Baby an Bord Mit dem Kinderwagen durch das 20. Jahrhundert A kiállítás megtekinthető: Wien Museum Karlsplatz, 1040 Bécs Bővebb információ » |
A bécsi városképben 1870 körül bukkantak fel az első babakocsik, amelyek igazi luxusjárgányok voltak, és csak a gazdagok engedhették meg maguknak. A polgárság felemelkedésével, az iparosodással és az aszfaltozott utak elterjedésével a korábbi státusszimbólum egyre több család életét könnyítette ugyan meg, a kevésbé tehetős rétegek számára azonban továbbra is elérhetetlen maradt.
Nekik egészen az 1920-as évekig kellett az ölükben cipelniük csemetéiket, amikor a költségkímélő fémpréseléses eljárásnak köszönhetően megjelentek az első olcsó darabok. Mivel a mobilitás már a századforduló körül is fontos volt a családok számára, kifejlesztették az első összecsukható sport- és hétvégi modelleket. A babakocsik iránti egyre növekvő kereslethez az is hozzájárult, hogy a jó levegő, napfény kúrával akarták megelőzni a tuberkulózis és angolkór miatti nagy csecsemőhalandóságot.
A 2. világháború aztán véget vetett a babakocsidivatnak is: mivel a háborús készülődés lekötötte a kapacitások nagy részét, 1943-tól csak egyféle modellt állítottak elő, a német egyenkocsit, amely legalább olyan ronda volt, mint amilyen olcsó.
A gazdasági fellendülés megindulásával, az 50-es években a hatalmas amerikai országúti cirkálókra emlékeztető áramvonalas babakocsik tarkították Bécs utcáit, míg a 60-as években az alig 3 kilogramm súlyú Buggy forradalmasította a piacot. Ma az olyan dizájnerdarabok, mint a Bugaboo, uralják az osztrák főváros utcáit.
A 2008. január 13-ig látható kiállítás amellett, hogy olyan kérdésekre is rávilágít, mint a ki tolja a babakocsit, vagy a mobilitás térhódítása a várostervezésben, Robert Schabus filmje révén azt is megmutatja, milyen a mai Bécs egy babakocsiból nézve.