„Hogy a francba tudják a szüleid ezt kifizetni?” – tette fel a kérdést Byron Denton egyik rokona az Instán, miután a 19 éves srác váratlanul egy magángép fedélzetéről jelentkezett be. A kérdés nagyon is helyénvaló volt: tény, hogy Byron nem átlagos kamasz, már csak azért sem, mert egy Nagy-Britanniában közepesen ismert YouTube-csatornát vezet, amit több tízezren követnek videóról videóra, de attól még nagyon messze van, hogy kedve szerint magánrepülőzzön, vagy zsákszámra vásárolja a méregdrága dizájnercuccokat.
A kérdést feltevő rokon pontosan tudta ezt: ezért is lepődött meg azon, hogy Byron Instáját egyik napról a másikra gyakorlatilag ellepték az ilyen-olyan luxusholmik, a luxusutak és a luxus, úgy általában. Nem tudhatta, hogy a kamasz egy sajátságos társadalmi kísérletet folytat, aminek keretében azt próbálta meg elhitetni a követőivel, hogy megütötte a lottófőnyereményt. (Vagy legalábbis azt, hogy sokkal gazdagabb, mint azt bárki gondolta volna róla.)
„A YouTube-on láttam egy csomó videót arról, mennyire könnyű elhitetni az emberekkel, hogy amit a közösségi oldalakon látnak, valóság. Innen jött az ötlet, hogy én is próbára tegyem a követőimet” – magyarázta az Insidernek adott interjújában Byron, majd hozzátette, mindig is érdekelte, vajon az emberek azért rajonganak-e a celebekért, mert rajtuk keresztül egy olyan világba pillanthatnak be, ahova egyébként maguktól nem tudnának. A vlogger azt remélte, az egy hetes kísérlet végén választ kap majd a kérdésére.
Hogy elérje célját, Byron végül legalább egy tucat, Facetune-nal és PicsArttal szerkesztett képet töltött az Instagram-oldalára, amiken nagyjából háromnegyed órákat dolgozott. Arra számított, hogy a követői már az első fotók után kiszúrják a turpisságot, de nem így lett. A csalásra csak kevesen jöttek rá: „Egy hét alatt mindössze öt ember írt rám azzal a kérdéssel, valódiak-e a fotóim. Még a családtagokat is sikerült megtévesztenem” – mondta a srác, majd bevallotta, hogy a végeredmény még őt is sokkolta:
- az említett öt követőn kívül senkinek nem szúrt szemet a meggazdagodása,
- senkinek nem tűnt fel, hogy manipulálja a fotókat,
- míg a hét elején a vlogger követőinek a száma nem, a képek alá érkezett reakciók száma ugrásszerűen megnőtt,
- a hét második felére már a követők száma is látványos emelkedésnek indult.
A hét végén Byron végül egy YouTube-videóban számolt be követőinek a kísérletről és annak eredményéről.
Öt hét Ázsia – a hálószobából
Bár kétségtelen, hogy Byron kísérlete figyelemre méltó, a témában igazán emlékezeteset mégsem ő vagy fiatal kollégája, George Mason alkotott (aki egy egyhetes európai vakációt játszott el a londoni hálószobájából, szintén sikerrel), hanem a holland egyetemista, Zilla van den Born. A fiatal lány nevét néhány éve ismerte meg a világ, miután kiderült, hogy öt héten keresztül sikerrel hitette el a Facebook-ismerőseivel és a családjával, hogy Ázsiában nyaral.
„Az egészet azért csináltam, hogy rávilágítsak, milyen könnyen átverhetőek vagyunk a közösségi médián keresztül. Emellett szerettem volna felhívni a figyelmet arra is, hogy a Facebookon és az Instagramon olyan online világokat teremtünk, amikkel egy valóság sem tudja felvenni a versenyt” – magyarázta Zilla a kísérletet követően, majd hozzátette, számára a legnagyobb kihívás egyértelműen az volt, hogy ne szólja el magát.
A holland egyetemista egyébként annyira komolyan vette a kísérletet, hogy még a lakását is átrendezte: „A szüleimmel kétnaponta videotelefonáltunk, ezért, hogy ne fogjanak gyanút, a kísérlet idejére ázsiai hotelszobát csináltam az otthonomból” – mondta, majd hozzátette, Facebook-oldalára kivétel nélkül photoshopolt képeket töltött fel, amiknek egy részét egy, az otthonához közeli uszodában, másik részét Amszterdam előre kiválasztott környékein készítette.
„A célom az volt, hogy megmutassam, milyen egyszerű és egyébként bevett dolog az online világban a valóság torzítása. Mert azt persze mindenki tudja, hogy a tökéletes testű modellek fotóit retusálják, arról viszont kevesen tudnak, hogy olykor mi magunk is torzítjuk a valóságot – és még csak észre sem vesszük.”
„Egyre több emberhez hasonlíthatjuk magunkat”
Rachel Cohen amerikai pszichológus, aki nem mellesleg a Black Dog Institute kutatója is, a közösségi médiumokkal és a ránk gyakorolt hatásukkal kapcsolatban azt nyilatkozta a Buzzfeednek, hogy mivel ez még viszonylag friss kutatási terület, egyelőre kevés tudásunk van arról, hogyan hatnak a mentális egészségünkre. Hozzátette, ettől függetlenül egyre biztosabbnak látszik, hogy a különféle közösségi médiumok hosszú távon igenis befolyásolják azt, ahogy magunkat és a körülöttünk lévő világot látjuk.
A szakember elmondta, különösen az olyan képközpontú közösségi platformok hordozhatnak magukban veszélyeket, mint az Instagram vagy a Snapchat. „Az Instával a legnagyobb baj az, hogy a segítségével nem csak a Kardashianokból vagy más ismert celebekből lehet követendő példa, hanem gyakorlatilag bárkiből. A gombamód szaporodó influenszerek pedig ebben a világban nem jelentenek mást, mint végtelen lehetőséget arra, hogy valakihez hasonlíthassuk magunkat” – tette hozzá.
Ami pedig a valóság eltorzítását illeti, arról dr. Jaimee Stuart, a Griffith Egyetem oktatója a Buzzfeednek azt mondta, ha egy felhasználó fényképalbumként, esetleg emlékkönyvként használja az Instagramot, azzal nincsen semmi baj. „Ha olyasmit posztolsz, amin a legjobb önmagadat adod, hogy ezzel fejezd ki önmagad, vagy dokumentáld az életedet, azzal az égvilágon semmi probléma sincs. A bajok akkor kezdődnek, amikor már rendszeresen olyan képeket posztolsz, amik köszönőviszonyban sincsenek a valóságoddal.”
És ezt – ahogy a fenti példák is mutatják – bárki megcsinálhatja. A milliók által rajongott influenszerek is. A szakember szerint pontosan ez az Instagram egyik legnagyobb veszélye.