nlc.hu
Szabadidő
Miskolci Boni és Klájd

Miskolci Boni és Klájd

Deák Krisztina filmje mintapéldája annak, hogy miként lehet elrontani egy igazán jó filmes alapanyagot. Átgondolatlanság, erõltetett dialógusok, mûfajok és filmes eszközök szinkretikus elegye jellemzi a filmet.

Ez a Bonnie és Klájd sajnos nem a Faye Dunaway-Warren Beatty-féle Bonnie és Clyde 1967-ből, melyre oly jó szívvel emlékezhetünk. Persze, hiszen miskolci, tehetjük hozzá némi malíciával, és természetesen a BAZ-megyei olvasók szorgos megkövetése mellett. A hungarikummal nem is volna semmi baj, adhatná a mozi bukéját, sármját, ha Deák Krisztina új filmje minden kockájában átgondolt alkotás volna, olyan, amely méltó emléket állít a magyar kriminalisztika történetének – a whiskys rablón vagy a balástyai rémen túl – a közelmúltban elhíresült rablópárosa előtt.

A duó bankrablásokkal fűszerezetett szenvedélyes szerelmi történetét és észak-magyarországi ámokfutását a híradókból jól ismerhetjük: a filmben Lili és Pali névre keresztelt Novák Tündét és Fekete Lászlót csak a rendőrség és a halál választhatta el egymástól, a rablássorozatnak és a love storynak a börtönévek és a férfi öngyilkossága vetettek véget.

Mi ez, ha nem kiváló alapanyag egy izgalmas filmhez? – kérdezhetjük joggal, miközben feltételezésünket azon híresztelések is megerősíteni látszanak, melyek szerint a szemfüles amerikai filmesek kasszasikert szimatolva már jó ideje lecsaptak az üldözőivel éveken keresztül cicázó másik magyar bankrabló, a whiskys történetére.


Nekünk a miskolci Boni és Klájd jutott, akiket a filmben az amatőr Ráczkevy Ildikó és a Moszkva térből megismert Karalyos Gábor kelt életre. Nem is annyira velük van a baj, mint inkább a film koncepciójával, helyesebben koncepciótlanságával – egy kis love story, egy kis börtönfilm, egy kis rabló-pandúrosdi, egy kis szociomozi; a Miskolci Boni és Klájd nem tud választani a különféle műfajok között, így a pár történetét ezek elegyeként adja elő, ráadásul még fordított időrendben is: a börtöntől jutunk el a megismerkedésig.

Hogy a rablópárocska életéből miért pont ezek a momentumok kerülnek a vászonra, az sem teljesen világos a számomra – a macskamenhelyként és búvóhelyként üzemelő bérlakások felhajtása, a műszaki nagyáruházban tett bevásárlás vagy a tóparti bujkálás pont olyan súllyal esik latba a filmben, mint a bankrablások, melyeknek jelentősége ezáltal egyre kisebb súlyt kap.

Tartok tőle, a hiba nem az én készülékemben van – ha Arthur Penn rendező abban a bizonyos Bonnie és Clyde-ban sikerrel találta meg a helyes arányt a jellemrajz, az izgalom, a szerelem és a bűn története között, nekünk is sikerülhetett volna. A nyersanyag adott volt hozzá.

Rozi étvágya  film alatt:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top