„Tegnap hasist szívtam, de nem álmodtam semmit.”
– ezt valamikor a 19. század közepén, a nyüzsgő Konstantinápolyban jegyezte fel naplójában – csak mintegy mellékesen odavetve a napi beszámoló végére – báró Splényi (más írásmóddal: Splény) Lajos, magyar emigráns huszárkapitány és diplomata, a 48-49-es szabadságharc veteránja, Splényi Ignác királyi testőrkapitány fia, Guyon Richárd honvédtábornok sógora. A báró másnap ugyanezzel a tárgyilagos megállapítással zárta naplóbejegyzését, majd a rákövetkező nap ismét. És ez így ment még több mint egy héten keresztül. Aztán tíz nap után Splényi Lajos végre álmodott, méghozzá igen mozgalmasat: újra megszületett, átélte gyermekkora és ifjúsága éveit, majd az egész felnőttkorát – 37 évet körülbelül hat óra alatt. Aztán még álmodott mást is. Valami ilyesmit:
„Kéjes hempergés rózsaszínű tejhabból való kereveteken, lebegő repülés a tündöklő éterben, emberi fülnek néma, csak az idegekkel érzett, leírhatatlan édességű symphoniák zengése közepett.”
Mintha nem is egy szabadságharcos magyar tiszt emlékeit olvasnánk, hanem az LSD-pápa Timothy Learyét egy jó évszázaddal későbbről. A bejegyzések ezután mind zavarosabbá váltak, majd egyre rövidültek, és pár hónap után aztán váratlanul véget is ért a napló; ami kár, mert Splényi báró élete tartogatott még néhány izgalmas fordulatot.
Na nem mintha addig eseménytelen lett volna. Splényi Lajos katonai pályafutása az apja tulajdonában álló második huszárezrednél indult, 1847-ben, harmincéves korában pedig már kapitány volt, a hadsereg egyik legkiválóbb lovastisztje. A nemzet ügyét elsősorban mégis inkább diplomataként szolgálta: az „ügyes beszédű, finom modorú” Splényi előbb Károly Albert szárd-piemonti király turini udvarában kamatoztatta képességeit, majd Londonba ment, ahol Palmerstonnal, az angol külügyminiszterrel folytatott tárgyalásokat. De hiába vetett be minden diplomáciai mesterfogást, a szabadságharc ügye, mint ismeretes, hamarosan elbukott, és a báró végül Konstantinápolyban kötött ki, akárcsak sógora, a branyiszkói győző, Guyon Richárd, aki aztán Hursid pasa néven csinált karriert a török hadseregben.
Splényi azonban másfajta utat választott. Egy ideig céltalanul, honfibúval telve lődörgött a városban, és a törökök által biztosított szerény zsoldon és élelmiszersegélyen tengődött, hasonlóan az emigrációba kényszerült magyar honvédek többségéhez. Aztán rákapott a hasisra, ami szintén nem volt egyedi eset: Klapka György tábornok, aki csupán rövid ideig tartózkodott Törökországban, állítólag minden este elszívott egy jól megtömött cigarettát, és ha kifogyott a készlet, hát telegráf útján rendelt magának Konstantinápolyból. Ugyanakkor Klapka 72 évig élt jó egészségben, ami Splényiről már korántsem mondható el.
Mikor a naplóírást abbahagyta, a báró már egészen az egzotikus kábítószer rabjává vált; még valami ideológiát is gyártott köré, amit emigránstársaival is megosztott:
– Aki hasissal él, annak örök élete lesz; nagyobb próféta leend a prófétáknál; mert tudják meg önök, hogy Krisztus urunk is ezzel élt. Egy adag hasis elég az élet fenntartására s pótol minden egyéb eledelt; sőt a hasis barátjának ruházatra sincs szüksége, mert a testén levő öltöny soha el nem szakad.
Bár továbbra is Konstantinápoly európai negyedében, a Perában élt, napjai nagy részét az ázsiai oldalon, kóbor zarándokok, Arábiából Konstantinápolyba vetődött ördögűzők és csavargó Bektasi-dervisek társaságában töltötte; a magyarokat egy idő után már szabályosan kerülni kezdte. Az egykori daliás huszártiszt magába zuhanva, piszkos, rongyos kaftánban vánszorgott az utcákon, nyakában a kolduló dervisek láncra kötött kókuszdióhéjával, kezében a jemeni hadzsik alabárdjával (más források szerint viszont nyilvánvaló tébolyodottsága és furcsa göncei ellenére a báró továbbra is elbűvölő gavallér és szellemes társalgó maradt, legalábbis egy ideig)
„Splényi mindenét hasisra adta, tele volt zsebe e kábítószerrel, mindenkit megkísértett rászoktatni, sőt gyakran szivarba hintette s így önkéntelenül meghasisoztatta az embert; egyszer pláne a magyar egylet báljában a mangálba (tűztál) vetett egy csomót, hogy ablakokat kelle nyitogatni, nehogy az egész társaság megrészegüljön tőle. […]
Splényin már nem az egyszeri bevétel, hanem az állandó hasissal élés eredményét lehetett látni. Igen ritkán volt egészen józan állapotban, s néha zavartan beszélt, öltözetét elhanyagolta, kóborló rongyos dervisekkel társalgott, színtelen sovány vázzá nyomorult; s az emigráció nagy része előtt nevetség, mások előtt szánakozás tárgyává lett. Egy ízben azt állította magáról, hogy ő már szellemmé változott, nem eszik és nem fáj neki semmi. Némelyek aztán – kik nem sajnálták – bíztatták, hogy bizonyítsa be; mire egy nagy goromba tűt a dervisek módjára keresztül dugott a pofáján s bár vérzett és utána nagyot dagadt, zilált lelkében mégis annyi állhatatosság maradt, hogy szemhunyorítás nélkül tűrte, sőt állítá, hogy azt nem is érzi; máskor zsarát szenet vet tenyerébe, mely mély sebet égetett kezén s oly fájdalmat okozott neki, hogy fogait csikorgatta és szemeiből könnyek facsarodtak. Mégis azt állította, hogy nem fáj, sőt nem is érzi, s hogy csak is az emberek hitetlen voltán siránkozék.”
