Miután köztudott lett, hogy az idei Golden Globe-ot Ricky Gervais és a Tina Fey – Amy Poehler páros sokéves egyeduralma után Jimmy Fallon vezeti, sokan tartottak attól, hogy a díjátadó sztárokat szívató része teljesen eltűnik a show-ból, ugyanis Fallon híresen simulékony személyiség, aki még Donald Trumppal is csak egy aranyoskodó, hajsimogató interjút tudott összehozni. Olyan szempontból jogosnak bizonyult a félelem, hogy a házigazda tényleg kesztyűs kézzel bánt a sztárokkal, és a legmerészebb poénja az volt, amikor Matt Damonról azt mondta, hogy a legjobb színészi alakítása az volt, amikor azt állította Ben Afflecknek, hogy tetszett neki a Batman Superman ellen. Ez persze nem rossz poén, ám meglehetősen ártalmatlan az elődök humorához képest.
Azt azonban nem lehet mondani, hogy Fallon ne szólt volna be Trumpnak, például azzal, amikor azt mondta, hogy biztos sokan gondolkodtak azon, milyen lenne a Trónok harca, ha Joffrey király nem hal meg. Nos, tizenkét nap múlva kiderül… És akkor még azt a poénját nem is említettem, miszerint a Golden Globe azon kevés helyek egyike maradt, ahol Amerika tényleg a legnépszerűbb jelöltet díjazza. Mi ez, ha nem egyértelmű üzenet az Egyesül Államok elnökének? Ezt leszámítva azonban kaptunk egy látványos, de inkább csak aranyos betétdal-válogatást a Kaliforniai álomból Fallon és néhány másik sztár előadásában, ami persze nem volt rossz, de az előző évek harapós kezdéseihez képest érezhető visszaesés. Ráadásul Fallon teljesen lefagyott, amikor a súgógépe az induláskor rövid időre bedöglött, márpedig egy igazán jó házigazdának illett volna komikushoz méltón rögtönöznie.
Lassú bemelegítés
A Golden Globe híres arról, hogy más díjátadókhoz képest a sztárok sokkal jobban elengedik magukat, és lazábbak az átlagosnál, de most nehezebben melegedtek be a szokásosnál. Bár az este rögtön egy nagy meglepetésgyőzelemmel indult (Aaron Taylor Johnson nyerte a legjobb férfi mellékszereplő kategóriát a mozifilmes alakítások között), ez sem rázta fel eléggé a sztárokat (Denzel Washington hosszan mutatott, unatkozó arca jól jellemezte a hangulatot), akik az első órában épp csak hozták a kötelezőt. Egyedül Hugh Grant lájtos poénkodása, valamint Nicole Kidman és Reese Witherspoon kissé szétesett, belerötyögős díjátadása idézte a szokásos Golden Globe-hangulatot, a többi csak egysíkú beszédek és köszönőbeszédek sorozata volt.
Az egyetlen igazi kivételt Hugh Laurie jelentette, aki az elsőként hegyezte ki a köszönőbeszédét Trumpra. Megjegyezte, hogy örül, hogy díjat kaphatott az egyik utolsó Golden Globe-gálán, hiszen a jövő Amerikában nem maradhat meg sokáig egy olyan szervezet, aminek a nevében egyszerre vannak benne a hollywoodi, külföldi és újságíró szavak. Már túl voltunk az első órán, amikor arra kaphattuk fel a fejünket, hogy Michael Keaton a legjobb női mellékszereplő kategória átadásakor megfeledkezett az illemről, és nem a szokásos “And the Golden Globe Goes to…”, hanem az illetlennek számító “And the Winner is…” felkiáltással jelentette be a győztest, de talán túlélték a sokkot a teremben lévők. Szimbolikus volt még, ezért óriási tapsot kapott az Oroszlán indiai gyerekszereplőjének színpadra lépése is, ugyanis híre ment, hogy a bevándorlási hivatal sokáig nem akarta megadni neki a vízumot, hogy a díjszezonra Amerikába mehessen, ezzel is szimbolizálva az új Amerika idegengyűlöletét.
