A cikk apropóját egy most hétvégén történt eset adta, amikor egy floridai művészeti galériában két nő összeszólalkozott, majd a 24 éves Siyuan Zhao késsel megsebesítette vitapartnerét. Bár szerencsére az áldozat nem szenvedett életveszélyes sérüléseket, az eset azért döbbenetes, mert a galéria látogatói testközelből nézték végig az eseményt, mindezt teljes nyugalommal, abban a hiszemben, hogy megrendezett performance-t látnak. Nem ez volt az első eset, amikor az élet gonosz tréfát űzött a modern művészetek rajongóival.
Szemétnek nézték, kidobták
Az észak-olaszországi Museion Bozen-Bolzano újonnan felvett takarítójától azt kérte Letizia Ragaglia múzeumigazgató, hogy takarítsa ki az egyik szobát, ahol előző este egy könyvbemutatót tartottak. Az új munkaerő útjára indult, majd benyitott abba a terembe, ahol Sara Goldschmied és Eleonora Chiari Where shall we go dancing tonight című installációját állították ki. A földön heverő pezsgősüvegek és konfetti láttán pedig úgy gondolta, bizonyára ez lehetett a könyvbemutató helyszíne, majd lelkiismeretesen feltakarította az egészet. Az installáció egyébként a nyolcvanas évek olasz politikai életének hedonizmusának állított volna emléket.
Elborult művészet vagy felborult gép?
Furcsa alkotásra lettek figyelmesek a Dallas Museum of Art látogatói idén áprilisban, amikor egy pénteki napon ellátogattak a művészet szentélyébe. Az épület előtt egy hatalmas, négytengelyes daruskocsi állt, meglehetősen fura pózban. A finom ízlésű múzeumlátogatók úgy gondolták, modern, indusztriális jegyeket is hordozó kültéri installációt látnak, holott az igazság az, hogy valóban csak egy szimpla daruskocsiról volt szó, amellyel egy későbbi partira szánt sátrat építettek volna fel, azonban egy nehéz fémgerenda emelésekor a daru megbillent és a képen is látható helyzetbe borult. A darukezelő könnyebb sérülésekkel megúszta az esetet, a múzeum épületében azonban jelentősebb károkat okozott a nehéz gépezet.
Szemétre való?
Gustav Metzger német művész 2004-es Recreation of First Public Demonstration of Auto-Destructive Art című installációját a Tate Britain kiállításán értette félre, ezúttal is a takarító személyzet. Ahogy a képen is látható, az alkotás egy asztalra helyezett képből, illetve egy, az asztal mellé helyezett szemeteszsákból állt. A takarítók azt gondolták, hogy utóbbi nem része a műremeknek, ezért kidobták. Később ugyan visszaszerezték a szemétből, de az addigra már használhatatlanná vált, ezért Metzger egy újabb zsák szeméttel pótolta a hiányzó darabot.
Az ilyen eseteknek a fordítottja is többször előfordult már. A New York-i Museum of Modern Artban például a látogatók egy délutánon át kerülgettek egy földre dobott, használt papír zsebkendőt, mert azt hitték, egy kevéssé ismert kortárs művész alkotásával van dolguk.
Minek parkolt oda?!?
Az osztrák művész, Erwin Wurm érdekes köztéri installációt állított fel Karlsruhéban. Wurm főként arról ismert, hogy jellegzetes autókat torzít el mindenféle módokon. Persze több se kellett a rend éber őreinek, akik szolgálatteljesítés közben parkolási bírság kiszabását foganatosították a Wurm-mű sérelmére. Jogosnak tűnik a büntetés, elvégre így talán mégsem szabályos parkolni…
A művészet szilánkjai
A londoni Royal Academy of Artson 2008-ban állították ki a Costa Rica-i Tatiana Echeverri Fernandez közel 5 méteres kerámiaszobrát. Az alkotás sajnos nem sokkal ezután megsemmisült, amikor egy óvatlan látogató véletlenül fellökte. Ez azonban nem gátolta meg a múzeumlátogatókat abban, hogy számtalan fényképet készítsenek a földön heverő szilánkokról, miután azt hitték, egyfajta dekonstruktivista művészeti alkotással van dolguk. Bár ez valószínűleg kevésbé vigasztalta a művészt.
További cikkek művészeti alkotásokról az NLCafén:
- Gyerekrajz vagy kortárs művészet? – videó
- Így lesz művészet a kiömlött italokból és ételekből – képek
- Tökéletes újrahasznosítás: szemétből művészet