Az ekkoriban már Hayder bég néven élő Splényinek egyéb furcsaságai is akadtak. Egy ízben például egy hosszú csapzott hajú, ösztövér, tigrisbőrbe öltözött, vasbuzogánnyal felszerelkezett férfit mutatott be a társaságban azzal, hogy „Elhoztam Jézust, a nagy prófétát; az ő csodáit tessék megtekinteni!” Aztán elvonult egy kis faluba, a Damaszkusz közelében fekvő Ádrába, ahol egy francia nyelvű könyvet írt Istenről, a világmindenségről, a próféták tanításairól, és az élet egyéb fontos dolgairól, amelyeknek, legalábbis Splényi elmélete szerint, fő szervezőeleme és mozgatórugója nem más, mint a hasis; Mózes például – ki gondolta volna – negyven éven keresztül tömte a zsidókat a pusztában hasissal, csak ő úgy nevezte, hogy manna. Házgazdájának természetesen egy fillér lakbért sem fizetett, helyette azzal hitegette, hogy faluja hamarosan zarándokhellyé válik, és császárok és királyok fognak a viskója helyére arany palotát építeni. A Bibliából és a Koránból vett passzusokkal alaposan felduzzasztott könyvet ezt követően elküldte egy párizsi barátjának, hogy az adja ki az emberiség üdvére, azonban a pszichedelikus irodalomban nyilvánvalóan járatlan illető sajnos tűzre vetette a kéziratot.
A prófétahajlamú volt huszártiszt később európai zarándokútra indult, hogy személyesen keresse fel a hiába küzdő és vergődő emberiséget, és megismertesse őket a hasis evangéliumával. Bejárta Párizst és Londont, még magával Kossuth Lajossal is találkozott, de sajnos tanait nem sikerült széles körben elterjesztenie. Pedig egészen fantasztikusan nézhetett ki:
„Fején fekete, veres és kékre festett, teveszőrből készült, cifraságokkal kivarrott, magas tetején gömbölyű, alul körös-körül prémezett derviskalap. Felső ruhája veres csíkos bő perkál felöltő; alatta durva amerikai posztóból készült, gallértalan, hosszú ing, szabadon hagyva mellét, a nyakán madzaggal, derekán pedig teveszőr övvel összekötve. Alsó testén bő török salvár, lábain csónak alakú török papucsok. Fél vállára ócska tigrisbőr vala vetve. Mindezt kiegészíté egy hatalmas bambusz-bot, melynek hosszúsága fejét két lábbal meghaladta s tetején falusi bakterjeink sarlójában, alján pedig hegyes szögben végződött.”
Majd ismét Konstantinápolyban bukkant fel: az ázsiai városnegyed mélyén, a szkutari temető környékén talált új otthonra, bélpoklosok, elefántiázisban szenvedő koldusok, őrültek és a társadalom egyéb kitaszítottjai között, akik valóságos mohamedán szentként tisztelték az addigra már elég rossz állapotba került bárót.
Egy nap magyar emigránsok egy kis csoportja a temető mellett különös menetre lett figyelmes: ordítva imádkozó, dobokat verő fanatikusok gyűrűjében egy rongyos, szikár alak közeledett, aki teátrálisan égnek emelt karokkal ült egy rozzant gebe hátán, mint valami transzba esett sivatagi próféta: természetesen Splényi Lajos volt az. A magyaroknak feltűnt, hogy a felvonulás résztvevői többen is nagy hasáb fákat cipelnek. Meg is kérdezték egy vénembertől, hogy mégis mi készül itt:
– Nagy dolog, uram! Egy szent sahid (vértanú) akar lenni: elevenen megégetteti magát a hitért. Most visszük ki a temető végébe, ott máglyát rakunk és meglesz az áldozat.
Bár az emigránsoknak még sikerült megakadályozniuk Splényi önkéntes máglyahalálát, az életét már nem tudták megmenteni: a férfi a francia kórházba került, az őrültek osztályára, és pár hét múlva, 1860. január 13-án kiszenvedett.
Források és idézetek: Veress Sándor: A magyar emigráció a keleten / Szalczer Sándor és Pap János:A magyar emigránsok Törökországban 1849–1861 / Tóth Béla: Magyar ritkaságok (utóbbi egyébként következetesen Splényi Bélának nevezi Splényi Lajost).