Szabadidő

„Minden orgazmust színleltem” – Percről percre közvetítjük a legendás Csupasz pisztolyt

Megszámolni is lehetetlen, hány poén jut a Csupasz pisztoly minden percére. Míg sok más paródiát mára meguntunk, Leslie Nielsen rendőrös ökörködése még ma is ugyanúgy működik, mint harmincegy évvel ezelőtt. Tudjuk, mert leteszteltük.

00:10 Beúszik a Paramount logó.

A stúdió annak ellenére komoly fantáziát látott a filmben, hogy az egy 1982-ben hat rész után elkaszált sorozaton, a Magyar Televízióban is vetített Nagyon különleges ügyosztályon alapult. A Nagyon különleges ügyosztály a készítők szerint azért bukott meg, mert az efféle humorra oda kell figyelni, és amíg az emberek a moziban figyelnek arra, amit néznek, otthon, a tévéképernyő előtt ülve egy csomó minden mást csinálnak közben. A Paramount a tévés bukás ellenére azért bízott meg az alkotókban (Jerry Zucker, Jim Abrahams és David Zucker, vagy ahogy a szakmában ismerik őket: a ZAZ trió), mert korábban már két óriási sikert is köszönhettek nekik az Airplane és a Top Secret formájában.

00:35 Ez a Bejrút nem Bejrút.

A látszat ellenére csak egy vágóképet vettek az alkotók Bejrútról, a nyitójelenetet Los Angelesben forgatták.

01:07 A nagy diktátortalálkozó.

Egy asztalnál ül Idi Amin, Mihail Gorbacsov, Moammer Kadhafi, Fidel Castro, Khomeini ajatollah és Jasszer Arafat. Természetesen egy közös, nagy terrortámadást terveznek, amivel bebizonyíthatják, hogy az Egyesült Államok a nagy Sátán.

02:10 Az álruhába, felszolgálónak öltözött Frank Drebin (Leslie Nielsen) támadásba lendül.

Egyenként üti ki a diktátorokat, és Gorbacsovot nemcsak lefogja, hanem még az anyajegyét is letörli a fejéről egy rongy segítségével. Közben pedig először szólal meg a Csupasz pisztoly legendás zenéje, Ira Newborn szerzeménye. A ZAZ csupán annyit kért a zeneszerzőtől, hogy olyan zenét szerezzen a filmhez, mintha egy B-kategóriás zsarufilmhez szerződtették volna. Nem haragudtak meg rá azért, hogy annál sokkal jobbat csinált.

02:42 Kadhafi kitűzője.

Az éppen a főhős által kiütött Kadhafi kabátján egy pillanatra feltűnik egy kitűző, amit valószínűleg senki sem tud elolvasni. Az áll rajta, hogy „23 kilót fogytam. Kérdezd meg, hogyan!”

ZAZ-éknál amúgy fontos szempont, hogy minden poén jól látható legyen, de néha ők is hibáznak.

02:56 Mi rejtőzik a turbán alatt?

03:15 Kezdődik a legendás intró.

A rendőrautóból csak a szirénát látjuk, ami minden olyan helyre bemegy (egy családi ház belseje, egy női zuhanyzó, hullámvasút…), ahol egy rendőrautónak amúgy semmi keresnivalója. Az ötletet még a Nagyon különleges ügyosztályból vették át. A trükk az volt, hogy a szirénát egy bevásárlókocsira szerelték, amin hátul ott volt a kamera is. Attól függően változott a bevásárlókocsi mérete, hogy éppen hová akartak vele bemenni.

03:32 A cím.

A film címét nemcsak azért változtatták meg Nagyon különleges ügyosztályról Csupasz pisztolyra, mert a sorozat megbukott, hanem azért is, mert épp akkortájt volt nagy siker a mozikban a Rendőrakadémia, aminek eredeti címe (Police Academy) túlságosan hasonlított a Nagyon különleges ügyosztály eredeti címére (Police Squad).

05:30 Színre lép Nordberg szerepében: O. J. Simpson!

