosz táncot imitálni. Igazi komédia-klasszikus pillanat abból az időből, amikor az emberek Ihos Józsefet és az Irigy hónaljmirigyet is viccesnek tartották. „Ka-ka-lin-Ka-ka-lin-Ka-ka-lin-Kamaya!”
34:10
Újabb ruha nélküli Dobó Kata pillanat, de eztán visszakerül rá a ruha is. Azért a nézők női felének is szándékoznak adni vizuális élményeket?
35:30
Kaszás Géza hosszú lófarokkal, tufa fejű biztonsági őrként. Valahogy mindig hajlamos vagyok megfeledkezni arról, hogy ő egy színész.
36:30
Az örök poén: mozgassuk úgy a hulla fejét, mintha bólogatással kommunikálna. Minden egyes ilyen poén után valahol meghal egy bébifóka a világon.
38:40
Kamarás Iván végre ismét feltűnik. A csíkos Adidas pólóra húzott bőrmellényt sosem feledjük.
39:10
Emberek, akikre nem emlékeztünk a filmből: a szálloda bárjában ott smárol R. Kárpáti Péter, a Barátok közt egykori Berényije, akit legutóbb az Ázsia Expresszben láthattunk celebeskedni.
41:57
Hazudsz, politikus!
– mondja a féltékeny férj szerepében tündöklő Kamarás, és a lábánál fogva lógatja le az emeletről Kern Andrást. Igazi magyar néplélek-simogató jelenet. Köszönjük.
45:20
Menekülünk a tomboló férj elől perceken keresztül a hotelben bujkálva. Reviczky Gábor tolószéket szerez be, Kamarás pedig elsírja magát Kern előtt, mert állítólag nagyon rossz az ágyban. Közben pedig telik az a rohadt idő.
48:10
– De hát mégsem alhatok a Parlamentben.
– Miért? Ott olyan sokan alszanak.
49:30
A holttest a tolószékben elszabadul, és valami rejtélyes oknál fogva magától gurulni kezd. Még a konyhába is beszabadul, ahol nekimegy a szakácsnak, aki emiatt kigyullad. Hahota-magazin különdíj!
51:25
Újabb akciójelenet! A tolószékes hulla átrepül a kirakaton, kiesik az útra, majd nekimegy egy kocsinak. És közben kiderül, hogy mégsem halt meg. Micsoda fordulat! Ezek után pedig ismét felmászik a tűzlétrán, hogy aztán újra ráessen a fejére az ablak. Én már ezt nem bírom követni.
55:40
Mindig rá kell jönnöm, hogy A miniszter félrelép igazi kincsét Reviczky Gábornak hívják. Minden poénját tökéletesen időzíti, és még a legkisebb szájgörbítése is a helyén van. Lehet, hogy a film eléggé megkopott az elmúlt húsz évben, de Reviczky játékán még ma is jól lehet szórakozni.
56:15
Visszatérő poén: Kamarás Iván mindig térdepelve sír Kern András előtt, amikor váratlanul belép a szobába Kállai Ferenc.
57:50
Azt hiszem, hogy ha ez a pasas felállt, akkor nem halt meg.
Volt konfliktus, nincs konfliktus. De várjuk csak ki a végét!
58:40
Befut az Astoriába a miniszter felesége is, akit Udvaros Dorottya alakít. Végül is minden bohózat úgy végződik, hogy az összes szereplő összegyűlik a végén. De addig még több mint fél óra van hátra.
61:35
Azért egy ilyen tréfás kis bohózatba is sikerült becsempészni egy meglepő fordulatot: ki gondolta volna, hogy Koltai Robi és Udvaros Dorottya összekavarnak?
62:55
Bejelentkezés a Parlamentből. Furcsa látni ezt a nagy tömeget. Húsz év alatt ennyit romlott honatyáink munkamorálja?
64:50
Mindjárt itt a pezsgő és a kaviár.
