A bostoni székhelyű Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC – Kampány a reklámmentes gyerekkorért) nevű szervezettel együttműködő több mint 110 orvos, tanár és gyerekegészségügyi szakértő írt nyílt levelet Mark Zuckerbergnek, amelyben arra kérik, szüntesse meg a Facebook üzenetküldő szolgáltatásának kifejezetten 13 évnél fiatalabb gyerekek számára kifejlesztett Messenger Kids nevű alkalmazását.
„Ezekben az időkben, amikor egyre többen aggódnak azért, hogy a közösségi média milyen hatással van a kiskorú gyerekek jólétére, kifejezetten felelőtlenségnek tartjuk arra bátorítani az akár óvodás korú gyerekeket, hogy kezdjék el használni a Facebook valamelyik termékét” – áll a levélben.
A tavaly decemberben elindított Messenger Kids nevű alkalmazás segítségével a 13 évnél fiatalabb – ennyi a regisztrációs korhatár a Facebookon – gyerekek is cseveghetnek egymással. A biztonság érdekében a szülőknek szigorú felügyeleti jogai vannak, nekik kell jóváhagyni, hogy kikkel léphetnek kapcsolatba a gyerekeik, emellett pedig szűrik az alkalmazáson keresztül elküldött tartalmakat is, nehogy a kicsik valami olyasmit osszanak meg egymással, amit nem kellene. A Facebook emellett azt is állítja, hogy a Messenger Kidsből összegyűjtött adatokat nem használja hirdetési célokra – igaz, nem ez lenne az első eset, amikor a közösségi oldal nem állít igazat az adatok felhasználásával kapcsolatban.
A Messenger Kids indítását nem is kísérték fanfárok: Jeremy Hunt brit egészségügyi miniszter egyenesen azt mondta, hogy a cégnek „távol kellene tartania magát a gyerekektől”.
A nyílt levél szerzői attól is tartanak, hogy az applikáció megnövelné azt az időt, amit az óvodás és általános iskoláskorú gyerekek a digitális eszközeik nyomkodásával töltenek.
„A gyerekek érzelmi fejlődését aláaknázó technológia világában az utolsó dolog, amire a fiataloknak szükségük van, egy erős ösztönző tényező, hogy a barátságaikat a digitális térben ápolják” – mondta dr. Sherry Turkle, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) társadalmi tudományokkal foglalkozó professzora.
„Bosszantó látni, hogy a Facebook ilyen fiatal gyerekeket céloz, amikor egyre több bizonyíték van rá, hogy a közösségi média túlzott használata negatív hatással van rájuk” – tette hozzá Josh Golin, a CCFC ügyvezető igazgatója.
A Facebook azt állítja, hogy a Messenger Kids alkalmazást online biztonsági szakértőkkel együttműködve alakította ki, az alkalmazás pedig megfelel a US Children’s Online Privacy and Protection Act nevet viselő amerikai törvénynek.
„Ahogy a gyerekek egyre több időt töltenek a digitális eszközökkel, kevésbé lesznek képesek feldolgozni az egészséges mennyiségű csendet és egyedüllétet, amely rendkívül fontos az empatikus készségek kialakulásához és az egészséges kapcsolatok kialakításának képességéhez” – tette figyelmeztetett Turkle professzor.
Jenny Radesky, a University of Michigan viselkedésfejlődést kutató gyerekorvosa és médiakutatója szerint a 13 évnél fiatalabb gyerekek számára nehezen megfoghatóak az adatvédelem és a személyes adatok fogalmai.
„Ebben a korban épp csak elkezd kialakulni saját identitásuk, a különböző kapcsolatukban betöltött szerepük és az erkölcsi érzékük” – mondta a szakember. „Ha ezt kombináljuk az éretlenséggel és a közösségi médiában gyakran előforduló problémás interakciókkal, nagyon csúnya eredményeket kaphatunk.”
Az amerikai szövetségi törvények szigorúan tiltják, hogy a cégek – szülői hozzájárulás nélkül – személyes információkat gyűjtsenek a 13 évnél fiatalabb gyerekekről. Ennek ellenére gyerekek milliói regisztráltak Facebookra a szüleik tudtával vagy éppen anélkül.
A gyerekek közösségimédia-használata ellen több, az IT-iparban dolgozó cégvezető, többek között a Facebook korábbi elnöke, Sean Parker és az Apple-vezér Tim Cook is felszólalt már.
„Szülők, szakértők, de még a befektetők is azt mondják a technológiai óriásoknak, hogy ezen a téren túl messzire mentek” – hangsúlyozta Golin. „Ez egy kulcsfontosságú pillanat, a Szilícium-völgy vezetőinek pedig el kell dönteniük, hogy számít-e nekik a gyerekek, családok és a társadalom jóléte, vagy kizárólag az új felhasználók és a profit megszerzése motiválja őket.”