A STOMP a dobok, a mozgás és a vizuális komédia egyedülálló kombinációja. Az együttest 1991 nyarán Brightonban, Nagy Britanniában Luke Cresswell és Steve McNicholas alapította. A STOMP előpremierje a Londoni Bloomsbury Theatre-ben volt, a premier pedig az edinburghi Assembly Roomsban, ahol a produkció elnyerte a Daily Express „legjobb szélsőség” díját.
1991 és 1994 között a STOMP eredeti felállásában telt házak előtt játszott világszerte: Hongkongtól Barcelonáig, Dublintól Sydney-ig. A turné csúcspontja a telt házas idény volt a londoni Sadler’s Wells Színházban ’94 januárjában, ahol a STOMP elnyerte „a legjobb koreográfia a West End-show-k között” címet.
A STOMP 30 tagot számláló kibővített változata egy brightoni fesztiválra alakult, és azután csak Melbourne-ben, az athéni Akropoliszon és a londoni Royal Festival Hallban lépett színpadra. Ez a produkció megtörte Frank Sinatra 1972-ben felállított jegyeladási rekordját.
Tipp: Olvasd el a STOMP-pal készült interjúnkat, és nézd meg a videót! » |
A STOMP a New York-i Orpheum színházbeli karrierjét ’94 februárjában kezdte el. Elnyerte az Obie és a Drama Desk díjat a „legjobb egyedi színházi élmény” kategóriában. ’94 nyarán az első amerikai társulat az Orpheumban lépett föl, míg az eredeti felállás észak-amerikai–japán turnéra indult.
’95 nyarán még két amerikai társulat jött létre, amelyek Chilében, Brazíliában és Koreában is felléptek. Időközben – 1997-ben Nagy Britanniában – létrejött az ötödik STOMP társulat, amely azóta is folyamatosan járja a világot. Ez a társulat járt először Skandináviában és Dél-Amerikában, de visszatérő vendég Németországban, Hollandiában és Franciaországban is. 2000 májusában egy újabb STOMP társulat alakult San Franciscóban, amely két és fél évig működött.
A STOMP nagyon sok reklámfilmben is szerepelt, így a Coca Cola „Ice Pick” spotjában és a Toyota amerikai és japán reklámjaiban is. „BROOMS” című 15 perces filmjüket Oscar-díjra jelölték.
A STOMP különleges attrakcióval lépett fel az 1996-os Oscar-díj-átadáson: az öt társulat 20 művésze a klasszikus filmek szinkronizálását és színpadi akciókat is tartalmazó eredeti darabot adott elő.
1997 nyarán Steve és Luke az HBO számára létrehozott és megrendezett egy 45 perces tévéműsort, a „STOMP OUT LOUD”-ot. A premier az Egyesült Államokban volt ’97 decemberében, a produkciót négy kategóriában jelölték Emmy-díjra: rendezésért, zenei keverésért, vágásért és művészi rendezésért.
A STOMP Clinton elnök millenniumi ünnepségén adott műsort a Lincoln Memorial lépcsőin. 2000-ben a Sesame Street „Let’s Make Music” című különkiadásában együttműködtek a Muppetekkel, a műsort a tévében és videón egész Észak-Amerika láthatta.
Luke és Steve 2000-ben a brazil karneválon kezdték forgatni és 2002 nyarán fejezték be IMAX-mozijukat „PULSE: Stomp Odüsszeia” címmel. A „PULSE”-nak átütő sikere volt New Yorkban 2002 őszén, és Párizsban a La Geode nemzetközi fesztiválon két fődíjat is megnyert.
A STOMP 2002 szeptemberében jutott el a londoni West Endre, ahol fellépett a Vaudevill Színházban, majd még ugyanebben az évben a Royal Variety Show-ban is.
A New York-i produkció 2003-ban kezdi meg tizedik évadját, megtörve a „Little Shop of Horrors” című produkcióval (Rémségek kicsiny boltja) a ház eddigi rekordját.
Mit jelent a STOMP szó?
Zene, tánc, színház, koreográfia vagy előadó-művészet? Mindezt jelenti. A STOMP a testek mozgása, tárgyak, hangok – mindennapi tárgyak használata nem mindennapi módon.
STOMP Időpont: 2008. április 1–6., 20.00 Helyszín: Papp László Budapest Sportaréna Bővebb információ » |
Itt nincs beszéd, dialógus, nincs cselekmény.
Szóval miért érdemes megnézni a STOMP-ot? Komponáltál valaha szimfóniát gyufásdobozzal mint hangszerrel? Vagy táncoltál már seprés közben? Próbáld ki, de egy csapattal, amelynek tagjai ritmusérzékkel megajándékozottak, extrém testkoordinációjuk van, és egyéniségek – ez a STOMP.
A STOMP Brighton utcáin kezdett el először stompolni. Luke Cresswell és Steve McNicholas, a STOMP alapítói így próbálták felhívni magukra az utca emberének figyelmét.
Nagyot tévedsz, ha rejtett üzenetet szeretnél felfedezni a STOMP-ban. Nincsenek politikai mellékértelmek, kérkedő technikai elemek, nincsenek dialógusok, félremagyarázások. Ehelyett olyan zajokat kap az ember, amelyeket általában szeretne kiszűrni. A STOMP a mindennapok hangjait adja, ami különleges élményt nyújt. A STOMP az, ami.