Otthon

Miért fontos az alvás életünkben?

Az alvás nem csak néhány olyan óra, amit egy ember ágyban tölt nem éber állapotban. Az alvás minősége fontos, mivel teljes életvitelünket befolyásolja: fiziológiai jelentőségű folyamat, aminek hiányában testi és lelki betegségek is kialakulhatnak.

Alvás közben úgy szabadulunk meg szorongásainktól, félelmeinktől, mintha az egy olyan cső lenne, ami a napközben felgyülemlett gondokat levezeti. Ezért érezzük azt néha, hogy az alvás egy pszichológiai menedékhely. Miután egész nap ingerekkel vagyunk körülvéve, szükségünk van valódi szünetre, ami megnyugtat és pihentet annak érdekében, hogy másnap ismét az ingerek sűrűjébe vethessük magunkat.

Bizonyos kóros testi elváltozás vagy egy betegség rávezethet minket arra, hogy magunkba nézzünk, és addig kérdezzünk, amíg választ nem kapunk. Amikor sikerül mélyebbre néznünk magunkban, megkezdődik a gyógyulás. Mindenki gyógyszereket keres vagy csodákat vár olyankor, amikor nincs időnk megadni testünknek még az olyan alapvető szükségleteket sem, mint pl. a helyes táplálkozás, a rendszeres testmozgás vagy a nyugodt alvás.

Az alvás szakértője

Szabadítsunk fel az alvásra elegendő időt!

Szánjunk az alvásra elegendő időt, és igyekezzünk mindig ugyanakkor ágyba kerülni, és reggelente ébredni. Nagyon fontos, hogy beosszuk a napunkat, és amennyiben megengedhetjük magunknak,
pihenjünk néha napközben is. Mindannyiunk életvitele hasonló: hajlamosak vagyunk hétközben kevesebbet aludni és hétvégén többet pihenni, hogy a hiányosságokat pótoljuk. Mivel nem tudjuk az alvást összegyűjteni, és a pótlás sem igazán hatékony, a hétvégi többórás alvás is csak pszichológiai kiengesztelés. Más kultúrákban a pihenést és alvást a szellemi feltöltődés szerves részeként fogják fel. A hi-tech kultúrákban azonban a munka kap jelentős szerepet, és a pihenésnek csak csekély jelentőséget tulajdonítanak. Sokszor munkánk az éjszakába nyúlik, időhiányban szenvedünk.

Az alvás szakértője

A biztonságos és csendes alváskörnyezet kialakítása

Sok vallásban fontos szerepet kap az alvási környezet. Az ágy, amin alszunk, a környezet, ajtók, ablakok, melyek körülveszik, a környezet esztétikája, mind-mind részei a kulturális felfogásnak, és nem feltétlenül a célt szolgálják minden esetben. Ezzel együtt változtathatunk rajta, hogy biztonságérzetet és csendet nyújtsanak. A változtatások alapulhatnak a feng shui szabályain is, amiben nagyon fontos szerepet kap a felépítés, az elhelyezés, a belső elrendezés, a színek alkalmazása, az ágyneműk anyaga és azok árnyalatai. Az alváskörnyezet újjávarázsolása az, ami az alvás minőségét és tartamát befolyásolhatja. A hálószoba tulajdonképpen a lakásunk legfontosabb helyisége azzal együtt, hogy alvásidőn kívül nem igazán tartózkodunk benne. A hálószobai kiegészítőknek is fontos szerepük van, hogy jó érzéssel menjünk lefeküdni, de nagyon sokszor zavaróak is lehetnek. A televízió, rádió, telefon mind-mind olyan kiegészítő, ami nem való a hálószobába, mert ingereket hoznak magukkal abba a térbe, ahol nyugodtaknak kell lennünk. Ha ezeket az ingereket megszüntetjük, helyet adunk a nyugalomnak és a jó alvásnak. Fontos intimitást, nyugalmat ösztönző környezetet kialakítanunk, olyat, ami teljes mértékben különbözik a munkakörnyezettől. Így az esti órák változást hoznak a napközben látott környezethez képest, és végre feltöltődhetünk.

Maradj fitt alvás közben is!

Az egészséges életmód három alappillére a megfelelő táplálkozás, a rendszeres mozgás és a jó alvás. A szervezet regenerálódásában, egészségünk megőrzésében és teljesítőképességünk magas színvonalon tartásában utóbbi nagyobb szerepet játszik, mint gondolnánk!

„Hosszabb időszakon keresztüli alvástöbblettel a sportteljesítmény, a hangulat és az éberség fokozottan javul”– derült ki az Alvásszakértők Szövetségének (APSS) Baltimore-ban tartott találkozóján. A felmérésben részt vevő férfi és női hivatásos úszóknál jelentős teljesítménynövekedést figyeltek meg, miután alvásmennyiségüket napi 10 órára növelték 6-7 héten keresztül. „A kutatás eredményei ráirányították a figyelmet az alvás és sportteljesítmény közötti szoros kapcsolatra, és azt mutatják, hogy az alvás kulcsszerepet játszik az élsportban a kimagasló eredmények elérésében” – mondta a felmérést vezető Cheri Mah, kutatásvezető. „Több és pihentetőbb alvással minden sportág versenyzőinél komoly teljesítménynövekedés érhető el, és biztosítható az egyéni maximális teljesítmény eléréséhez szükséges energiatöbblet” – tette hozzá a szakember. 

De ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az alvásnak az agy teljesítményére, a koncentrációs képességre és a memóriára is hatása van. Amennyiben huzamosabb ideig hanyagoljuk az alvást, hosszútávú hatásai lehetnek testünkre és lelkünkre is.

Következésképpen, hogy az alvással töltött időt szervezetünk maximálisan ki is használhassa, a lehető legtökéletesebb fekhelyet kell biztosítanunk számára.

Győződj meg arról, hogy a közel száz éves tapasztalattal bíró Cardo milyen termékeket kínál a minőségi és egészséges pihenéshez!

További információkért látogass el honlapunkra!


Forrás: Csukott szemmel (2009)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése