Ők ugyanis határozottan nem kérnek a magamutogatásból. Nem elvontak, és még csak nem is a világtól elzárva élnek, azonban vallási, elvi, alkati vagy simán csak ízlésbeli okokból úgy gondolják, anélkül is tudnak szépek és nőiesek lenni, hogy kiteszik közszemlére testük kilencven százalékát.
Nem csak a muszlimok
Az angol nyelvben modest/modesty fashionnek nevezik ezt az irányzatot, magyarul a szerény vagy visszafogott divat kifejezést szokták rá használni. Alapvetően a muszlim nők öltözködési szokásait sorolják ide, pedig nem csak róluk van szó, világszinten a figyelem azonban most első sorban rájuk hárul, hiszen megítélésük meglehetősen vegyes. A menekültüggyel keveredő terrorizmustól való félelem heves érzelmeket vált ki mindenkiből, amelyek jelentős része a muszlim nők jogai, lehetőségei és öltözködése körül forog. Azt is észre kell azonban venni, hogy a muszlim fogyasztók vásárlóereje évről évre nő.
Nemcsak az otthonukat elhagyó nehéz sorsú emberekről van szó, hanem több százmilliós, fizetőképes középrétegről is, akik joggal várják el, hogy pénzükért olyan termékeket és szolgáltatásokat kapjanak, amelyek számukra megfelelőek. És ez a nők ruhavásárlási szokásaira is vonatkozik, ami esetében tény és való, a vallási előírások szigorú iránymutatásként szolgálnak arra, milyen ruházat a megengedett, a szerénység és tisztaság jegyében idegenek előtt mely testrészek eltakarására kell különös tekintettel lenniük.
Hasonló, a nők öltözködésére vonatkozó elvárások azonban más vallásoknál is épp úgy megtalálhatóak. Igaz nem mindenhol ilyen szigorúak, mint a muszlim esetén, de a hithű katolikusok, protestánsok számára sem illő kihívó, erkölcstelen öltözéket viselni. Az ortodox zsidó nők (elsősorban a házasok) amellett, hogy az öltözködésre vonatkozó vallási parancsolatok betartására ügyelnek, még sheitelt, vagyis parókát is viselnek, vagy kendővel, kalappal takarják el hajukat. És akkor még nem beszéltünk a hinduizmus vagy a buddhizmus tanításairól.
Tágabb perspektíva
Csak a különböző vallási okok miatt visszafogottan, erkölcsösen öltözködő nők számát véve is jelentős vásárlóerőről beszélhetünk, akik nem “számukra kijelölt” üzletekben, ódivatú butikokban szeretnék megvásárolni ruháikat. Ez főként a fiatal korosztályra igaz, akik nem akarnak a divat és szépségápolás frontján hátrányba kerülni, viszont identitásuk alapvető részét képezi hitük megélése. Hogy mindebbe mi fér bele, az már csak a valláshoz való viszony kérdése. Minél lazább ez a kötelék, annál több. De bárhogy is legyen, egy vallását gyakorolni igyekvő fiatal lány számára sanszos, hogy nem Kylie Jenner lesz az első számú követendő példakép.
A modest fashion tábora tehát jóval nagyobb a szigorú vallási normák szerint élő nők számánál. És sokan vannak még azon felül is, akik esetén még csak nem is hit kérdése az, mit vesz fel reggelente. A legtöbb munkahely megköveteli a hivalkodásmentes öltözködést, a túl szűk, a túl kivágott és túl rövid ruhadarabok talán csak a lokálokban számítanak munkaruhának. Ráadásul egyáltalán nem vágyik mindenki nap mint nap macaszerkóra, sokkal inkább a nőies és kényelmes cuccok valamilyen személyre szabott keverékére, ami kellően divatos is egyben. Plusz az sem árt, ha mindez az alkatunknak és korunknak megfelelő tálalásban történik, hiszen lehet szeretni a bandázsruhákat és a falatnyi topokat, ha röcögő redőink vagy a “futott kilométerek” másért kiáltanak. Ezekkel az elvárásokkal felvértezve pedig el is jutottunk a szerény divatirányzat fogalmáig.