A legviccesebb és a legmeghatóbb
Közel másfél órának kellett eltelnie ahhoz, hogy kicsit lelazuljanak a sztárok, és mintha Amy Schumer és Goldie Hawn (akik hamarosan együtt szerepelnek egy komédiában) valóban vicces díjátadása törte volna meg a jeget, de még rájuk is rápakolt néhány lapáttal a Steve Carell – Kristen Wiig páros a legjobb animációs film díjának átadásával. Az első rajzfilmes élményeiket elevenítették fel, méghozzá szívszaggató családi tragédiákhoz kapcsolva őket, és egészen fergeteges volt a végeredmény. Több ilyen pillanat kellett volna, és akkor egy egészen csodálatos este lett volna a jutalmunk. Az a kb. két perc velük felért egy komikusi mesterkurzussal.
A legszívhezszólóbb mondatok Ryan Goslingnak és Tom Hiddlestonnak jutottak. Előbbi a feleségének köszönte meg a díjat, aki nemcsak gyereket nevelt, hanem a rákban szenvedő testvérét is ápolta, míg Gosling zongorázott és énekelt a forgatáson. Hiddleston egy szudáni estéjéről mesélt, amikor ottani orvosok és nővérek mesélték el neki, mennyire tetszett nekik a The Night Manager című sorozat, amiben Hiddleston szerepelt. Mondjuk Gosling drámai hatásából némileg elvett, hogy a háttérben poénból Ryan Reynolds és Andrew Garfield csókolózni (!) kezdett, de ez legyen a legnagyobb bajunk.
Aztán jött Viola Davis, és mindkettejüket lepipálta, amikor olyan megható szavakkal vezette fel Meryl Streep életműdíját, hogy szem nem maradt szárazon. Természetesen az egész terem felállva tapsolta őt, és ő a beszédével is kiérdemelte ezt. Elsősorban nem magát és a múltját éltette, hanem a sokszínű szakmáját és kollégáit, akik ezt hálásan és meghatottan fogadták. Aztán emlékeztetett mindenkit, hogy mennyi emberségre és erőre lesz szükségük a teremben lévőknek és a világnak az embertelen Trump-korszakban, és természetesen ezt is olyan stílusosan és elegánsan tette, ahogy csak a legnagyobbak tudják. “Fogd az összetört szívedet, és formáld át művészetté” – zárta egy Carrie Fisher-idézettel gondolatait minden idők egyik legnagyobb színésznője.
Minden a Kaliforniai álomról szólt
Hogy Fallon mennyire halovány házigazda volt, jól mintázta, hogy a nyitány után gyakorlatilag észrevétlen maradt a műsor teljes háromórás ideje során, de így legalább jutott időnk a díjakra figyelni. Ami a filmeket illeti, a Kaliforniai álom című musical elképesztőt tarolt, és az összes jelölését díjra váltotta. Nemcsak ez a film lett a legjobb vígjáték/musical, hanem a rendezői, forgatókönyvíró, zeneszerzői és betétdal kategóriát is megnyerte, valamint Ryan Goslingnak és Emma Stone-nak köszönhetően a színészeit is jutalmazták a vígjátéki kategóriákban. A hét díj egy filmnek új rekordot is jelent a Golden Globe történetében. Hihetetlen bravúr.
