nlc.hu
Otthon

Zöldmosás a környezetbarát tisztítószereknél

Nem minden zöld, ami annak látszik: légy óvatos, ha környezetbarát tisztítószereket vennél

Egyre többen takarítanának a környezetre nem ártalmas szerekkel, ezt tudják a gyártók is, de vigyáznunk kell, a nagy választékból mit veszünk le a polcról.

Sokszor írtunk már a greenwashing, azaz a zöldre festés, zöldre mosás jelenségéről. Ez ugye az, amikor egy cég, egy vállalat olyan marketing- vagy PR-stratégiáját alkalmaz, amely magát környezetbarátnak, a környezetvédelemért felelősséget vállalónak tünteti fel, miközben a tényleges működésében nem mutathatók ki érdemi lépések e célok elérése érdekében. 

A zöldre mosás számtalan iparágban jelen van, és nem árt figyelni például akkor, ha úgy döntünk, környezetbarát, zöld tisztítószereket használnánk otthonunkban, mert mellé lehet nyúlni, főleg, hogy egyre nagyobb a kínálat. A Tudatos Vásárlók Egyesületének friss felmérése szerint 2022-ben további 16 százalékkal bővült 2022-ben a környezetbarátként árult tisztítószerek piaca, és ugyan a gyártók gyorsan reagálnak a vásárlói igényekre, de sajnos nem csak a hiteles minősítéssel rendelkező kínálat bővült, tarolnak a sokszor ellenőrizhetetlen állításokkal zöldre festett termékek is. 
 
Mint közleményükben írják, a növekedés 80 százaléka 2022-ben a hiteles minősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal zöldként árult termékek köszönhető, és míg

a hiteles tanúsítvánnyal rendelkező termékek piaci részesedése második éve 1,9 százalékon stagnál, a magukat környezetbarátnak beállító termékek szegmense már 4,8 százalékát teszi ki a piacnak. 

„Rendkívül aggályos, hogy a környezetbarát tulajdonságokra utaló szavakkal, képi megjelenítéssel kelletik magukat a tisztítószerek. Ezeket az állításokat ugyanis a legtöbbször nem ellenőrzi független hitelesítő szervezet, mint például az EU Ecolabel minősítést. A független tanúsítvánnyal nem rendelkező cégek kihasználják a fogyasztók környezetvédelmi érzékenységét, de nem igazolják, hogy valóban rászolgáltak erre a bizalomra, sok esetben kifejezetten megtévesztve a fogyasztókat”

– mondta Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. 

A közlemény szerint a független minősítés nélküli zöld tisztítószerek leggyakrabban a növényi összetevőket és az újrahasznosított csomagolást emelik ki a címkén, de vannak köztük „lebomló illatanyagra” vagy „100% komposztálhatóságra” hivatkozó termékeket is. Ezzel az a baj, hogy ezek az állítások legfeljebb egy résztulajdonságra vonatkoznak, szemben az ökocímkével minősített termékekkel. Természetesen a külcsínnel is lehet trükközni, például a zöld csomagolás, növények szerepeltetése a logón vagy a csomagoláson könnyen elvonja a fogyasztók figyelmét.
 

Nő takarítás közben telefonnal

Fotó: Profimedia

Mikor kell gyanút fogni? 

