nlc.hu
Öltözködjünk
A hónap tervezője a márciusi WAMP-on: László Edina

A hónap tervezője a márciusi WAMP-on: László Edina

László Edina, azaz Lazlo kollekciói kivétel nélkül egy-egy vezérgondolat, tézis, sőt olykor múzsa köré rendeződnek, s nem is feltétlenül a divatiparban elvárt féléves terminusokat követik, sokkal inkább a tervezői folyamat sajátos ritmusát, dinamikáját. Interjú.

László Edina egészen különleges szereplője a hazai divatvilágnak. Márkája, a Lazlo holisztikus szemléletet tükröz, s nem állnak távol tőle a slow irányzat elvei sem. Minden döntése nagyon tudatos, hosszan érlelt folyamat eredménye, nyoma sincs a fast fashiont meghatározó olykor igencsak felpörgetett tempónak. 

A MOME nyomottanyag-tervező szakán diplomázott, s szenvedélyesen érdekli a pszichológia, a smart textilek. Szívesen dolgozik együtt belsőépítészekkel és formatervezőkkel is, s ma már több egyetemen is oktat.

Kollekciói kivétel nélkül egy-egy vezérgondolat, tézis, sőt olykor múzsa köré rendeződnek, s nem is feltétlenül a divatiparban elvárt féléves terminusokat követik, sokkal inkább a tervezői folyamat sajátos ritmusát, dinamikáját.

Edina kizárólag természetes matériákkal dolgozik, s a minták festéséhez sem használ káros anyagokat tartalmazó festékeket. Ahogyan az anyagválasztást és az alkalmazott technológiákat környezettudatos szemlélet hatja át, hasonló felelősséggel gondolkodik munkatársairól, s a választott kivitelezőkről. Azt vallja, hogy a dizájnernek hatalmas a felelőssége, legyen szó a környezet megóvásáról vagy éppen társadalmi kérdésekről.

A márka kifejezetten kényelmes, ugyanakkor nagyon karakteres darabokat kínál, amelyek nem csupán egyetlen szezonra szólnak. Bár erőteljes mintákkal és határozott sziluettekkel dolgozik, ezek sosem “nyomják agyon” viselőjüket, hanem éppen ellenkezőleg, inkább erősítik személyiségüket, stílusukat. A Lazlo ruhákat ma már nem csupán Budapesten, de Bécsben és több más osztrák városban is jól ismerik. A legfrissebb kollekciót a március 20-i WAMP-on láthatja először a nagyközönség.

Alig néhány hete volt a premierje a legújabb kollekciónak, a Phosphene-nek. Bemutatnád nekünk?

A sorozatban abszolút tavaszi darabok szerepelnek: átmeneti kabátok, dzsekik és ruhák. A kialakítás funkcionális, a sziluettek innovatívak, s az egész sorozatot egy különös jelenség ihlette. A foszfének olyan vizuális jelek, melyek az agyban keletkeznek, és a retinára vetülnek ki. Ezek azok a mintázatok, amiket akkor látunk például, ha csukott szemmel megdörzsöljük a szemhéjunkat. A ruhák mintái vegyes technikával – monotípiával és szitázással – készülnek, ennek köszönhetően minden darab teljesen egyedi.

Hogyan kerülnek a minták az anyagra?

A kiszabott darabok kontúrját felrajzolom egy üveglapra, s kézzel felfestem a mintákat is. Az anyagot ráfektetem az üvegre, és hengerrel rásimítom. Ezen a felületen egészen más a festés folyamata, a végeredmény karaktere.

Alapvetően mintatervezőként végeztél. Mi fontosabb egy-egy ruhánál, a minták vagy a szabásvonalak?

Engem a mintatervezés a mai napig teljesen elvarázsol, s ezt a szenvedélyt a divattervezésben tudom a leginkább kiélni. Amikor az egyetemen elkezdtem komolyabban foglalkozni a népművészettel, azon belül a hímzések mintarendszerével az nagyon erős hatással volt rám. Ezeknek a motívumoknak van egy komoly másodlagos jelentésrendszere, s egy-egy hímzés olykor egy egész sztorit elmesél. Én úgy gondolom, hogy a kortárs mintákkal is kialakítható egy ilyen üzenetrendszer, s nincs szükség arra, hogy direkt feliratokat, szövegeket viseljünk a ruhánkon.

Én egyébként minden kollekciónál bevonok a tervezési folyamatba valakit, barátokat, munkatársakat, akik aztán egyfajta múzsaként segítik a végleges darabok kialakítását.

Azon kevés tervező közé tartozol, akik nem ragaszkodnak szorosan a divatipar diktálta féléves vagy még gyakoribb új kollekciók bemutatásához. Mi ennek az oka?

Rugalmas vagyok, jól tudok alkalmazkodni, de szerintem a minőségi végeredményt ki kell érlelni, s az időprés ebben az esetben nem feltétlenül inspiráló. A márka az anyagokat sem a szokásos módon szerzi be, hiszen nagyobb cégek maradékait vásároljuk fel, tehát esélyünk sincs a megszokott időzítéshez való alkalmazkodáshoz. Ezek általában váratlan lehetőségek és fantasztikus minőségű dolgok, amikhez máshogy nem juthatnánk hozzá. Volt rá példa, hogy olyan drága szállodai textileket, lepedőket, ágyneműket dolgoztunk fel, amelyeknek már a tapintása is élmény volt, de egy sokcsillagos szállodánál ezek szinte újonnan kerülnek cserére. Ilyesmivel tényleg fantasztikus dolgozni.

A ruháid nagyon jól kihasználhatók, több szezonon keresztül is hordhatók, de mégis nagyon karakteresek. Milyen nőknek tervezel?

Nagyon fontos, hogy egy nő tudja, mit szeretne az öltözékével üzenni, én ebben igyekszem partner lenni. A ruháimat meghatározza az érzés, amit az azokra kerülő mintákkal közvetítek. Biztos vagyok abban, hogy ezek hatással vannak az agyunkra, s az, hogy éppen mit viselünk, az a hangulatunkat is befolyásolja. Éppen ezért hetekig, sőt olykor tovább is tesztelek egy-egy prototípust, mielőtt abból termék lesz. A vásárlóimon pedig azt látom, hogy ezt nagyra értékelik. Szerintem a Lazlo-nő tudatos, önazonos, merész, de nem hivalkodó!

A WAMP-on mutatod be először a nagyközönségnek a Phosphene kollekciót. Készülsz valami különleges meglepetéssel is?

Igen, a kollekció anyagaiból kis gymbagek is készültek, sőt klasszik ajándék vászonszatyorral is várunk mindenkit.

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top