Japán sikk
A Csillagok háborúja első része megjelenésekor Japán volt az első számú gazdasági nagyhatalom, mindenki figyelt rá. A felkelő nap országának cégóriásai Amerikában is sorra nyitották meg leányvállalataikat vagy épp vásároltak fel amerikai cégeket, ennek az egy irányból érkező gazdasági erőnek pedig hatása volt a társadalom gondolkodásmódjára is. George Lucas ráadásul több esetben is elmondta már, Akira Kurosawa szamuráj filmjei, első sorban is az ’58-as Rejtett erőd, mély benyomást tettek rá, John Mollo jelmeztervezővel így talán kérdés sem volt, honnan merítenek ihletet a főszereplők öltözékeihez.
A Star Wars által behozott japán divatvonal előretörése a kor hangulatának köszönhetően talán a film nélkül is megtörtént volna, de kétségtelen, hogy Issey Miyake,Rei Kawakubo (a Comme des Garcons alapítója), Yohji Yamamoto (Kawakubo egykori szerelme) vagy Kansai Yamamoto japán származású divattervezők ekkor, a ’70-es évek végén váltak egy csapásra nemzetközi szinten is népszerűvé. Sokszor szürreális, gyakran bő szabású, az anyagok fodrozódásával, rétegződésével játszó ruháik, amelyekhez szintén a hagyományos japán öltözékekből merítettek ihletet, széles körben keresetté váltak. Az avantgarde japán művészek látásmódja teljes mértékben eltért a megszokott nyugati stílustól.
A hagyományos, mégis idegennek tűnő japán népi és harci öltözékeknek pedig jó hasznát vették a Star Wars kosztümök tervezésénél is. A jedik ruhájához például a középkori szamurájok viseletéből merítettek ihletet, gondoljunk csak Obi-Wan Kenobi durva szövésű köpenyére. De Luke Skywalker fehér ruhája esetén is kár lenne tagadni a karateruhák stílusjegyeit.
Ebből a képből valamelyest kilóg Han Solo alakja, aki tipikus űrcowboy ruhába bujtatott hős. Sokzsebes kabátja (később már csak mellénye), piros szegélyvarrású nadrágja remekül felvillantja a military sikk azon változatát, ami jól megszerettethető (és eladható) a tömegek számára. Mégis melyik Star Wars rajongó ne akart volna már a ’70-es évek végén pisztolytáskás intergalaktikus szuperhős lenni? John Mollo ez esetben le sem tagadhatta, hogy a filmet megelőzően katonai egyenruhákat is tervezett.
A jelentősebb divattervezők közül Nicolas Ghesquière-t is többször megemlítették már, mint akinek munkáin tetten érhető a Csillagok Háborúja hatása. A divattervező 2007-ben C-3PO aranyszín lábait vette kölcsön, 2012-es, Balenciaga számára tervezett tavaszi kollekciójában pedig több ruhájához is olyan fekete kalapot tervezett, amelyet ugyan a nyilatkozatok szerint Irving Penn egyik fotója inspirált, mégis úgy híresült el, mint “A Darth Vader kalap”. De Gareth Pugh és Rick Owens kreációi közül is jó pár simán kiérdemelhetné, hogy kosztümként használják fel valamelyik későbbi Star Wars rész forgatásához.
És a nők?
Az eredeti trilógia Leia hercegnője kétségtelen, hogy dupla kontyos frizurájával egy életre beleégette magát a beauty világ retinájába, de öltözékével nagyobb divathullámot nem indított el – hacsak nem vesszük ide a farsangi kosztümök örök top 10-es ranglistáját, amin tuti szerepel fehér, tölcsérujjas ruhája.
Amidala királynő esetében már tény, hogy jóval látványosabb kosztümöket terveztek, amelyeken a távol-keleti hatás rendre tetten érhető, mégsem találni direkt kapcsolódást hozzá egy jelentősebb divatház kollekciója esetén sem. Egy kivétel ugyan van, de ez is a szépségipar felől érkezett és inkább nevezhető ízléses kollaborációnak a filmkészítőkkel. Az Yves Saint Laurent 1999-ben dobott piacra egy limitált sminkkollekciót One Love néven, amelynek darabjait Amidala királynő filmbéli sminkjei inspirálták. Rúzst, körömlakkot, szemhéjfestéket és highlightereket egyaránt tartalmazott a szett, amelyet Natalie Portman-nel, a királynőt alakító színésznővel reklámoztak.
A sok hősies férfi karakter jelenléte így nem egyszerűsíti le a dolgokat, ha a női ruhatervezés számára akarnánk ihletet meríteni a filmsorozatból. Bár hozzá kell tenni, Karl Lagerfeld elég jól az arcunkba tolta a Chanel 2017-es tavaszi-nyári kollekciójának bemutatóján a rohamosztagosok egyenruháját. Modelljei közül ugyanis párat a jellegzetes fehér sisakhoz hasonló “kalapban” küldött kifutóra, ami a klasszikus Chanel kosztümökkel meglehetősen fura összképet adott. És mindezt még tetézték az egyujjas hosszúkesztyűk és a fehér military csizmák, amik szintén a Csillagok Háborúja harcosainak öltözékét juttathatják eszünkbe.
Stílusos reklámok
A Star Wars licences ruhákkal és kiegészítőkkel persze Dunát lehetne rekeszteni, zokniktól a pulóverekig, rúzsoktól a körömlakkokig minden kapható SW logózott változatban. Néha pedig egy-egy nagyobb hal is a marketingesek hálójába akad, hiába, jó a kapcsolat a film- és a divatvilág, valamint a szépségipar között. A 7. rész, Az ébredő erő tavalyi megjelenése előtt például divatházak és szépségbirodalmak sokasága rukkolt elő valamilyen kollaborációval vagy “véletlen utalással” a filmre. A Covergirl teljes sminkkollekciót mutatott be 2015-ben, de a reklámgépezet már korábban beindult: a Rodarte 2014-es őszi/téli kollekciójának záró akkordja öt, a film valamelyik karakterének képével telibe nyomott estélyi ruha volt. A fekete, Halálcsillag-mintásat például Kirsten Dunst is kiszúrta magának és a 2014-es MET-gálán büszkén viselte.
Még 2014-ben a Preen is felhasználta a Sötét Erőt és őszi/téli divatbemutatóján több Darth Vader nyomatos felsőt is felvonultatott, amiből kiderült, a Sötét Nagyúr remekül megfér a színes, vidám mintákkal is. 2015-ös őszi kollekciójában a brazil Triton márka mutatott be egy fekete-fehér szettet, ami egyértelműen a rohamosztagosok egyenruháját idézte meg, a Vetements pedig az idei tavaszi kollekciójánál nyúlt a Star Wars-hoz egy fotónyomatos szoknya erejéig.