A ZAZ azért szerződtette O. J. Simpsont, mert abban az időben, évekkel a gyilkossági botránya előtt hatalmas sportlegenda és A-kategóriás celeb volt. Tudták, hogy nem túl jó színész – bár állításuk szerint részről részre fejlődött –, de sokat segített a helyzeten, hogy minden hülyeségre rá lehetett venni. Bár könnyen rengeteget ronthatna egy vígjáték élvezhetőségén, hogy egy feleséggyilkos szerepel benne, a Csupasz pisztoly filmeknek O. J. jelenléte valószínűleg azért nem ártott szemernyit sem, mert akárhányszor csak megjelenik, mindig megszívja, és valaki komoly fájdalmat okoz neki. Márpedig ezt nem olyan rossz látni egy közutálatnak örvendő emberrel kapcsolatban…

06:31 O. J. megszívja.

Miután nem sikerül meggyőzően betörni az ajtót, emberünk szembetalálja magát egy rakatnyi fegyveressel, akik szitává lövik őt, de azért előtte az egyikük még eldobja a fegyverét, ahogy azt a rendőr bácsi kéri tőle… Az árnyékból előlépve befut a főgonosz, Vincent Ludwig (Ricardo Montalban) is, akit ZAZ-ék a Khan haragja című Star Trek filmben pécéztek ki maguknak.

07:12 O. J. tovább szenved.

A legjobb az egész jelenetben a lövésektől tántorgó O. J. szenvedése, akinek még az is jobban fáj, hogy a frissen festett ajtónak nekimegy a kabátjával, mint a testében lévő golyók. A ZAZ egyik leckéje, amit az Airplane készítése közben tanultak, az volt, hogy sokkal több fizikai és sokkal kevesebb verbális poént kell használniuk, hogy a nemzetközi közönség is jobban értse a filmjüket. O. J. hajós jelenete erre jó példa, ahol még egy medvecsapdába (!) is belesétál egy hajó közepén.

08:00 Nem kérek virágokat!

Klasszikus Frank Drebin-poén (Sztankay István remek magyar szinkronjával), hogy mindig azt hiszi: a tömegek őt várják nagy ünnepléssel, és minden róla szól. Pedig a reptérre ezúttal a nagy vicczenész, „Weird Al” Yankovic érkezett meg éppen. Amikor a ZAZ számára kiderült, hogy Yankovic nagy rajongója az Airplane-nek és a Top Secretnek, gyorsan hozzáírtak egy jelenetet a forgatókönyvhöz, hogy feltűnhessen a filmben.

09:00 Fájdalmas hírek.

Míg Drebin távol volt Bejrútban, a barátnője, Victoria nemcsak talált magának egy új pasit, hanem már hozzá is ment feleségül, és a lakodalmat is megtartották. Villámgyors ez a lány.

– Mit tudsz az új pasijáról?
– Csak azt, hogy egy olimpiai tornász, és még soha senkivel nem volt neki ennyire jó a szex.

09:16 George Kennedy.

A Nagyon különleges ügyosztályból ugyan Leslie Nielsent megtartották, de sok mellékszereplőt lecseréltek. Így lett Frank új társa Ed, az Oscar-díjas George Kennedy. Sokáig tartotta magát a pletyka, hogy a Paramount stúdió ragaszkodott hozzá, hogy az egyik mellékszereplő egy Oscar-díjas színész legyen, de a rendező a film harmincadik évfordulója kapcsán elmondta, hogy Kennedy nagy rajongójuk volt, és már az Airplane-ben is szeretett volna játszani, csak akkor nem jött össze a dolog. Kennedy vágya tehát valóra vált, viszont a forgatást már nem élvezte annyira: Zuckerék imádtak minden jelenetet iszonyat sokszor felvenni, és ha harminc-negyven alkalommal kell elmondani ugyanazt a viccet, az már egyáltalán nem olyan szórakoztató.

09:56 Ha Frank Drebin az autójával leparkol valahol, ott mindig történik valami – első felvonás.

10:10 A zseniális orvos, aki a beteg begipszelt karját hallgatja a sztetoszkópjával.