Szexszimbólumok helyett divatikonok
A hírességek között is megtalálhatják példaképeiket a modest fashion követői. A legnagyobb divatikonnak kétségtelenül Katalin hercegné számít, akinek visszafogott stílusát nők milliói másolják világszerte. Rajta kívül Olivia Palermo és az Olsen ikrek is a népszerűségi listák élén állnak, őket sem sűrűn látni azokban a butikokban, ahol Bella Hadid vásárol, mégsem jutna eszünkbe rájuk aggatni az unalmas vagy a nagymamás jelzőket. Érdemes még megemlíteni Ivanka Trumpot is, akinek öltözködési stílusát apja elnökválasztási kampánya alatt is pozitív kritika illette, bár kétségtelen, hogy népszerűségének nem tett jót, hogy a kedves papa a Fehér Házba költözött. A férjével kötött házasságát megelőzően ortodox zsidó hitre áttért Ivanka ugyan messze nem követi szigorúan az öltözködési előírásokat, többségében még így is az ízlésesség határán belül mozognak öltözékei.
A sztárok mellett tucatnyi bloggerinát is találhatunk a világban, akik a visszafogott stílust népszerűsítik, és konkrét példákon mutatják be, hogyan lehet divatos, csini szetteket összeállítani köldökig kivágott felsőrész nélkül. Sajnos magyar változat erre még nincs igazán, de elég csak beütni a keresőbe az angol kulcsszavakat, máris tucatnyi külföldi oldalt nézegethetünk, nem beszélve a közösségi oldalakról, ahol a #modesty, #modest és hasonló hashtagek segítségével ezernyi megosztott fotó közül szemezgethetünk.
A minta tehát adott, már csak be kell tudnunk szerezni a vágyott ruhadarabokat. Visszafogottan és divatosan öltözködni egyszerre, a többség számára nem jelenthet túlzott kihívást. Bár az üzletek mostanság tömve vannak hasat villantó topokkal, éppúgy válogathatunk normál kivágású felsők és ingek közül, tucatnyi stílusú overall vagy épp midi- és maxiszoknya vár rá, hogy megvásároljuk. A testre cuppanó skinny nadrágok és leggingsek mellett az extra bő fazonú nadrágok is a legnagyobb trendek között vannak, a lezser szabású pólókkal pedig szintén Dunát lehetne rekeszteni.
Aki szeret shoppingolni, annak tehát adott a lehetőség, hogy találjon a kínálatban számára megfelelőt. De mi van azokkal, akiknek számít a kényelmi szempont és szívesebben vennék egy helyen, online a ruhákat és kiegészítőket? Nos, ezen a téren még van hová fejlődni. A felső kategóriás ruhák és kiegészítők esetén nemrég, a nemzetközi nőnapra időzítve indult el The Modist néven egy online áruház, amely megjelenésében és a kínálat színvonalában sem marad el más “normál” webshopoktól, mint a Net-a-Porter vagy a Nordstrom. További alternatíva azonban még kevés van, ha a fast fashion vonalat nézzük.
Helyi, adott országokban elérhető márkák, mint az indiai Cover Story persze léteznek, de a nemzetközi nagy márkák kínálata még nem állt rá ennek a rétegnek a célzott kiszolgálására. Nincsenek külön kategóriák a modestyvonalra úgy, mint a plus size kollekciók vagy a várandósok számára készített ruhák esetén, pedig nem lenne bonyolult legalább egy szűrést tenni a meglévő kínálatra. Igaz az egyes célországokat nézve van eltérés a kínálat összetételében, a vásárlóknak még így is jó sokat kell görgetniük, hogy végignézzék a márkák weboldalait. Érdekes lenne azonban látni, hogy egy, a Polyvore divatmárkák kínálatát összegyűjtő oldalhoz hasonló kezdeményezést milyen siker koronázna, ha azon csak a “szerénységi feltételeknek” megfelelő darabok lennének elérhetőek.