Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Shine

Széthasználják a NASA-logót, a szervezetnek mégsem jut belőle egy fillér sem

Magáncégként már dollármilliárdos lehetne licencszerződéseiből a NASA, kormányzati szervként azonban más a helyzet.

Folyik ki a NASA-logós pólóhalom a fast fashion boltokból. Az egykor kockabarát ikon, amelyet leginkább egy szűk, az űrkutatásért tényleg rajongó, finoman elvont réteg viselt büszkén a pólóján, mára a babaruháktól a crop topig mindenre rákerül. Hordja boldog-boldogtalan, talán még olyan is, akinek fogalma sincs róla, mit is jelent az a négy betű a furán pöttyös kék körön. Mit szólhat mindehhez maga a szervezet, amelyet a logó takar?

Nos, meglepően nyitott a hozzáállásuk. A NASA logójának – pontosabban logóinak, mert három is van belőle – használata nem licencszerződéshez kötött, ugyanis az amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal állami szervezet, és mint olyan, nem jogosult profitálni belőle, ha valaki üzleti célokra kívánja használni őket. Előzetes engedélyeztetésre persze szükség van, a „kulcsok őre” pedig a NASA Kommunikációs Osztálya, ahol döntenek arról, hogy az adott termékeken megjelenhetnek-e a szervezet hivatalos logói.

Ilyenek a NASA-logók

Három hivatalos logója van az amerikai űrkutatási szervezetnek. Az eredeti a meatball, vagyis húsgolyó elnevezésű, amelyet 1959-ben egy alkalmazottjuk, James Modarelli tervezett. Ebben láthatjuk a kék kört, amely a bolygónkra utal, rajta a csillagok a világűrre, a piros vonal a repülésre utaló szárnyat formáz, amely körül a fehér ellipszis az űrutazást illusztrálja.

Bár a logó frappánsra sikeredett, 1974-ben Nixon elnök mégis úgy érezte, más kormányzati logókkal egyetemben a NASA logójára is ráfér egy kis ráncfelvarrás, így megbízták a New York-i Danne & Blackburn reklámügynökséget, tervezzenek egy újat: ez lett a kukac (worm), vagyis a piros, ívelt betűkkel kiírt változat. Az 1975-ben bevezetett logót aztán 17 évvel később kivonták a forgalomból, és visszatértek az eredeti húsgolyóhoz, a piros változat pedig a mai napig nem került vissza a hivatalos állományba – egy kivétellel. 2017-ben az űrügynökség úgy döntött, kereskedelmi céllal engedélyezi a kukac logó használatát.

A harmadik logó az előzőeknél kevésbé ismert, ez jóval komolyabb, hivatalosabb megjelenésű; kiemelt eseményeken használják.

Rajtuk kívül is léteznek még logók, a NASA a különböző űrprogramjaihoz, évfordulóihoz is készített már több alkalommal hivatalos logókat, amelyeket megtekinthetünk hivatalos oldalukon is.

Balra fent: A komolyabb, hivatalosabb NASA-logó. Jobbra fent: a húsgolyó néven ismert, hivatalos NASA-logó. Lent: a kukac néven ismert, 1992-ben visszavont logó, amelyet jelenleg csak kereskedelmi célokra használnak.

A NASA tehát semmi jónak nem az elrontója, ezt pedig a legjobban a kukac logó 2017-es visszaállítása mutatja, amit elsősorban a divatipar felől érkező, hirtelen jött érdeklődés generált. Elsőként egy New York-i tervező, Vivienne Tam volt az, aki engedélyt kért – és kapott – arra, hogy használhassa a kukac logót 2017. tavaszi kollekciójában, amelynek sikerét gyorsan megneszelték a versenytársak, és rövid időn belül tömegével adtak be hasonló engedélykérelmeket a NASA-hoz.

Az első engedélyek kiadásánál azonban a NASA még nem volt elég elővigyázatos, így fordulhatott elő, hogy mind Vivienne Tam, mind pedig a Coach kollekciójában eltértek a logó eredeti színétől, amit követően aztán a szervezet előírta, hogy logóit kizárólag az azok eredeti arculati kézikönyvében meghatározott módon használhatják. Továbbá azt is kikötötte, hogy a húsgolyó és a kukac logó együtt semmilyen körülmények között sem szerepelhet.

Honnan ez a hájp?

A kilencvenes évek divatjának visszatérésével a fiatalok körében az elmúlt években kiemelten népszerűek lettek a logózott ruhák, érthető hát, hogy egy olyan kultlogó is, mint a NASA-é, megtalálta a helyét a világban. Az ugyanis szépen illeszkedik a hétköznapokból elvágyódó ifjak érzéseihez, végtére is a világűr még mindig egy távoli és titokzatos hely, amely kellően sötét és hatalmas ahhoz, hogy a fiatalok kusza érzései elférjenek benne. Ennyi gondolati alap pedig elég is hozzá, hogy vonzódni kezdjenek a NASA-logós holmikhoz. Az egészből trendet persze a divatmárkák csináltak, amelyek úgy döntöttek, ideje kihozni a maximális profitot a könnyen (és ingyen) megszerezhető feliratokból, amelyekhez az évek és a történelem egy halom emléket generált már. És milyen jók voltak a számításaik! A lenti válogatásban épp csak egy kis szeletét mutatjuk annak a gigászi kínálatnak, amely aktuálisan vár ránk az üzletekben, ha NASA-logós ruhát, cipőt vagy kiegészítőt vásárolnánk a családnak.

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top