11:23 Drebin, a feleségvigasztalók gyöngye.

A férje ágya fölött virrasztó, és rengeteget síró Wilma már csak azért is érdekes figura, mert az őt alakító Susan Beaubian évtizedekkel később szerepet kapott az O. J. Simpson peréről szóló sorozatban, az American Crime Story: The People vs. O. J. Simpsonban is. Ma már különösen vicces, hogy azt mondja Simpsonról: „a légynek sem tudott volna ártani…”

Frank a jelenetben zseniális szöveggel próbál vigaszt nyújtani a síró nőnek:

– Kinek állhatott útjában?
– Lehetett egy gengszterbanda, egy zsaroló, egy féltékeny férj, egy buzi barát…

A jelenet jól mutatja, miben rejlik Leslie Nielsen játékának ereje: még a legképtelenebb hülyeségeket is képes faarccal, teljes komolysággal előadni. Sosem próbál viccesen játszani, és pont ettől lesz nagyon vicces.

12:09 Hölgyeim és uraim! Egy kis takony.

13:35 Sajtótájékoztató II. Erzsébet királynő üdvözlésére

A jelenet csak előkészítése egy következőnek. A lényege az volt, hogy az emberek lássák: Frank be van mikrofonozva. Fontos volt, hogy a mikrofon elég nagy legyen ahhoz, hogy a nézők kiszúrják, de annyira azért ne legyen nagy, hogy ettől már-már komikus hatást nyújtson.

14:50 Frank bemikrofonozva wc-re megy.

Ezt a klasszikus geget a ZAZ trió az életből vette. Egy általuk ismert rabbival fordult elő a dolog, bár nyilván a Csupasz pisztoly erősen felnagyította a történéseket.

16:03 Ha Frank Drebin az autójával leparkol valahol, mindig történik valami – második felvonás.

16:28 A vízben körberajzolt hulla esete.

16:44 Beszélgetés a kikötőmesterrel.

A zseniális kihallgatásjelenet akár improvizációnak is tűnhet, de távolról sincs így. A ZAZ trió sosem improvizált, minden poénjukat jó előre megírták. Ez a jelenet például egy komikus helyzetgyakorlat, amit a ZAZ-ék által működtetett színházi társulatban, a Kentucky Fried Theaterben gyakoroltak be és adtak már elő korábban a színpadon nagy sikerrel, itt pedig újra elővették.

17:45 A narráció.

A narrációt ZAZ-ék a klasszikus amerikai detektívtörténetekből emelték át a Csupasz pisztolyba. Rájuk amúgy is jellemző volt, hogy általában nem konkrét filmeket, hanem inkább komplett műfajokat parodizáltak, és ezért is maradandóbbak a filmjeik például a Horrorra akadva franchise-nál, ami kizárólag az aktuális mozisikerek jeleneteire építkezett.

17:54  Ha Frank Drebin az autójával leparkol valahol, mindig történik valami – harmadik felvonás.

18:22 Bemutatkozik a főgenya, a milliomos Vincent Ludwig.

Drebin látogatóba megy hozzá. A ZAZ-tagok elmondták, hogy a Ludwigot játszó Ricaldo Montalban nem volt túl jókedvű a forgatáson, mert végig komoly hátfájással küzdött, de minden hülyeségben benne volt, kivéve egyet. Arra kérte az alkotókat, hogy a vallásossága miatt egy egyházzal kapcsolatos poént vegyenek ki a szövegéből. A kérését teljesítették.

19:06 Ha valamiről elmondják, milyen értékes, azt Drebin garantáltan tönkre fogja tenni – mint Ludwig irodájában a 20 ezer dollár értékű japán harcos halat és a felbecsülhetetlen értékű szamurájtollat.

21:51 Bemutatkozik: Priscilla Presley.

Ludwig titkárnőjének szerepében láthatjuk. Presley-t a ZAZ trió a Dallas című sorozatban fedezte fel magának, és miután ráosztották Jane Spencer szerepét, a színésznő azonnal ott is hagyta a sorozatot. Az alkotókat az fogta meg a játékában, hogy meg se próbált poénkodni a meghallgatáson, végig teljes komolysággal játszotta a karaktert. Jane Spencernek amúgy szörnyű ízlése van a pasik terén: minden egyes Csupasz pisztoly-részben a főgenyával kavar.

