Már mi is írtunk róla, hogy többek között a nőgyűlölő nézők rántják vissza a kőkorszakba Hollywoodot, az álomgyár azonban számos szakmai vitában is szóba kerül, mint olyan hely, ahol a rendezői és produceri székek jelentős hányadában férfiak foglalnak helyet. Nincs ez másképp a nagy költségvetésű filmek és kasszasikerek esetében sem, amelyek közül csak kevés menne át a Bechdel-teszten.
A San Diego State University (SDSU) egyik kutatóközpontja, a kifejezetten a nők tévés és filmes megjelenését vizsgáló Center for the Study of Women in Television and Film által kiadott friss kutatás, bár közöl néhány pozitív hírt, összességében mégis elég gyászos képet fest a filmipar helyzetéről.
A kutatási anyag szerint a tavalyi évben rekordszámú olyan film készült, amelynek főszereplői nők. Ez 7 százalékos növekedést jelent 2015-höz képest. Ez még rendben is volna, azonban, ha kontextusba helyezzük a fenti adatot, látni fogjuk, hogy mi is a valóság: a kutatás szerint a tavaly bemutatott, 100 legnagyobb bevételt hozó film csupán 29 százalékának volt nő a főszereplője, ez tehát a jól csengő rekorddöntés.
A jelentősebb szerepekben 37 százalék volt a nők aránya, ez 3 százalékos gyarapodás 2015-höz képest. A beszélő szerepekben, vagyis amikor nem csak statisztákról van szó – kisebb és nagyobb szerepek egyaránt – az arány 32 százalék, ami 1 százalékos csökkenés 2015 után.
Ha a pozitívumokat szemléljük, megindult egy folyamat, amelyben a férfiak dominanciája után a stúdiók végre felismerték, hogy több olyan filmre van szükség, ahol a főbb szerepekben nők láthatóak, de nem csak a romantikus komédiák világában. A tavalyi évből üdítő példa volt az Amy Adams főszereplésével leforgatott Érkezés című sci-fi, a Felicity Jones nevével fémjelzett Zsivány Egyes, vagy a NASA tudós nőiről szóló A számolás joga. A nézők körében rendkívül népszerű szuperhősfilmek között is gyarapodnak a női főszereplősök, mint az idén érkező Wonder Woman vagy a 2019-re tervezett Captain Marvel című alkotások.
“Már több példát is láttunk rá, hogy ha egy filmben jól kidolgozott női szereplők tűnnek fel, a bevételekre sem lehet panasz” – nyilatkozta a Varietynek dr. Martha Lauzen, a SDSU központjának igazgatója, a kutatási anyag szerzője.
Főleg a vígjátékokban van esély
Az It’s a Man’s (Celluloid) World című tanulmányból kiderül, hogy a komédia még mindig az a kategória, ahol a nőknek a legnagyobb esélye van egy-egy főszerepet elcsípni. Ebben a kategóriában 28 százalék a női főszereplők aránya, ezt követik a drámák (24%), a horrorfilmek (17%), az animációs alkotások (14%), a sci-fik (14%), míg a sort az akciófilmek (3%) zárják.
A kutatás arra is kitér, hogy a nemi eloszláson túl az etnikai egyensúlyok is rendesen eltolódtak Hollywoodban: az összes női szereplő nem kevesebb mint 76 százaléka volt fehér, 14 százalék jutott a feketéknek, 6 százalék az ázsiaiaknak, 3 százalék a közép- és dél-amerikaiaknak, míg 1 százalékot az “egyéb” kategóriába soroltak Lauzenék.
Ázsia előretör
“Az etnikai adatok is vegyes képet festenek: az ázsiai női szereplők száma megduplázódott 2016-ban, a feketéké valamelyest gyarapodott, míg a közép- és dél-amerikaiaké némileg csökkent” – magyarázta a szakember.
A kutatásra azután került sor, hogy a tavalyi év során több és igen heves viták zajlottak az álomgyár nyitottságának kérdéséről, illetve a nemek közti egyenlőségről. A közelmúltban ugyanis több ismert színésznő, például a hazánkban forgató Jennifer Lawrence vagy Scarlett Johansson is felemelte szavát azért, hogy a filmszakmában dolgozó nők azonos bérezést kapjanak férfi kollégáikkal.
Lauzen azért reményét fejezte ki, hogy a tavaly megfigyelt trend folytatódhat: “bár a közönség még mindig kétszer valószínűbb, hogy olyan filmre üljön be, amelynek férfi a főszereplője, a női főszereplőket felvonultató filmek jobban szerepeltek 2016-ban.”