nlc.hu
Otthon
A Disneyland költségei egyre magasabbak

Disneyland: varázslat helyett csak a lehúzás maradt?

A világ legboldogabb helyének tartott Disneyland nemcsak megfizethetetlenül drága, de már az élmény is stresszes lett egy ideje.

A Disneyland jobb napokat is látott már – olvashatjuk a Kotaku magazin cikkében, melyben részletesen kifejtik, miért van leáldozóban a Disneyland csillaga. Ezt egyébként sajnálattal halljuk, mert nagy álmunk volt egyszer eljutni Disneylandbe, de úgy tűnik, ha ez meg is történne, akkor sem azt az élményt kapnánk, mint a park fénykorában. A beszámolók szerint megfizethetetlenül drága és kifejezetten stresszes hellyé vált a világ egykor legjobb vidámparkja.

„A legboldogabb hely a Földön”

Idén októberben az amerikai Disneyland 9 százalékkal emelte az egynapos jegyek árát, ami így most már 179 dollárba, nagyjából 71.677 forintba kerül. A gyermekjegy valamivel kevesebb, 169 dollár (kb. 67.673 forint), de ez csak a 3-9 éves korosztályra vonatkozik, aki 10 évesnél idősebb, teljes árat fizet. A csúcsidőszakon kívüli napokon a legolcsóbb Disneylandbe menni, de ezeken a napokon a legtöbb gyerek iskolában van. Ha tehát egy négytagú család, két felnőtt és két gyerek szeretne menni Disneylandbe, feltételezve, hogy mindkét gyerek 3-9 éves, a két gyerek egyenként 169 dollárért 338 dollár (kb. 135.000 forint). Ha ezt kombináljuk a két felnőttel (358 dollár – kb. 143.000 forint), akkor egyetlen napi családi programért kiadtak 278.000 forintot – és ez valószínűleg a legolcsóbb tétel lesz ebben a napban, hiszen el kell odáig utazni, meg kell szállni valahol és enni sem ártana, sőt, a gyerekek tuti kisírnak pár ajándéktárgyat is a helyszínen.

Az árak mindig magasak voltak Disneylandben más vidámparkokhoz képest, de a rajongók örömmel gyűjtöttek rá, mert úgy érezték, a költségek arányban állnak a páratlan élménnyel.

Walt Disney 1955-ben nyitotta meg Disneylandet, a régi, lerobbant tengerparti karneválok és vidámparkok alternatívájaként. Szándékai szerint Disneyland a legboldogabb hely a Földön” lett volna, ahol az emberek elszigetelhetik magukat a külvilágtól és a hétköznapi problémáktól. Makulátlan, tökéletes, barátságos varázsvilágot álmodott meg, egy zökkenőmentes, vendégközpontú élményt akart megteremteni, ahol minden vendég úgy érzi, mintha egy mesekönyvbe lépett volna – ez az, amire a Disney-rajongók utalnak, amikor a „varázslatról” beszélnek.

Régen a legszembetűnőbb Disney-varázslat a park rendezettsége volt. A legenda szerint Walt Disney követte a vendégeket a parkban, és felfedezte, hogy az átlagember 30 lépést tesz meg, mielőtt a szemetet a földre dobja. És emiatt a szemetesek (amelyeket folyamatosan ürítenek) mind 30 láb távolságra vannak egymástól. Az elmúlt két évben azonban a vendégek kezdték észrevenni, hogy repedések vannak a tökéletes burkon. Az online fórumokon többször is beszámoltak arról, hogy kifolyik a szemetesekből a szemét, és hogy a hullámvasutak vagy elromlottak, vagy nincsenek karbantartva – ezek azok a problémák, amelyeket Walt Disney mindenképpen el akart kerülni.

Walt Disney és unokája

Walt Disney ül az unokájával a Magic Kingdom kastélya előtt a kaliforniai Anaheimben található Disneylandben (Fotó: Gene Lester/Getty Images)