A Kaliforniai álmon kívül csak egy film volt, ami egynél több díjat vihetett haza, méghozzá a francia Elle, ami meglepetésre nemcsak a legjobb idegen nyelvű film Golden Globe-ját kapta meg, hanem a legjobb drámai színésznőnek járó díjat is. Isabelle Huppert szinte el sem akarta hinni, hogy egy francia nyelvű szerepért az amerikai sztárok között jutalmazták, de néha történnek csodák. Az aprót Casey Affleck (A régi város), Viola Davis (Fences), Aaron Taylor-Johnson (Éjszakai ragadozók) és a Holdfény című film szedte fel. A meleggettó-dráma egyetlen – de legalább fontos – díját jelentette a legjobb dráma kategóriában történő győzelme. Az esélyesek közül Mel Gibson A fegyvertelen katonája, a Jackie és a Hell or High Water is díj nélkül távozott. A legjobb animációs filmnek a Zootropoliszt választották.
O. J. Simpsonnak senki sem köszönte meg a díját
A sorozatok esetében már nagyobb volt a szórás. A bevezetőben Jimmy Fallon azzal poénkodott, hogy az este folyamán O. J. Simpsonnak senki sem köszöni meg a díját, és ez pontosan így történt. Az American Crime Story: Az O. J. Simpson-ügy lett a legjobb sorozat, és Sarah Paulson is jutalmazta a HFPA, de a köszönőlistákon nem szerepelt az egykori botrányhős neve. Három színészi (Olivia Colman, Hugh Laurie, Tom Hiddleston) díj jutott az izgalmas kémes minisorozatnak, a The Night Managernek, és nagy kedvenc volt még a Netflix II. Erzsébet királynőről szóló történelmi drámája, a The Crown is, melynek nemcsak a főszereplőjét, hanem magát a sorozatot is jutalmazták. A komédiák között meglepetést okozott az Atlanta című széria dupla díjazása, valamint az, hogy az év nagy közönségkedvencét, a Stranger Thingset egyetlen Golden Globe nélkül hazaküldték.
LEGJOBB FILM – DRÁMA
Holdfény
LEGJOBB SZÍNÉSZ – DRÁMA
Casey Affleck (A régi város)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ – DRÁMA
Isabelle Huppert (Elle)
LEGJOBB SZÍNÉSZ – VÍGJÁTÉK/MUSICAL
Ryan Gosling (Kaliforniai álom)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ – VÍGJÁTÉK/MUSICAL
Emma Stone (Kaliforniai álom)
LEGJOBB RENDEZŐ
Damien Chazelle (Kaliforniai álom)
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
Aaron Taylor-Johnson (Éjszakai ragadozók)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Viola Davis (Fences)
LEGJOBB VÍGJÁTÉK/MUSICAL
Kaliforniai álom
LEGJOBB FORGATÓKÖNYV
Kaliforniai álom (Damien Chazelle)
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM
Zootropolis – Állati nagy balhé
LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM
Elle (Franciaország)
LEGJOBB BETÉTDAL
Kaliforniai álom (“City of Stars”)
LEGJOBB ZENE
Kaliforniai álom (Justin Hurwitz)
LEGJOBB SOROZAT – DRÁMA
The Crown
LEGJOBB SZÍNÉSZ SOROZATBAN – DRÁMA
Billy Bob Thornton (Goliath)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ SOROZATBAN – DRÁMA
Claire Foy (The Crown)
LEGJOBB SOROZAT – VÍGJÁTÉK/MUSICAL
Atlanta
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ SOROZATBAN – VÍGJÁTÉK/MUSICAL
Tracee Ellis Ross (Black-ish)
LEGJOBB SZÍNÉSZ SOROZATBAN – VÍGJÁTÉK/MUSICAL
Donald Glover (Atlanta)
LEGJOBB MINISOROZAT VAGY TÉVÉFILM
American Crime Story: Az O. J. Simpson-ügy
LEGJOBB SZÍNÉSZ MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN
Tom Hiddleston (The Night Manager)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN
Sarah Paulson (American Crime Story: Az O. J. Simpson-ügy)
LEGJOBB MELLÉKSZEREPLŐ SOROZATBAN, MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN
Hugh Laurie (The Night Manager)
LEGJOBB MELLÉKSZEREPLŐNŐ SOROZATBAN, MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN
Olivia Colman (The Night Manager)