A kezdet
A nyolcvanas években megjelent egy bolondos lány a zeneipar palettáján, lavinát indítva el maga mögött. Mi úgy gondoltuk, hogy csak énekelni akar, de eközben talán észre sem vettük, hogy befészkelte magát a tudatunkba, a mindennapjainkba. A fiatal, lázadó Madonna öltözete bizony elég zűrzavarosnak hatott, mindent felvett, csak kitűnjön a tömegből. A későbbiekben persze ez a zavart stílusdömping már szóba sem jöhetett, évek alatt magáévá tette a divatot, sőt egy idő után ő diktálta. Arról persze nem szól a fáma, hogy mennyit segíthetett ebben stylistja, bár jól tudjuk, minél nagyobb egy sztár, annál nagyobb a csapata. Cicanadrágban, hatalmas színes bizsukkal és kócos, tupírozott hajjal hódította meg a világot, mely szín- és formakavalkád az évek során letisztult, kifinomult eleganciává változott át. De ne ugorjunk ennyire előre!
|
|
„Marylin Monroe áldozat volt, én nem”
1987 |
Bár Madonna eleinte szívesen öltötte magára példaképe, Marylin Monroe külső jegyeit, a szexszimbólum életével közel sem kívánt azonosulni. Madonna a szexualitást és a nőiességet hirdette Monroe szexepiljével, mely bizarrul ötvöződött az elérhető szomszéd lány atmoszférájával. Material Girl című, világhírűvé vált slágerével Monroe feledhetetlen ikonképét sugározza. Ezek után csak tovább fokozódott Madonna kaméleonszerűsége. Papa Don’t Preach című dalával olyan nőkhöz szólt, akik házasságon kívül esnek teherbe, ezzel is támogatva mindenféle tabutémát.
Mindent megtett azért, hogy bélyeget kapjon, a különcség, az egyéniség bélyegét. Mindent megtett továbbá azért is, hogy eltérjen a többi énekesnőtől. Teljes mértékben különbözött az amerikai álomgyár terméknőitől. Hol fiúsan rövid hajat viselt, máskor hosszú, szorosan összefogott hidrogénszőke hajkoronát készíttetett magának, fekete szemöldökével és hófehér arcbőrével éles kontrasztban. Az egyház haragját is kivívta Like a Prayer című klipjével, amelyben lángoló keresztek előtt meglehetősen szexisen vonaglik egy szál hálóingben, kereszttel a nyakában. A videót még tetézte egy afroamerikai pappal váltott csókja. Madonnát még az sem zavarta, hogy a Vatikán szinte kiátkozta, hiszen nagyon is tudatában volt annak, hogy a rossz reklám is reklám, sőt!
Blond Ambition
1991 |
1990-ben turnéra indult – Blond Ambition címmel –, hogy végérvenyesen beírja magát a popikonok és szexszimbólumok közé. Ezekben az években minden erkölcsi értéket felrúgott, társadalmi elvárásokat sutba vágott. A lehengerlően merész, Gaultier tervezte csúcsos melltartót és a hozzá tartozó, szorosan lófarokba kötött szögegyenes hajat is ekkor láthattuk tőle. Felkavarta az egész világot! A futurisztikus szexdíva ehhez még hozzájárult egy minden gátat ledöntő színpadi koreográfiával. Franciaágyon, két férfi táncosa jelenlétében simogatta magát, színlelt orgazmust. A világ megdöbbent és őrjöngött. Sokan követték a stílusát már ekkor is. Két nap alatt elfogytak a jegyek a koncertjeire, mindenki látni akarta a mágikus nőt, aki foglyul ejti közönségét.
1991-ben készítette a Vouge-ot, amelyben barokkos ihletésű jelmezben szerepelnek táncosai. A divatvilágot mutatja be itt, a fotózások menetét, a modelleket. A túlfűtött Madonna Erotica albumához készült videóját a zenecsatornák hamar betiltották a végletekig provokáló részletei miatt. Kár érte.
Néha sokkoló, néha bizarr stílusához a híres tervezőpáros, Dolce & Gabbana adta a nevét és szebbnél szebb ruhakölteményeit. Velük a mai napig megmaradt szoros barátsága. Soron következő turnéjához, a Girlie Show-hoz, amelyet 93-ban kezdett el, ők adták a színpadi hozzávalókat.
A kifinomult ikon
A 90-es évek második felétől Madonna megváltozott. Eldobta provokatív, színes ruháit, és egy nőiesebb, letisztult formavilágot alakított ki magának. A konzervatív ruhákhoz mélyebb hangvételű dalok társultak. Ebben az időszakban született meg kislánya, és ez Madonnán is nyomott hagyott. Szőke haját természetesebb árnyalatúra festette, decens kosztömökben járt, ami minden bizonnyal az Evitának volt köszönhető. A közönség ellenben megrémült, hogy mi lesz a vadóc lánnyal, mire Madonna ennyit felelt: „Bár a lányom tökéletesen megváltoztatta az életem, nem lettem szent.”
Tipp: • A gyógyító kabbala » |
Az ezredfordulóhoz közeledvén Madonna egyre több misztikus klipet forgatott, mint például Az angol beteg ihlette Frozent. Az énekesnő hófehér arcával, fekete hajával a halál képét vetítette elénk fantasztikus képi kísérettel. Ebben az időszakban kezdett el foglalkozni az ezotériával, mely mind szövegeiben, mind klipjei látványvilágában is visszaköszönt. Madonna a kabbala hívője lett, ami újfent őrületet váltott ki rajongóiból. Sorban jelentek meg a piros karkötők a csuklókon, hirtelen mindenkit érdekelni kezdett ez a vallásirányzat.
Evita – 1997 |
A jelen mítosza
Még több sztárdivat: • Sztárok egyforma ruhában – Kinek áll jobban? » • Válassz frizurát az alakodhoz! » • Öltözz össze a pasiddal! – Ahogy a sztárok csinálják » • Sztárok divatbakijai » |
Már most legenda, könyvek és filmek szólnak róla. Madonna immár betöltötte az 50-et, de mit sem változott. Vagy mégis? A tabudöntögető lányból érett nő lett fantasztikus külsővel és ruhatárral, nem mellékesen anyaként. Időközben egy kisfiúnak is életet adott, majd örökbe fogadott egy árvát. Az eklektikus öltözetű és hangvételű olasz csitriből angol arisztokrata lett, aki napjában több órát lovagol, meditál és jógázik, és akit lenyűgöző színpadi öltözetei ellenére a hétköznapokon szinte csak melegítőben láthatunk.
Ez is ő. Az egyszerű, a mindennapi nő, aki a színpadon, mint a bábból a pillangó, szikrázóan életre kel.
|
|