Nincs elég munkaerő

Az elemző cikk szerint mindennek az oka az elbocsátásokban és a Disney alkalmazottainak alacsonyabb számában keresendő, a létszámhiány jelentős, a színvonal csökkenéséhez hozzájáruló tényező. 2020 végén a Disneyland a világjárvánnyal kapcsolatos költségvetési megszorítások miatt 32 ezer parki alkalmazottat bocsátott el, 2021 júniusára ezeknek az alkalmazottaknak csak a fele tért vissza. De nem okolható kizárólag a járvány a problémákért, már előtte is arról szóltak a hírek, hogy egy felmérés szerint 5 ezer Disney-alkalmazott közül minden tizedik hajléktalan, és háromnegyedük nem keresett eleget ahhoz, hogy fedezze az alapvető megélhetési költségeket. Idén a vállalat felvételi bónuszokat kínál az új alkalmazottaknak az olyan nehezen betölthető pozíciók esetében, mint a karbantartó, felszolgáló vagy a takarítószemélyet, akik nélkül nincsenek működő játékok, az elvárt tisztaság vagy épp nyitott étterem.

Bár igaz, hogy a járvány óta sok vállalkozásnak nehézséget okoz a munkaerő-utánpótlás, a Disney-nél a cikk szerint ez nem az erőforrások hiánya miatt van így. A parkok emelik az árakat és rekordnyereséget termelnek, zsúfolásig tele vannak, és még akkor is, ha a vezetők spórolnak és növelik a költségeket, ezek a problémák továbbra is fennállnak. A COVID-19 járvány idején a Disney bevezetett egy parkfoglalási rendszert, amelyben a jegyvásárlás után a vendégek megerősítették, hogy mely napokon szeretnének részt venni a varázslatban. A Disney ezután maximalizálta a vendégek napi számát, hogy megfeleljen mind az alacsonyabb alkalmazotti létszámnak, mind az egész államra kiterjedő COVID-szabályoknak. Ahogy a járvány lecsengett, a feltételezés az volt, hogy a tömeg majd visszajön a járvány előtti szintre, de valahol útközben a Disney úgy döntött, hogy nem tér vissza a teljes kapacitáshoz, hanem inkább maximalizálja az egyes vendégek által elköltött pénzt.

A Disney a látszat szerint nem azt akarja, hogy sok vendég sok pénzt költsön egy nap alatt a parkban. Inkább valamivel kevesebb vendéget akar, akik elképesztő mennyiségű pénzt költenek naponta.

Megint a gazdagok járnak jobban

A FastPass rendszer 2021-es halála példázza legjobban ezt az új stratégiát. Évtizedekkel ezelőtt a Disney felismerte, hogy amikor a vendégek sorban állnak, nem vásárolnak ételt vagy ajándéktárgyakat, ezért 1999-ben bevezették a FastPass nevű foglalási rendszert, aminek segítségével időpontot tudtak foglalni a látogatók a különböző attrakciókra, és jelentősen csökkenthetővé, jól tervezhetővé vált a várakozási idő, hogy ne sorban állással teljen el a Disneylandben a nap, hanem tényleges szórakozással. Ez 20 éven keresztül mind a Disney, mind a vendégek számára kölcsönösen előnyös szogáltatásként minden jeggyel rendelkező vendég számára elérhető volt, külön díj nélkül. Aztán fejlesztették a szolgáltatást a FastPass+ rendszerrel, amely lehetővé tette a vendégek számára, hogy hónapokkal előre lefoglalják a jegyeket. 2021-ben azonban a Disney megszüntette a FastPass rendszert, és egy többszintű fizetős rendszerrel váltotta fel.

Disneyland

Egy Disneyland-terv 1955-ből (fotó: American Broadcasting Companies via Getty Images)

Azóta úgy működik, hogy letöltöd a Disney új, My Disney Experience nevű alkalmazását a telefonodra, ami tartalmazza a Genie-t, egy útvonaltervezőt, amely kiszámítja a menetidőt és összeállít egy útvonaltervet az érdeklődési köröd alapján. Ez ingyenes, és önmagában használhatatlan, eltekintve attól, hogy egy helyen összegyűjtve láthatod a várakozási időket. A My Disney Experience letöltése aztán lehetőséget ad a Genie+ megvásárlására is. Ez hozzáférést biztosít a Lightning Lane-hez – egy digitális várólistához a népszerű hullámvasutakhoz, amely az eredeti FastPass rendszerhez hasonlóan működik, csak most már egy plusz átalánydíjat fizetsz személyenként és naponta ezért a kiváltságért. Az eredeti ár 20 dollár (8 ezer forint) volt. 2022. október 11-én ez az ár 25 dollárra (10 ezer forint) emelkedett. Október 22-én, 11 nappal később pedig 30 dollárra (12 ezer forint) emelték.

