A tiltott gyümölcs már Ádámnál és Évánál is megbukott, ráadásul ennél jobb reklámot egyetlen marketingszakember sem álmodhatott volna. Mindenki erről beszél, így mindenki kíváncsi rá és mindenki maga akarja eldönteni, hogy mi igaz és mi a képzelet műve.
A film alkotói nyilatkozataikban újra és újra elismételik, hogy nem vallástörténeti könyvből készült a film, hanem egy regényből. Fikcióból. Viszont Dan Brown könyvének első oldalain éppen azt sugallja, hogy nem csak képzelete csapongott, amikor legendákat, titkos társaságokat és ismert művészeti alkotásokat dogmákat cáfoló, elképesztő összefüggésben mutatott be.
Titkok és rejtélyek
Nincs miért aggódni! A film, akárcsak a könyv, érdekes, izgalmas, csak néha gagyi. Ez utóbbit viszont elnézzük, mert az események sodrása magával ragadja a nézőt, és ugyanolyan kíváncsi a rejtély megoldására, akárcsak a két főszereplő.
Nem indul hátránnyal, aki nem olvasta a könyvet, sőt, neki még izgalmasabb a film, hiszen egyetlen fordulatot, meglepő összefüggést sem tud előre. Hétköznapi szimbólumaink, ismereteink, egy pillanat alatt új jelentéssel töltődnek fel.
A történet
Robert Langdon professzort (Tom Hanks), a híres szimbólumkutatót a Louvre-ba hívják egy éjszaka, ahol meggyilkolták a kurátort, és a holtest körül elképesztő és titokzatos jeleket talált a rendőrség. Langdon élete egy pillanat alatt megváltozik, amikor szakértőből gyanúsítottá lép elő, és már nemcsak tudományos kíváncsisága miatt kutatja a szimbólumokat és titkos társaságokat, hanem ártatlanságát akarja bizonyítani. Persze nincs titokra vadászó férfi női kísérő nélkül, aki nem más, mint Sophie Neveu (Audrey Tautou) rendőrségi kriptográfus, mellesleg a meggyilkolt kurátor unokája. Egyik kód a másikhoz vezet, Langdon és Neveu végigszáguld Párizson, Londonon és Skócián, követik a szimbólumokba kódolt titkokat, amelyek titkos társaságokhoz és az emberiség történetét átíró titokhoz vezetnek.
1495 és 1498 között, Ludovico Sforza, Milánó hercegének megbízásából festette Leonardo a milánói Santa Maria delle Grazie kolostor ebédlőjének falára a 8,8×4,6 méteres freskót, Az utolsó vacsorát, amely azt a pillanatot ábrázolja, amikor Jézus elmondja az apostoloknak, hogy az egyikük el fogja árulni. Leírásokból tudjuk, hogy fél évszázaddal később már annyira megromlott a festmény állapota, hogy csak a figurák körvonalát lehetett látni. A világ legismertebb és legtitokzatosabb mosolya Mona Lisa-é. Leonardo 1503-ban kezdte festeni a képet és évekig dolgozott rajta. Három évvel halála előtt, amikor Leonardo Franciaországba költözött, magával vitte ezt a képet. Több elmélet született arról, hogy ki látható a képen: talán Elisabett, Francesco del Giocondo firenzei kereskedő harmadik felesége, vagy maga Leonardo volt a modell, esetleg az egyik Medici szeretője, de egyik sem bizonyosodott be minden kétséget kizáróan. 1483-ban Leonardo megbízást kapott egy központi oltárkép megfestésére. A Sziklás Madonnának két változata készült, az eredeti vászonképet a Louvre-ban őrzik, a későbbi, fára festett változat pedig a londoni National Gallery gyűjteményét gazdagítja. Mindkét képen Mária látható a gyermek Jézussal és Keresztelő Szent Jánossal, valamint egy arkangyallal. |
A film eredeti címe: The Da Vinci Code
Főszereplők:
Tom Hanks
Audrey Tautou
Ian McKellen
Jean Reno
Paul Bettany
Zene: Hans Zimmer
Írta: Dan Brown
Rendezte: Ron Howard
Eredeti cím: The Da Vinci Code
Hivatalos magyar nyelvű honlap »
Fotó: InterCom