Mára már elcsépelt közhely, hogyan vált a szeretet ünnepe a szerzés ünnepévé, és bár ezt a szomorú tényt sokan és sokat emlegetik, semmi sem mutat arra, hogy eme felismerés bármit is változtatna a karácsony = vásárlás formulán.
Egy matrica…
Persze kísérletek mindig vannak. Most egy matrica járja be a várost: utcákon, telefonfülkékben, szórakozóhelyen kukkant rá az elcsigázott karácsonyi vásárlóra. A matrica bal oldalán egy giccses mikulásfej mosolyog bárgyún, mellette egy árcetli: 5000 forint. Jobb oldalt néhány színes bőrű gyerek iskolapadban. Felirat: Egy afrikai gyerek féléves taníttatása. Ár: 5000 Ft. Melyik az igazi ajándék? kapjuk meg végül a kérdést, egy honlap címmel egyetemben.
A Globalbalance egy új civil kezdeményezés, mely saját bevallása szerint a globális szolidaritás népszerűsítésére jött létre. Hogy mi az a globális szolidaritás? Hát az, amikor felismerjük, hogy nem egyedül élünk a világban, és hogy az a világ, amiben nem egyedül élünk, teli van – finoman fogalmazva – egyenlőtlenségekkel.
Világszerte 800 millió éhező
A globális egyensúly honlapjáról azt is megtudhatjuk, hogy jelenleg is 800 millióan éheznek a földön, hogy a világon a leggazdagabb 5% a globális jövedelmek egyharmadával rendelkezik, ugyanannyival, mint az alsó 80 százalék; hogy 2025-re már a világ népességének 40%-a (!) szenved majd az édesvíz szűkösségétől. Arra, hogy ezek nem épp szívderítő karácsonyi témák, Sólyom Éva, a honlap egyik munkatársa így reagált: Az ilyen globális problémák, és még inkább az ezekre adható válaszok végiggondolása, igenis közel állnak a karácsony lényegéhez. Más kérdés, hogy a karácsonyi bevásárló-láz közepette az emberek mintha felejteni is akarnának; úgy csinálni, mintha a kirakatok világa tényleg a való világ lenne. Pedig jól tudjuk, ez egy nagyon hamis kép.
Hogy mit lehet elérni egy jópofa matrica kampánnyal, arra a kampány egyik koordinátora, Csillag Gábor igyekezett válaszolni. A matrica egy szélesebb kampány része, melyben azt próbáljuk tudatosítani, hogy Magyarország immáron a legfejlettebb (leggazdagabb) világhoz tartozik, és ez nem csak lehetőségekkel, hanem felelősséggel is jár. Tapasztalataink szerint idehaza ezt a felelősséget csak kivételes természeti katasztrófák esetében érzik az emberek. A legtöbben azt gondolják, a nagyvilág problémái vagy nem ránk tartoznak, vagy eszköztelenek vagyunk abban, hogy változás történjen. Csillag szerint épp azért választották ezt az ötezer forintos kampányt, hogy szétoszlassák azt a tévhitet, miszerint egy átlagember nem tehet semmit. A honlap két olyan lehetőséget is kínál – az Afrikáért Alapítvány kongói és az Afroaid kenyai támogatási programját ahol a kis pénz igenis nagy segítség.
További információ: Globalalance » Email » |