nlc.hu
Otthon
Virágnagyhatalom lehetnénk

Virágnagyhatalom lehetnénk

Magyarországon évente mindössze 7 ezer forintot költünk virágra, az unióban ennek a háromszorosát áldozzák erre fejenként. Pedig a termesztési adottságok ideálisak... Liliomkertészetben jártunk.

A nyári melegben hajnalban kezdenek, délelőtt tizenegy körül hazamennek, s ha sok a virág, este hat körül még visszamennek másfél-két órára, hogy elvégezzék a megmaradt feladatokat a dabasi liliomkertészet dolgozói. A kéthektáros gazdaság tíz alkalmazottjának egy része nyugdíjas vagy kisgyermekes anyuka, akiknek jól jön a rendhagyó időbeosztás.

Fotó: dabas.info.hu
Fotó: dabas.hu

Az évi másfél millió szál liliomot termesztő cég tulajdonosa, Eke Sándor az egyik legismertebb liliomkertész az országban, aki a családi cég irányítása mellett azért vagy másfél órát minden nap a növényeknél tölt, hogy ellenőrizze a virágokat. Az agrármérnök végzettségű tulajdonos – egyúttal a Flóra Hungária nagybani virágpiac és a Virágpaletta Értékesítő és Beszerző Szövetkezet alapítója és elnöke – szerint a siker egyik titka a gazdaság mérete: „az egész világon csak nagy területen és jól gépesítve lehet alacsony termelési költséget biztosítani, Hollandiában 4-5 hektár termőterülete van egy virágkertésznek…” Az évtizedes sikerekkel büszkélkedő kertész arra is felhívta a figyelmet, hogy bár a klíma jó Magyarországon, „a fűtési költség az utóbbi időben annyira megnőtt, hogy a termelők nagyobb része télen már nem termel”. Igaz, talált megoldást erre: raklapfeldolgozóból s más helyekről származó hulladékfa-aprítékkal fűtenek, így 40 százalékkal alacsonyabb a fűtési költség, mint ha gázt használnának.

Friss legyen és szép

A belföldi termesztők egyik előnyeként említik, hogy frissebb virágot tudnak szállítani, mint a külföldi beszállítók. Mégis több kisebb és közepes méretű magyarországi kertészeti vállalkozás is tönkrement az elmúlt években, s a gazdasági válság és az emelkedő energiaárak hatása a legsikeresebb, nagy forgalmú cégeket sem kímélte.
Pedig jók a dísznövény- és virágtermesztés éghajlati, földrajzi lehetőségei: a magyarországi kertészek szakmailag felkészültek, s a legtöbb kertészet technikailag korszerűen felszerelt – állítják a szakemberek.  Igaz, a magyar virágpiacon mindössze kb. 25 százalék a magyar termékek aránya. Így nem is annyira az export, hanem inkább az itthoni piaci részesedés növelése lenne fontos.
 
Magyarországon évente virágra és dísznövényre mintegy 25 eurót (6-7 ezer forintot) költünk fejenként  (egyes uniós országokban ez az összeg megközelíti, vagy akár meg is haladja a 100 eurót), a dísznövénytermesztés pedig évi 60-70 milliárd forintnyi értéket állít elő – a Dísznövény Szövetség és Terméktanács tavaly októberi adatai szerint.

„Ahol több a jövedelem, ott többet tudnak költeni olyan »extrákra«, mint amilyen a virág is, így Magyarországon többnyire csak ünnepnapokon kerül az asztalra virág – ismertette a hazai virágpiac nehézségeit Miklós Csaba kertészmérnök végzettségű borász, aki korábban egy több mint kétszáz virágüzletet kiszolgáló virág-nagykereskedést működtetett.

 

Merre tovább

A dísznövény- és virágtermesztés sikeresebb ágazat is lehetne – állítják szakemberek –, például ha többszörösére növelnék az erre használt területek mennyiségét (jelenleg 2350 hektáron termesztenek szabadföldön dísznövényt és 340 hektár fedett területen).

Virágnagyhatalom lehetnénkA műveletlen területek egyébként is gondot jelentenek. Eke Sándor például próbálkozott korábban a liliom ültetéséhez szükséges hagymák saját kinevelésével (most Hollandiából vásárolja ezeket), ám nem járt sikerrel: mint mondta, „a sok műveletlen terület és a széles körben elterjedt akácfák miatt rengeteg a különböző vírusokat terjesztő levéltetű”.    
Az is könnyíthetne a magas fűtési költségekkel küszködő kertészeteken, ha a termálenergiát az eddiginél nagyobb mértékben alkalmaznák az üveg- és fóliaházak fűtésére, hiszen Magyarország geotermális adottságait tekintve a második-harmadik helyen szerepel a világranglistán – hangzik egy másik szakmai érv. De ez sem jelent megoldást minden esetben, „mert a termálvíz is drága, 70–200 millió forintba kerül egy ilyen kút kialakítása, és ehhez még a hagyományostól eltérő fűtésrendszert is építeni kell” – árnyalja a képet Miklós Csaba.
A szakmából sokan hangsúlyozzák: jobb marketingstratégia kellene a virág- és dísznövény-termesztésnek és ezt a szakminisztériumtól, illetve a Dísznövény Szövetség és Terméktanácstól várnák el. Ez utóbbi szervezet a szakmabeliek felelősségét is kiemeli: a virágüzleteknek a minőségi, művészi termék és szolgáltatás értékesítésére kellene koncentrálniuk egyszerű csokrok és cserepes dísznövények árusítása helyett. „Marketingeszközökkel kell a vásárlókat odaszoktatni, megtartani, a jó minőség, magas színvonal és a megfizethető szolgáltatás imázsát kialakítani a vásárlóban” – tanácsolják a szervezet weboldalán.

Küzdelem a vevőkért

Nehezíti a helyzetet, hogy Magyarországon négyszer magasabb a kertészeti termékek általános forgalmi adója, mint Hollandiában. Ráadásul az itthoni áruházláncokban eladott termékek jó része importból származik, megkerüli a helyi virágpiacot, a hazai termesztőket és kereskedőcégeket – sorolja a növekedést nehezítő akadályokat a szakmai szövetség, mely felhívja a termesztők figyelmét a közös értékesítésben rejlő lehetőségekre: a vásárló szívesebben áll meg ott, ahol többféle méret, fajta és árszint közül válogathat.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top