22:36 A kis szőrös.

– De szép kis szőrös.
– Ugye? Ma tömték.

Az alkotók szerint máig ez a film legnépszerűbb poénja, és minden vetítésen ezen röhögtek a legtöbbet a nézők. Aztán még rákontráznak egyet a bokára lecsúszott karkötő esetével…

25:22 Ha Frank Drebin az autójával leparkol valahol, mindig történik valami – negyedik felvonás.

25:30 A légzsákos poén.

1988-ban még viszonylag újnak számítottak a légzsákok, szóval a velük való poénkodás nagyon is helyénvaló volt.

26:42 Látogatóban Ednél.

Ed karakterét a ZAZ a James Bond-filmek feltalálója, Q mintájára teremtette. A lényege az, hogy minél értelmetlenebb és minél nevetségesebb kütyüket adjon Drebinnek. A jelenetben láthatunk egy festéket, ami a falról visszafújódik a graffitisre, svájci bicskaként működő cipőt, mérgezett tűt kilövő órát.

27:36 Van valami Al szája szélén.

– Van valami a szád szélén, Al. Nem, kicsit arrébb. (erre leesik egy fél banán)

Nagy Al karakterét a Nagyon különleges ügyosztályból mentették át a készítők, és tartották magukat a hagyományokhoz: a feje soha nem látszik.

29:21 A gonosz terv.

Vincent Ludwig egy gonosz, enyhén Putyinra emlékeztető zsoldos, Papshmir segítségével készíti elő a II. Erzsébet elleni merénylet tervét. A távirányítható emberek ötletét az alkotók nemes egyszerűséggel lenyúlták egy 1977-es Charles Bronson-filmből, a Telefonból.

29:49 Anya csak egy van.

Ludwig titkárnője, Dominique szerepére a Zucker testvérek a saját édesanyjukat, Charlotte Zuckert szerződtették.

31:12 Ha Frank Drebin az autójával leparkol valahol, mindig történik valami – ötödik felvonás.

32:03 Az arcba dobott párnánál nincs gyilkosabb fegyver.

32:18 O. J. Simpson itt azt kapja, amit megérdemelt.

32:45 Az autós üldözés.

Zseniális kifigurázása a zsarufilmek autós üldözéseinek, hogy itt egy instruktorával gyakorló tanuló vezető veszi fel Drebint az üldözésnél. Az oktatót játszó, amúgy Oscar-díjas John Houseman már nem érhette meg a film bemutatóját, nem sokkal a forgatás befejezése után meghalt.

36:10 Drebin akrobatamutatványai.

Frank Drebin éjfél körül hazaér, és már az ajtóból látja, hogy van valaki a lakásában. Hatalmas szaltókkal ugrik be a lakásába körbenézni. Természetesen az ugrások közben kaszkadőröket láthatunk.

37:27

Nem bánja, ha átöltözök valami kényelmesebbe?

37:50 A film egyik legjobb dumája.

– …de nem olyan érdekesek, mint azok a fényképek, amiket ma láttam.
– Fiatal voltam, tapasztalatlan, kellett a pénz.
– Én Ludwig kikötőjére gondoltam.

40:50 Az ultrabiztonságos szex.

Miután Frank Drebin megmutatja, milyen egy könnyen levethető öltöny, jön az ultrabiztonságos szex a teljes alakos kondomokkal.

41:15 A szerelmes montázs.

Ha egy nagy szerelem megszületését akarod bemutatni, de nagyjából egy percnyit tudsz rászánni a játékidőből, jöhet egy gyors, vidám, zenés montázs. A legjobb poén továbbra is az, ahol hahotázva jönnek ki a moziból, ahol éppen A szakasz című háborús klasszikust nézték. A dolog állítólag tényleg megesett az egyik Zucker testvérrel egy randin.

