Tanulságos történetet osztott meg testvérlapunkkal, a 24.hu-val a hírportál egyik olvasója, amelyből kiderült, hogy az elektronikai termékeknél felkínált pluszgarancia nem minden esetben a legkifizetődőbb.
Az illető 4 évvel ezelőtt vásárolt egy Samsung tévét 170 ezer forintért az Euronics egyik üzletében. A vásárláskor felmerült, hogy pluszgaranciát is vásárolhat 20 ezer forintért, amivel 5 évre emelkedhet a tévé garanciája. Történetünk főszereplője úgy döntött, megéri ez neki.
A közelmúltban el is romlott a tévékészüléke, ő pedig elvitte a kijelölt garanciális szervizbe, a Fény-Hang Kft.-hez. Igen ám, de kiderült, hogy a tévé már nem javítható, a termék pedig már nem szerepel a kínálatban. Megoldásként azt ajánlották fel neki, hogy megkaphatja egy török gyártó, a Horizon hasonló műszaki paraméterekkel bíró, 100 ezer forintos készülékét, vagy kaphat egy 170 ezer forintos csereutalványt – 70 ezer forint ellenében.
A 24.hu olvasója ezt eléggé méltánytalannak érezte: úgy látta, hogy vagy kap egy gyengébb minőségű készüléket, vagy megrövidítik 70 ezer forinttal. A hírportál azonban utánajárt a dolognak, és kiderült, hogy a szervizben teljesen szakszerűen jártak el.
Az Euronics és a Fény-Hang a lapnak azt nyilatkozta: a pótgaranciával az Union Biztosító kárrendezési eljárása szerint döntenek. Eszerint a biztosítás értéke „a biztosított készülékkel azonos, vagy azzal műszakilag egyenértékű készüléknek – a káresemény napján megállapított – eladási ára, áfával, támogatások nélkül (mint pl. telefonszolgáltató vagy gyártó ártámogatása)”.
A biztosítás tehát készülékre, és nem pénzösszegre szól. Amennyiben a vásárló úgy gondolja, hogy a felajánlott készülék nem azonos értékű az eredetivel, persze panaszt tehet, jogos panasz esetén pedig a kár elbírálását felül fogják vizsgálni.
Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) szóvivője a lapnak azt mondta: a pluszgarancia abban különbözik a sima garanciától, hogy azt egy az üzlettől független biztosítótól veszi meg a fogyasztó. Ilyen esetekben pedig egyáltalán nem biztos, hogy a teljes vételárat visszatérítik meghibásodás esetén – lehet, hogy csak az aktuális vételárat, mint ebben az esetben is.