Mark Zuckerberg mindenkinek szeretne tetszeni. Persze nem kell, hogy szeressék, ehhez sosem ragaszkodott: sem őt, sem a Facebookot nem szerettük soha igazán, egyszerűen csak az életünk részévé váltak, és szép lassan teljesen körbehálóztak minket.
Viszont Zuckerberg számára fontos, hogy használjuk a Facebookot, amiben most akadt egy kis gikszer: a tinédzserkorúak egyre nagyobb arányban fordulnak el a világ legnagyobb közösségi oldalától, pontosabban fogalmazva sokan el sem kezdik használni, mert például a barátaik között is sokan vannak, akik nem ott posztolják a mindennapi szelfijüket.
Márpedig ez azért veszélyes, mert hamarosan a tinédzserekből lesznek a legfontosabb véleményformálók és a legfontosabb fogyasztók, és ha ők nincsenek jelen a Facebookon, az oldal sokat veszít a vonzerejéből. Mondjuk, a reklámozók között. Egyszer már 2015-ben is megkongatták a vészharangot a Szilícium-völgyben, de akkor a baj még nem bizonyult komolynak. Most, két évvel később kutatási adatok bizonyítják a népszerűségvesztést.
A Facebook lecserélése
Persze ahogy az ilyen felmérések többsége, ez is az Egyesült Államokban készült, de nyugodtan kijelenthetjük, hogy az ottani trendek előbb-utóbb hozzánk is átszivárognak. Az eMarketer felmérése szerint a 12–17 éves korosztályba tartozó fiatalok közül jelenleg 14, 5 millióan vannak jelen a Facebookon, ami egy kifejezetten impozáns szám, csakhogy 3,4 százalékkal alacsonyabb, mint az egy évvel azelőtti.
Egy ilyen mértékű esés egyetlen év alatt már az elgondolkodtató kategóriába tartozik egy nagyvállalat életében, és ne gondoljuk, hogy a Facebook nem szeretne reagálni erre. Már csak azért sem, mert az eggyel feljebb eső korosztályban a cég nagy növekedést prognosztizált korábban, ami mégsem valósult meg.
A fiatalok többsége persze továbbra is örömmel használ közösségi oldalakat, csakhogy a Facebook szerepét szép lassan kezdi átvenni az Instagram és a Snapchat (a Twitter továbbra sem igazán népszerű az európai tinédzserek körében). A Facebook erre kétféleképpen reagált. Az Instagramot például felvásárolta, szóval a felhasználói szintén Mark Zuckerbergéket gazdagítják, a Snapchat pedig folyamatosan inspirálja az FB fejlesztőit, akik a fejlesztéseikben egyre inkább próbálják másolni a tinik körében annyira népszerű oldalt.
A jövő nem túl biztató
Jelenleg a Facebooknak nagyjából kétmilliárd felhasználója van világszerte, míg a Snapchatnek 173 millió, az Instagramnak pedig 700 millió, szóval messze van az még – már ha egyáltalán eljön –, hogy igazi trónkövetelővé váljanak, de akadnak figyelmeztető jelek.
A Snapchat például egyetlen év alatt majdnem húsz százalékkal növelte a felhasználói táborát a 18–24 éves korosztályban, ami elképesztő iramú növekedés, de tegyük gyorsan hozzá, hogy alacsonyabb számról mindig könnyebb nagyot ugrani. Az eMarketer szerint a Snapchat már idén lehagyja a Facebookot a 12–17 és 18–24 éves korosztályban, az Instagramtól pedig jövőre várják a nagy ugrást, amikor a várakozások szerint a fiatalok között mind a Facebookot, mind a Snapchatet átugorhatja népszerűségben.
A Facebooknak ijesztő lehet, hogy azok a 25 év alatti fiatalok, akiknek még van FB-fiókja, egyre ritkábban jelentkeznek be oda, és egyre kevesebb időt töltenek az üzenőfal nézegetésével. A Facebook számára mégsem ők jelentik a legnagyobb veszélyt, hanem azok, akik sosem regisztrálnak. Ugyanis ha tizen- és huszonéves korban valaki nem válik Facebook-felhasználóvá, azt később már sokkal nehezebb lesz befogni.
Menteni a menthetőt
A Facebook több módon próbál reagálni. Az egyik az, hogy a Netflix mintájára megpróbál saját televíziós jellegű tartalmakat (sorozatokat, minisorozatokat) gyártani, hollywoodi veteránok segítségével, amiket csak az Facebook felhasználói nézhetnek majd – és nem előfizetéssel, hanem reklámnézéssel fizetnek majd a szórakoztatásért.
Emellett egyre profibban monitorozza az okostelefonos alkalmazásaink használati szokásait, hogy az így szerzett adatokat a hasznukra fordítsák a fejlesztés során. Ezen felül Zuckerberg továbbra is igyekszik felvásárolni minden olyan rivális startupot, ami egy újszerű ötlettel hosszú távon konkurenciát jelenthetne a vállalatnak, és ha ez nem sikerül, akkor amennyire lehet, gyorsan lemásolni az ötletüket és beemelni a Facebookba, hogy beelőzzenek.
Ezért hagyják el a Facebookot a fiatalok
- Túl sok az unalmas és érdektelen hír a Facebookon, ezzel szemben az Instagramon az ismerőseik és kedvenc sztárjaik jópofa fotóin és rövid videóin van a hangsúly, ami a fiatalok számára sokkal szórakoztatóbb.
- Egyre többen tapasztalják, hogy bármit is írnak ki az üzenőfalukra, az évekkel később is visszakereshető marad, és nem biztos, hogy szerencsés dolog szembesülni a tizenéves korunkban kitett posztjainkkal mondjuk tíz-húsz évvel később. Ezzel szemben a Snapchat a pillanatnak szól és nem a jövőnek.
- A szülők és a nagyszülők is ott vannak a Facebookon, és emiatt a tinédzserek és a fiatalok kevésbé szabadon tudnak megnyilvánulni ezen a felületen.
- A Facebook híres arról, hogy elég sajátosan kezeli az adatvédelmet, és a velük együttműködő és náluk reklámozó cégekkel sok adatot megoszt rólunk, és bár ez relatíve kevés fiatalt zavar, de akit igen, az inkább másik közösségi oldalt választ magának.
- Bár még nem érint tömegeket, egyre több tizen- és huszonéves érzi úgy, hogy feleslegesen tölt el sok időt a közösségi oldalakon, és sokkal kiegyensúlyozottabb életet tud élni nélkülük. Ők nemcsak a Facebooktól, hanem az összes közösségi oldaltól elfordulnak.
- Akadnak olyanok is, akik az élmények megosztásánál szeretik nagyon megszűrni, hogy kik láthatják azt, ezért a zárt csoportos üzenetküldés a különféle alkalmazásokban sokaknál kiváltja a közösségi oldalak használatát.