nlc.hu
Öltözködjünk
A dizájn nem cél, hanem eszköz

A dizájn nem cél, hanem eszköz

A környezetvédelem és az újrahasznosítás egyre fontosabb szerepet tölt be a mindennapjainkban: figyelünk arra, mit fogyasztunk, igyekszünk felelősen vásárolni, és gondolunk arra, hogy mekkora ökológiai lábnyomot hagyunk majd magunk után. Tripolszky Sarolta életének minden szeletét áthatja ez a fajta gondoskodó szemlélet, sőt a környezetvédelmi lobbista szerepkört egy ideje ökodizájneri pályára is cserélte.

Korábban környezetvédelemmel foglalkoztál. Miért fogtál bele egy saját márka alapításába? 

Éveken keresztül dolgoztam a környezetvédelemért, de úgy éreztem, hogy abban a pozícióban, azon a szinten nem igazán tudok kézzelfogható eredményt elérni. Ha úgy tetszik, nagyon alacsony ennek a fajta munkának a sikerrátája. Szerettem volna sokkal kisebb léptékben, gyakorlatiasabb módon foglalkozni a kérdéssel, mert hiszek abban, hogy az emberek nyitottak, szeretnének változtatni, fenntartható módon élni. Ezt a szemléletet szerintem úgy lehet igazán hitelesen átadni, ha olyan termékeket kínálok, amelyeknél nincs szükség a környezettudatosság külön hangsúlyozására, hiszen önmagában is jó, amivel foglalkozom.

A dizájn iránti érdeklődés tulajdonképpen gyerekkori szerelem. Művészeti és rajziskolába egyaránt jártam, részt vettem varrótanfolyamokon is, tehát az alapok megvoltak, de sokáig csak valahol mélyen szunnyadtak ezek az energiák. 

A dizájn nem cél, hanem eszköz

A Sharolta nem egy klasszikus divatmárka. Hogyan működtök?

Az a koncepciónk, hogy alapdarabokat gondolunk újra újrahasznosított anyagok felhasználásával. A dizájn rendszerint nem túl bonyolult, ami újszerűvé és egyedivé teszi az maga a módszer, ahogyan újraértelmezzük az alapanyagot.Ruháink előállításához 50-90%-kal kevesebb energiát, nyersanyagot és vizet használunk, mint amennyi egy “átlagos” ruha előállításához szükséges. A tervezés alapvetően az én feladatom, de több külsős partnerünk is van: szabásminta-készítők, varrónők, akik biztos szakmai háttérrel segítik a munkánkat. 

A dizájn nem cél, hanem eszköz

Kit szeretnétek megszólítani?

Bár a márka még alig egy éve indult, már elég jól körvonalazódott, hogy kik azok, akiknél célba ér az üzenetünk. Én ezt úgy fogalmazom meg, hogy a mi rajongóink nagyon pragmatikusak. Egyfelől fontos számukra a divat, az, hogy jól nézzenek ki, ugyanakkor nem követik szolgai módon a legújabb trendeket, szeretik a kényelmes, praktikus, minőségi darabokat, hiszen hosszútávra vásárolnak. Tudatosak abban is, ahogyan a környezetükhöz viszonyulnak, ebbe pedig beletartozik az etikus termékek választása is. 

A dizájn nem cél, hanem eszköz

Alapvetően használt farmerokkal dolgoztok. Miért erre esett a választás?

Fontosnak tartom, hogy hosszú távon azonos minőségű ruhákat és kiegészítőket kínáljunk, ami egy újrahasznosított anyagokkal dolgozó brand esetében kiemelt jelentőséggel bír. A farmer használt formájában is olyan minőséget hoz, ami egyenértékűvé teszi sok újonnan beszerezhető matériával. Alapvetően ezzel dolgozunk, de ha a dizájn megkívánja, akkor egy kisebb részben új anyagokat is felhasználunk.  

Honnan szerzitek be a farmerokat?

Elég erős kötődésem van a magyarországi zöld szervezetekhez és szociális vállalkozásokhoz. Tulajdonképpen ennek köszönhetően alakítottuk ki azt a két gyűjtőpontot, ahol bárki leadhatja a megunt farmerét. Az Impact Hub egy társadalmi vállalkozásokat segítő coworking iroda, a Humusz – Hulladék Munkaszövetség – pedig a legnagyobb hulladék-újrahasznosítással foglalkozó civil szervezet itthon. Mindkettejükkel szoros a kapcsolatunk, az Impact Hubnak még brandingelt termékcsaládot is készítettünk. 

A dizájn nem cél, hanem eszköz

Fedezi a szükségleteiteket, amennyit ott leadnak?

A mennyiséggel tulajdonképpen nincs probléma, de leginkább kék színű farmerokat és alapvetően nadrágokat hoznak el ide. Ezekből tényleg nagyon sok van, de ha más színre vagy anyagminőségre van szükség, akkor más forrásokat is igénybe veszünk. 

Hogyan alakul ki egy kollekció?

A dizájnt én találom ki, de az idén nyári kollekció elkészítése előtt a rajongóinkat is bevontuk. Megkérdeztük, mit viselnének szívesen, s a tőlük kapott válaszokat is figyelembe vettem a tervezéskor. A legújabb darabok között nyári ruhák, felsők, szoknyák találhatók, jellemzően nőies minimalista stílusban. A karaktert a különféle minőségek és színek különbözősége adja, ezek kontrasztjára most különösen nagy hangsúlyt fektettem. Az aktuális széria mellett állandó modelljeink is vannak, ilyen a basic boyfriend farmer, a klasszik férfinadrág, a kapucnis pulcsik és a női felsők. Idén tavasszal egy táskasorozatot is készítettünk, ebben egy hátizsák, egy kézitáska és shopper kapott helyet. Emellett van egy háromféleképpen is használható, nagyon jól variálható modellünk is. 

A dizájn nem cél, hanem eszköz

Egy jótékonysági projektet is elindítottatok, ebben szintén táskákkal segítetek. Mi ez pontosan?

Egy magyar szervezet, a Taita Alapítvány segítségével juttatunk el iskolatáskákat egy kenyai árvaház iskoláskorú gyerekeinek. A következő WAMP-on is gyűjtünk majd farmert és adományt, amiből júniusban szeretnénk eljuttatni a második szállítmányt Kenyába, hogy mind a 23 iskolás kisgyereknek legyen saját táskája. Ennek a projektnek a megvalósításában nagyon nagy segítséget jelent az a támogatás, amit a Holland Nagykövetség által szervezett Smart and Social társadalmi vállalkozás versenyen nyertünk.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top