A montázs bónusza, hogy miközben ezerféle tevékenység (rodeózás, tengerparti szaladgálás a homokban, hajókázás, mozizás…) közben láthatjuk őket, kiderül, hogy ezt mind egyetlen nap alatt produkálták.

43:12 Egy kis MTV.

A klipszerű jelenet végén a kiírás a korabeli Music Television-ös videoklipeket idézi meg.

44:06 Pisztácia.

A rendőri megfigyelés hosszú és unalmas dolog, és sok pisztáciát kell rágcsálni közben.

44:33 Tűz az irodában.

Eredetileg a film leghosszabb és legdrágább jelenete volt, amikor Drebin betör a főgenya, Vincent Ludwig irodájába, csakhogy az alkotók hiába próbálkoztak vele, egyszerűen túl hosszú volt, és nem volt elég vicces. Rá kellett jönniük, hogy Drebin olyankor a legjobb, amikor mások reagálhatnak a hülyeségeire, és az, hogy egyedül pusztít el mindent egy irodában a bénaságaival, nem annyira vicces, mint inkább erőltetett. Végül a jelenetet a lehető legrövidebbre vágták, próbálván menteni a menthetőt.

47:33 A pénisz mindig vicces.

A ZAZ trió szerint pénisszel és női mellekkel mindig hálás dolog viccelődni, így az irodafelgyújtós jelenet kudarcát a biztosra menve merev falloszú szoborral és egy nagymellű, sikítozó nővel próbálták ellensúlyozni, méghozzá sikerrel.

49:00 Drebin = Eastwood

A polgármesternél járva hangzik el a párbeszéd, amivel ZAZ-ék a Piszkos Harry-filmeket parodizálják. A trió szerint Frank Drebin valójában Clint Eastwood és Lee Marvin szerelemgyereke. Amikor ezt egyszer elmondták Eastwoodnak is egy gálán, a sztár csak mosolygott egyet, de láthatóan egyáltalán nem érdekelte a dolog.

50:00 Frank hűtője.

A főnöke által lecseszett Drebin hazamegy, de amikor kinyitja a hűtőt, csupa lejárt dolgot talál benne. Ránéz a majonézes üvegre, amire lejárati dátumként 1982 júniusát írták. Ez nem csak egy légből kapott dátum: ekkor láthattuk a karaktert a tévében utoljára a Nagyon különleges ügyosztályban. Gyönyörű pillanat, amikor Jane kiemel a hűtőből egy kínai kajás dobozt azzal a szöveggel, hogy „Ó, a Kung Fu újra megnyitott? Úgy tudom, már három éve bezártak.”

51:57 A vágóhíd, ami nem díszlet.

Egy bérgyilkosos leszámoláshoz a stáb megszerzett egy valódi vágóhidat forgatási helyszínül, de a fővilágosítójuk úgy világította be, hogy inkább tűnik díszletnek, mint igazi helyszínnek. Ezen utólag az alkotók is csak röhögni tudtak.

Az itt történő akciójelenet a bérgyilkossal azért lett ilyen rövid és suta, mert ZAZ-ék nem találták eléggé viccesnek.

54:00 Minden idők legjobb filmes motozása.

56:27 Minden idők legjobb szakítós dumája egy pasitól.

„Mellesleg minden orgazmust színleltem!”

57:26 Frank Drebin esete a királynővel.

A terembe éppen belépő II. Erzsébetre a megszédülő Drebin veti rá magát, mert meg akarja védeni, és ennek eredménye ez a csodálatos fotó. Az angol királynőt amúgy egy nagyon foglalkoztatott hasonmása, Jeannette Charles alakította, aki 2004-ig vígan megélt abból, hogy hasonlít Erzsébetre. Ezután visszavonult.

Leslie Nielsen tizenhét évvel később, 2005-ban Kanadában valóban találkozhatott az angol királynővel.

57:55 Az elveszett bizonyíték

– Ide süss, az eltűnt bizonyíték a Kelner-ügyben. Nahát, tényleg ártatlan volt.
– Már két éve, hogy villamosszékbe ültették.

(Frank unottan eldobja a bizonyítékot.)