– mondja lihegve Udvaros Dorottya, miközben rámászni készül Koltaira. Már Kern is pezsgőt, kaviárt és kagylót rendelt a Dobó Katával való légyott előtt. Pezsgő és kaviár nélkül már dugni se lehet?
67:40
Mióta Gáspár Sándor hullájáról kiderült, hogy mégsem halt meg, azóta amnéziás. Újabb remek, még sosem látott poénforrás.
69:20
Most Udvaros Dorottyára csapódik rá az ablak. Elég masszív egy ablak lehet, ha mindenki azonnal elájul a lecsapódásától. Pedig furcsa módon nem is a fejükre, hanem a hátukra csapódik.
69:45
Újabb akciójelenet. Kamarás Iván az emeletről csapódik be a medencébe, miután pofon vágták. Még Jackie Chan is megirigyelné a mutatványt.
72:20
Sokáig láttam Koltai és Kern filmjében a törekvést arra, hogy Cooney színdarabját filmszerűvé tegyék, de itt már kezdem azt érezni, mintha színházban lennék, ahol a szereplők a klasszikus félreértések vígjátéka helyzetben ki-be járkálnak a díszletajtókon, és változatos sorrendben találkoznak, illetve kerülik el egymást pont annyira, hogy a két szarkavaró főhős jó darabig ne lepleződjön le, és közben annyi hazugságot hordjanak össze, amiből a végén már lehetetlen lesz kijönni.
75:40
Érdekes, ebben a filmben, ha valakit bezárnak egy szekrénybe, az csak úgy percekig csendben ott marad, miközben a szekrény teljesen hangszigetelt, és az illető soha semmit nem hall abból, ami odakint folyik.
78:15
Eddig arra panaszkodtam, hogy a filmesek csak Dobó Katát vetkőztetik. Nos, itt van a csontra kigyúrt Kamarás Iván egyenesen a medencéből, egy szál törülközőben. Taps!
79:45
Gyűlünk, gyülekezünk. Már a lakosztály különböző pontjain van Kamarás, Koltai, Dobó, Gáspár és Reviczyk, a szomszéd szobában pedig ott vár Hernádi Judit. Már csak Kernnek kell visszaérnie a Parlamentből. Végre, ez azt jelenti, hogy mindjárt itt a finálé.
81:40
Ez az a film, amiben még szegény Kállai Feri bácsiról is leszaggatják a nadrágot.
84:00
Sajnálom, hogy idáig nem számoltam, összesen hányszor ájul el valaki a filmben a hátára csapódó ablaktól.
84:10
Kállai Ferenc örökbecsű mondata:
Nem hisztéria, Astoria.
85:50
– Ki a boldog ara?
– Aranka. Ilyen magas-alacsony nő, ilyen nagy-kis mellekkel.
89:25
A hazugságok és félreértések hálója már nemcsak a szereplők, hanem a nézők számára is követhetetlen, így inkább foglalkozzunk egy fontosabb pillanattal: a kilincsbe beleakad Kamarás Iván törölközője, így a színész egy amolyan Stallone-s seggmutatással ajándékozza meg a nézőket. Azok a régi szép 90-es évek!
91:10
Egy orosz nő menyasszonyi ruhában, valamint könnygázzal támadó, az ablakon berontó rendőrök. Teljes a káosz, és már nagyon közeleg a várva várt stáblista.
92:30
Mindenki kiszabadul a börtönből, kár aggódni. Nagy a romantika, minden pár között béke és szeretet van, Koltai pedig lesmárolja Hernádit az Erzsébet hídon. Ez egy vígjáték, nem szociodráma.
93:38
Bálint Antónia egy kocsiból mosolyog át a bugyinedvesítő Kern Andrásra, aki kihajol az ablakon és a felesége ráhúzza azt az elektromos ablakemelővel. Főhősünk kacsint egyet a kamerába, mert ez olyan nézőre kacsintós film.
94: 20
Stáblista, de ne higgyük azt, hogy megúsztuk ennyivel, mert bónuszként bakiparádét is kapunk Dés László zenéjére, a két főszereplő éneklésével.