Ki korán kel: melós. Vagy aranyat lel. De legalábbis keres. És már nagyon unja, hogy a kiszolgált ünneplőjében túrja a földet, ráadásul az öklömnyi aranyrögök is folyton leszakítják a nadrágzsebét. Na, valami ilyesmi járhatott a kiugrott szabócska, Levi Strauss fejében, ennek hatására vásárolt nagy mennyiségű sátorvásznat, és kezdett bele 1873 körül San Franciscóban az általa szabadalmaztatott módon a szegecsekkel megerősített munkásnadrágok varrásába. A nadrágok rövid idő alatt nagy népszerűségre tettek szert a cowboyok, aranyásók és földművesek körében. Strauss hamarosan talált egy másik anyagot a franciaországi Nîmes városágban, a serge nevű durva szövésű vásznat (amelyből hagyományosan a halászok munkaruhája készült), majd, hogy egyedivé varázsolja az általa készített nadrágokat, ezt az anyagot indigóval kékre festette. Megszületett a farmernadrág, a serge de Nîmes, amelyből a denim név is származik. A másik, a blue jeans elnevezés pedig állítólag Genovára és a matrózok viseletére utal. A magyarul farmer névre keresztelt (hiszen az amerikai filmekben a földművesek hordták) ruhadarab nemcsak örök divattá, hanem egyfajta státusszimbólummá is vált.
|
Levis |
|
Mango |
|
Promod |
|
S.Oliver |
A magyar Trapper farmer sikersztorija 1975-ben kezdődött, amikor a BudaFlax gyártani kezdte. A márkanévre pályázatot írtak ki, amelynek díja 500 forint volt tekintve, hogy akkortájt a Trapper bevezető ára 800 Ft volt (a tanári fizetés pedig Budapesten 1200 Ft/hó), a nyertes csak a kirakatban láthatta az áhított darabot. A kereskedők összeverekedtek a gyári készleteken, volt olyan év, hogy egymillió nadrágot is értékesítettek a szocialista (ismeri még valaki ezt a szót: KGST-) táborban. |
Nincs még egy ruhadarab, ami ennyire tartaná magát a divat színpadán, mint a farmer. Szinte nem találunk olyan divatházat, amely ne csempészte volna bele egyik-másik változatát valamelyik kollekciójába. S mindig fellelhetünk egy olyan korosztályt, réteget, amelyik éppen a farmerben tudja kifejezni önmagát.
Az 1950-es években a mozisztárok hordták előszeretettel, hangsúlyozva a lazaságukat, a konvenciók áthágását. Ezután terjedt el az egész világon a tinédzserek körében, akik már ezt viselték minden alkalomra.
A 20. század hatvanashetvenes éveiben volt a jeans első virágkora: a farmer nemcsak a divatot, hanem a lázadást is szimbolizálta. Viselője politikai és társadalmi nézeteit, a vietnami háború, a faji üldöztetések elleni tiltakozását fejezte ki. Majd a világ változásával ez is átalakult, a jeans következő állomásán a rockzene és képviselői, maga a stílus szimbólumává vált.
|
Jimi Hendrix |
Innen a hippikorszakból datálódik az is, hogy a farmer viselője szerette volna egyedivé, még jobban magához illővé varázsolni a nadrágját. Hímzésekkel, rajzokkal, virágokkal díszítették a trapézszárú farmereket.
A nyolcvanas években a rajzfilmfigurák voltak a menők, mindenki Mickey egér és Donald kacsa képét vasaltatta vagy varrta a farmerjére némelyek már ekkor találkozhattak a sokáig népszerű smiley-figurával, ami hosszú évekig divatos volt nálunk is. Szintén a nyolcvanas években bukkantak fel a magyarországi butikokban (régi szép magyar szó) az úgynevezett öregített farmerek: a legmenőbbek gyakorlatilag hordhatatlanná voltak koptatva-szaggatva. Nem mintha ez bárkit is eltántorított volna a viselésüktől, legfeljebb napi harcot vívott emiatt a szüleivel. Ekkor már szinte minden ruhadarab kapható volt farmerből, tetőtől talpig beöltözhettünk. És bizony, a nyolcvanas évek arról is nevezetesek, hogy ekkor jelent meg az első hazai farmermárka, a Trapper, amely végre mindenkinek elérhető (bár kicsit ciki) közelségbe hozta a farmert.
Természetesen a felsoroltakon kívül is még rengeteg variációját láthattuk a farmernak egyebek között a boldog (rémséges a nem kívánt törlendő) emlékezetű márványfarmert is , de ezek túlnyomórészt csak egy-egy szezon erejéig voltak felkapottak. Az elmúlt években visszatértek a hímzett nadrágok is, de ez a díszítés az idei divatban már inkább csak a zseben található, és nem színes, hanem inkább egyszínű, nem kirívó.
Ami a farmer színét illeti, 2007 őszén az leginkább sötét, újjáéled a fekete és a mély indigókék farmerek divatja (hurrá, slankít!). A farmer is követi az aktuális színtrendet, amelyben inkább a sötét színek dominálnak. Egy sötét farmerhez istenien mutat egy színes felső, mondjuk éppen farmerkabáttal.
Kicsit vicces azt leírni, hogy új a fazon, hiszen a magas derékszabás is menő volt már egyszer (anyukánk, nagynénénk sokat tudna mesélni a 20-25 évvel ezelőtti és most ismét feljövőben lévő holmikról). Tehát most ősszel a divattervezők kivonták a forgalomból a csípőnadrágokat, és úgy látszik, minél magasabb a farmer dereka, annál divatosabb csakúgy, mint a szövetnadrágok esetében. Ez annyiban jobb, hogy szinte minden alakon pompásan mutat, és szép kerek feneket csinál. Itt csupán a nadrág szárára kell ügyelnünk, mert sajnos a csőszárú darabok csak vékony, formás lábon mutatnak jól. Akinek kicsit erősebb a combja vagy a vádlija, az válasszon egyenes szabású farmert, de még jobb, ha a háromnegyedeset magas szárú csizmával.
|
Levis |
|
Ralph Laurent |
|
Guess |
|
Tommy Hilfiger |
Nyugodtan elővehetjük a szekrény aljából a miniszoknyát és a farmerruhát is, vagy a rövid dzsekit, és bátran viseljük őket élénk, ütős színű kiegészítőkkel, sálakkal, harisnyákkal. Idén is bármikor és bárhol megjelenhetünk farmerben, csak figyeljünk oda, mert mostanság nem divat a slampos, nyúzott megjelenés.
|
Promod |
|
S.Oliver |
|
Guess |
|
Mustang |
Tipp: 2007 őszén nem a tornacipő a legjobb választás a farmerhez. Legyünk kicsit nőiesebbek, és válasszunk egyet a trendi bokacsizmák közül! |