  • Szinte mindegyik öko vagy annak nevezett tisztítószer csomagolása részben vagy teljesen újrahasznosított, és ezt soha nem mulasztják el kiemelni a gyártók. Ez jár ugyan környezeti előnyökkel, de semmit sem mond el magáról a tartalomról, ezért ne dőljünk be, és mindenképp keresgéljünk tovább a címkén ökominősítésre utaló információ után.
  • További jellegzetessége az ál-öko termékeknek, hogy természetes vagy biológiailag lebomló összetevőkre hivatkoznak rajtuk. Sokszor azonban nem ezek az összetevők adják a termék lényeges környezeti hatását.
  • Egyre több tisztítószeren is látható a vegán felirat. A hivatalos vegán logó eredetileg azt jelzi, hogy a termék nem tartalmaz állati eredetű összetevőt, sem állati mellékterméket, és nem tesztelték állatokon. A minősített, hiteles vegán logók listája itt látható. A terméken, legújabban megjelenő vegán logók mögött azonban gyakran nincs hiteles minősítés, így például nincs külön megemlítve, hogy a fejlesztés/gyártás során nem tesztelték-e a terméket állatokon. És természetesen ez a minősítés sem árulja el, hogy alapvetően környezetbarát-e a termék.
  • A bővülő piacon egyre nehezebb kitűnni, ezért találkozhatunk olyan címkékkel is, hogy „napenergiával gyártva” vagy „környezetbarát termék”. Ha nincs mellettük hiteles címke, ne higgyük el, hogy teljes mértékben környezetkímélőek, csak akkor vegyük meg őket, ha megelégszünk a fenti tulajdonságokkal. 

Ha szeretnénk biztosra menni, akkor sokat segítenek a minősítések, védjegyek, címkék. Igen ám, de mint a Greendex írja, a felmérés szerint a lakosság jelentős része az uniós ökocímkét (EU Ecolabel) sem ismeri, holott itthon ez az egyik leggyakrabban előforduló hiteles tanúsítvány ezen a területen. Ezt azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célra szolgáló termékeké és szolgáltatásoké. 

A TVE felhívja a figyelmet, hogy az így is ébernek kell lenni, az ökocímke előnyeit egyre több nagy gyártó ismerte fel, de van, amikor csak egy márka egyik variánsa rendelkezik vele, így ránk hárul a feladat, hogy ügyesen válasszunk az azonos márkanevű és hasonló természetességet sugalló csomagolású termékek között. Hozzátették, a kereskedelmi láncok saját márkás termékei közt is akadnak ökoszínezetűek, de kevésnek van ökominősítése, leggyakrabban például az újrahasznosított csomagolásra hivatkozva sorolják magukat a zöld termékválasztékba, és kihasználva helyzetelőnyüket, az ökominősítéssel rendelkező versenytársak mellé helyezik őket a polcon. 

Ahogyan írtuk, egyre nagyobb a kereslet a környezetbarát tisztítószerek iránt, de sokan vannak, akik úgy gondolják, hogy az ökotermékek nem annyira hatékonyak. Hogy leszámoljon ezzel a tévhittel, a Tudatos Vásárlók Egyesülete több terméket is megvizsgált, olyanokat is, amelyek EU Ecolabel minősítéssel rendelkeznek. Mint kiderült, aggodalomra nincs sok, a környezetbarát termékek éppen olyan jól, sőt, néha jobban tisztítanak, mint a közismertebb bolti szerek, és jó hír, hogy nem feltétlenül drágábbak az átlagos árú termékeknél.

Legismertebb jelölések

EU Ecolabel mellett számos jelölés van még, amire érdemes odafigyelni. A Blauer Angelt azok a termékek kaphatták meg, amelyek kiváltottak más környezetre káros termékeket. Az embléma önmagában nem állhatott, azon egy felirat is szerepelt, ami jelezte, mitől környezetbarát az adott termék vagy szolgáltatás. Kezdetekben elsősorban az egészség védelme volt a fő szempont az értékelésekkor, de ma már másképpen is megjelennek a fogyasztók és környezeti érdekek. A tanúsítást egy független szakmai zsűri, a felelős minisztérium és hatóság, valamint tanúsító szervezet végzi.

A Környezetbarát Termék magyar ökocímkével azokat a termékeket vagy szolgáltatásokat jelölik, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célra szolgáló termékeké és szolgáltatásoké, megkülönböztető jelzéssel látnak el. Használatának lényege, hogy a piaci előnyben részesülhessenek azok a termékek, melyek életciklus-elemzéssel bizonyítottan kisebb mértékű terhelést jelent környezetükre, mint riválisaik.

