A ma már Pakisztánhoz tartozó, de a 19. század végén még a brit korona fennhatósága alatt álló Bahawalpur ifjú navábja, a fennmaradt portréin többnyire pompás, sujtásos-zsinóros díszruhát, poétikusan elomló frizurát, nagy műgonddal felhelyezett fejdíszt és megnyerő szakállat viselő IV. Sadiq Muhammad Khan Abassi nyilvánvalóan szeretett vad túlzásokba esni, ha drága és divatos kiegészítőkről volt szó, választott hobbijához pedig temérdek pénz állt a rendelkezésére.
A feltűnően jóképű szexmaharadzsa 1866-tól, azaz négyéves korától vezette a fejedelmi tartományt, egészen 1899-es, sajnálatosan korai haláláig, ám legemlékezetesebb húzása valószínűleg mégsem az uralkodáshoz, hanem az extrém lakberendezéshez kötődik. 1882-ben elégelte meg végleg, hogy csupán olyan köznapi ágy áll rendelkezésére, ami bármilyen másik dúsgazdag hatalmasság hálószobájában is lehetne, így aztán a háztartási luxusban utazó francia Christofle műhelytől megrendelte (igen diszkréten, név nélkül) a fekhelyek Szent Grálját, amelyből bizonyára fel sem kelt többé.
A maga műfajában azóta is felülmúlhatatlan, méreteiben is impozáns bútordarab méregdrága rózsafából készült, a díszítéshez 290 (!) kilónyi ezüstöt használtak fel a francia mesteremberek, a sarkainál négy, bronzból készült, életnagyságú (és félelmetesen életszerű) női alak állt, lószőrből font legyezőkkel a kezükben, de amúgy persze teljesen meztelenül, a különböző hajszínű és bőrtónusú figurák pedig állítólag Európa jellegzetes (spanyol, olasz, görög és francia) szépasszonyait voltak hivatottak megjeleníteni.
És ez még nem minden. A beépített zenedoboznak és mechanikának köszönhetően az ágy egy komplett félórás műsorral is szórakoztatta a jó ízlés minden ismert határán merészen túllépő maharadzsát (illetve a partnerét, ha egyáltalán volt annyira kegyes, hogy megossza bárkivel ezt az élményt), ha az úgy kívánta: a hölgyek dévajul kacsingattak, és a legyezőikkel integettek, miközben az egyik a legnépszerűbb francia opera, Charles Gounod Faustja szólt.
(A végén azért még zárójelben jegyezzük meg, hogy bizonyos források szerint igazából ez a lenyűgöző turbánkölteményben pompázó elegáns úr IV. Sadiq Muhammad Khan Abassi, noha nagy valószínűséggel ő inkább a sorban az ötödik hasonnevű uralkodó. Ebben a kérdésben sajnos nem tudunk igazságot tenni, úgyhogy berakunk egy képet róla is, ha már ilyen remekül néz ki:)
Képek: Wikipedia, Facebook