59:52 Indul a film utolsó harmada a stadionban.

A jelenet képeit három különböző stadionban rögzítették, és úgy vágták őket össze. A nagy tömegképeket valódi meccseken vették fel, azokat viszont, amelyeken a színészek szerepelnek, mindössze nagyjából száz statiszta segítségével, csak mindig úgy ültették őket, hogy nagyobb tömegnek látsszanak, és kitöltsék a képet. Sok baseballceleb tűnik fel a jelenetben (bemondók, játékosok), de az ő nevük Magyarországról nézve akkor sem mondott sokat senkinek, és most sem mondana.

61:06 A királynő helyén csövesek ülnek.

És fel kell őket állítani, hogy Őfelsége le tudjon ülni.

62:03 Enrico Palazzo.

Enrico Palazzo, az amerikai himnuszt éneklő világhírű operaénekes szerepére a ZAZ trió eredetileg Luciano Pavarottit próbálta megnyerni, de a tenor nem találta jó ötletnek, hogy alsógatyában, lekötözve nézze végig egy ágyon, amint valaki más a nevében énekel elképesztő hamissággal.

62:40 Természetesen Leslie Nielsen énekét sem szabad kihagyni. Igen, ez tényleg az ő hangja…

64:44 A baseballmontázs.

A nézők szórakoztatására régi meccsek emlékezetes pillanatait mutatják a képernyőkön, és van köztük pályára berohanó tigristől kezdve fejét veszítő játékosig és pályán ütköző autóig minden.

67:10 Tömeges köpködés a pályán.

Jó kis hagyománya ez a baseballnak.

68:10 A bírómaszk előnyei.

Frank Drebinre azért volt előnyös a jelenetben bírói maszkot adni, mert így könnyedén helyettesíthette őt egy kaszkadőr a nagy baseballos montázsban, lévén hogy kifejezetten ritkán látszik csak az arca. Magyar szemmel ez talán a Csupasz pisztoly egyetlen unalmasabb része, mivel az élvezeti értékéhez sokat hozzáad, ha valaki jól ismeri a baseballt.

75:19 A királynő híres merénylője.

A királynő hipnotizált merénylőjének szerepére egy igazi baseballsztárt, Reggie Jacksont sikerült megnyerni, aki nagy átéléssel mondta, hogy „Meg kell ölnöm a királynőt.”

75:41 Bunyó a pályán

Igazi kis kocsmai verekedés és kicsi a rakás alakul ki a pályán.

76:50 Újra Enrico Palazzo!

Amikor Drebin megmenti a királynőt, és leveszi a bíró maszkját, a tömeg hangosan éljenezni kezd: „Enrico Palazzo, Enrico Palazzo, Enrico Palazzo…”

77:36 A helyes viselkedés túszejtési helyzetben.

Frank Drebin szerint ha valaki túszt ejt, a helyes rendőri válasz az, ha ő is egy túszt tart maga elé.

78:05 Vincent Ludwig csúnya halála.

Nem elég, hogy a mélybe zuhan, még egy teherautó, egy úthenger és egy komplett zenekar is átgázol rajta. „Apám ugyanígy ment el” – mondja közben sírva Ed.

78:53 Egy újabb fordulat.

Jane-t is hipnotizálták, neki Frank Drebint kell megölnie. De a szerelem ereje legyőzi a hipnózist. A jelenet erejét az adja, hogy Leslie Nielsen tényleg úgy adja elő, mintha egy hősszerelmes lenne egy drámai románcban.

81:40 O. J. Simpson esik egy nagyot.

Eredetileg a film nagyjából 6-8 perccel hosszabb lett volna, de a végén már nem igazán működtek a poénok, a nézők unatkozni kezdtek. Zuckerék húztak egy radikálisat: ott fejezték be a filmet, ahol a nézők utoljára röhögtek egy nagyot, mert az volt a cél, hogy egy nagy nevetés után távozzanak a moziból. Ez a jelenet pedig az volt, amikor Frank a stadion tetejéről a mélybe löki a kerekesszékes O. J. Simpsont.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top