A skandináv régió ökotanúsítványa Nordic Ecolabel. Mindegyik államban működik a tanúsításért felelős szervezet, és a termékcsoportok kritériumrendszereit közösen dolgozzák ki, ma már 63 termékcsoportban találunk minősített termékeket, akár a hazai polcokon is. Ezt a címkét azok a termékek vagy szolgáltatások kapják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célra szolgáló termékeké és szolgáltatásoké, megkülönböztető jelzéssel

Az Ecocert az 80 országban van jelen, és több mint 150 minősítést állít ki, tanúsítványai elsősorban élelmiszereket minősítene, de kozmetikai szerekre és tisztítószerekre is vannak szabványai. Az Ecocert Natural Detergent, Ecocert Natural Detergents made with Organic level) is garantálja, hogy a termék valóban természetes összetevőket tartalmaz, és a gyártó az előállítás teljes folyamata során környezetbarát gyakorlatot alkalmaz, utóbbinál viszont feltétel az is, hogy az az összetevők 95 százaléka természetes forrásból származzon, és legalább 10 százalékuk organikus legyen.

Az Ecogarantie a kozmetikumokra, a mosó- és tisztítószerekre, valamint a tengeri sókra vonatkozik, és az ezzel a jelöléssel ellátott termékek nem tartalmaznak mesterséges illatanyagokat és tartósítószereket, foszfátokat és klórt, kőolajszármazékokat, optikai fehérítőt, melyek szintetikus anyagok, és allergiát is okozhatnak. Emellett nincsenek bennük felesleges töltőanyagok, illetve génmanipulált anyagok sem, és feltétel az is, hogy az alapanyagok biológiailag lebomlók legyenek.

Mit válasszunk? 

Hogy segítsen a vásárlóknak, a Tudatos Vásárlók Egyesültének van egy internetes keresője is, ahol termékek között válogathatunk több szempont alapján, illetve készítettek egy mobilalkalmazást is, ahol háztartási tisztítószerek és élelmiszereket ellenőrizhetünk, mielőtt a kosárba raknánk azokat. Az applikációban három kategóriával találkozhatunk,

  • Jó választásként vannak jelölve azok a termékek, amelyek akkor érdemes vásárolni, ha csökkenteni szeretnénk a környezeti és egészségi kockázatokat. A többi termékhez képest enyhébb környezeti és egészségi hatású összetevőkből álló tisztítószerek vannak itt, sokszor környezetbarát minősítésűek.
  • Az Óvatosan! kategóriában ritkán, de előfordulhat köztük minősített környezetbarát, ökocímkés termék is, és ugyan összetételük kevésbé enyhe, mint a zöld értékelést kapott termékeké, de az is lehet, hogy kockázatosak, és erre valamilyen veszélyességi címke is felhívja a figyelmet.
  • Ha valami a Válts! csoportba került, akkor az összetevőik általában jóval komolyabb környezeti vagy egészségi hatásúak, mint a zöld termékeké, kockázatosak, és erre veszélyességi címke is felhívja a figyelmet a terméken.

Környezetbarát tisztítószerek házilag

Természetesen az is megoldás lehet, ha házilag készített tisztítószereket használunk. Készíthetünk biohipót, környezetbarát általános tisztítószert, olcsó házi folttisztítót vagy vízkőoldót, és ha a legfontosabb dolgokat szeretnénk bevásárolni, akkor ezekre lesz szükségünk:

  • citrom (vízkőoldás, zsíroldás, fertőtlenítés, szagtalanítás);
  • ecet (általános lemosás, felmosás, fertőtlenítés, ablak-üveg-tükör tisztítása, vízkőoldás);
  • szódabikarbóna (általános csodaszer, szagtalanításra, penész ellen és duguláselhárításra is bevethető);
  • citromsav (erős vízkőoldó, fürdőszobai és konyhai felületek, vécé tisztítására);
  • kukoricakeményítő (ablak- és szőnyegtisztításra, mosásra, zsíroldásra, extra erős súrolószer készíthető belőle);
  • mosószóda (mosáshoz, áztatáshoz, vízlágyításhoz, mosogatáshoz, takarításhoz és felületek tisztításához, általános tisztítószer);
  • illóolajok (házi tisztítószerek illatosítása, fertőtlenítés és öblítő helyett).

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top