Tehát egy ember, aki három napra látogat el Disneylandbe, 90 dollárt (36 ezer forint) fizet a belépőjegyén felül. És a társaság többi tagjának is ugyanennyit kellene fizetnie.

És ez még nem a vége. Vannak olyan attrakciók – a legújabb, legnépszerűbb attrakciók -, amelyek nem tartoznak a Genie+ programba. Ha a gyorsított sort szeretnéd használni ezeknél a játékoknál, akkor további díjat kell fizetned körönként és személyenként, az attrakciótól függő árazásban. Ez pedig, akárhogy is szépítjük, elképesztő lehúzásnak tűnik. Azt mondhatnánk erre, hogy akkor ne fizessük ki a plusz díjakat. De ha nem tesszük, nem fizetünk, akkor meg órákat kell sorban állni az attrakcióknál, mert megnövekszik a normál várakozási idő a gyorsított sorért fizetők miatt. Pedig azért megyünk egy vidámparkba, hogy jól érezzük magunkat, és nem azért, hogy nyolcból hét órát sorban álljunk, hogy végül négy hullámvasútra felmenjünk – különösen, ha 179 dollárt fizettünk a kapunál.

Mickey Mouse és barátai

Az igazi főszereplők Disneylandben Halloweenkor 2022-ben (Fotó: Disneyland Resort / Getty Image)

Persze nem muszáj elmenni, a pénz úgy marad a zsebünkben leginkább, ha kihagyjuk a Disneylandet, de ha mégis nagyon vágynánk a varázslatra, akkor az elemzés szerint jobban járunk, ha több napra tervezünk. A költségek összeszámolása után az jött ki a cikkben, hogy három napig tartó Disneylandes látogatás nagyjából 2200 dollárba (kb. 886 ezer forint) kerül a családnak – ez körülbelül 1000 dollárral (400 ezer forinttal) több, mint 2019-ben lett volna. 

„Csak egy Mickey van”

Walt Disney azt mondta: „Megálmodhatod, megalkothatod, megtervezheted és felépítheted a világ legcsodálatosabb helyét, de emberek kellenek ahhoz, hogy az álom valósággá váljon.” És azok az emberek, akik ezt az álmot felépítették – a Disney-varázst, amely arra készteti az látogatókat, hogy a nehezen megkeresett pénzük egyre nagyobb részétől váljanak meg – mára nem a varázs fenntartására fordítják a legtöbb energiát, hanem küzdenek az olyan új jelenségekkel, mint az influenszerek, akik figyelmen kívül hagyják az utasításaikat, a trollok, akik a közösségi médiában próbálnak ellenük fordulni, és a dühös szülők, akik a lehetőségeik felett költenek, és úgy érzik, hogy a nem azt a szolgáltatást kapták, amire befizettek, mert a tökéleteset várják el.

A stábtagok közül többen részmunkaidős főiskolai hallgatók, de sokan közülük elkötelezett rajongók, akiket a Disney-varázslat ösztönzött arra, hogy ott dolgozzanak.

És még mindig érkeznek a vendégek, akik többnyire ugyanennek a varázslatnak a rabjai. Rengeteg anekdotikus Disneylandes történet van, amelyek inkább legendák, mint valósak, de a cikk szerzője, Kevin Wong egy saját élményt írt le 10 évvel ezelőttről:

„A szerencse és a véletlenek kombinációjának köszönhetően a színfalak mögé mehettem, és megnézhettem, ahogy a stábtagok készülődnek a délutáni felvonulásra. Megtudtam, hogy az egyik jelmezes szereplő hányás miatt az orvosnál van. A stábtagok soha nem veszik le a jelmezüket a vendégek előtt. Az ott dolgozó ember, akivel együtt voltam, elmagyarázta nekem, hogy ha a parádé alatt hányt volna a stábtag, akkor a saját hányásában fetrengve táncolt volna tovább egy zárt térben, hogy megőrizze a varázslatot a vendégek számára. Később megkérdeztem az illetőt: »Hány Mickey egér lehet egyszerre a parkban anélkül, hogy találkoznának egymással?« Ő a szemembe nézett, és azt mondta: »Csak egy Mickey van.« Mögötte egy Mickey egér jelmezhez tartozó fej állt egy polcon.”

Disneyland

Az épülő Hamupipőke-kastély, amelyet az első Disneyland bejáratának terveztek (fotó: Getty Images)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top