Új olvasási statisztikákat tett közzé az Oktatási Hivatal, amelyekben a hazai és nemzetközi köznevelési mérések során keletkezett és rendelkezésre álló adatbázisok másodelemzésével vizsgálták a legfiatalabb korosztály olvasási szokásait.
A kutatás készítői arra voltak kíváncsiak, vajon a 18–70 éves, felnőtt lakosság olvasási szokásait leginkább jellemző adatok és az azokból levont következtetések mennyire érhetők tetten 9-10 éves életkorban. Milyen bizonyossággal állíthatjuk, hogy a későbbi életkori szakaszokban vizsgált folyamatok már ekkor jelen vannak? Az összegzés alapjául szolgáló PIRLS 2016 mérést országosan reprezentatív mintán nézték, közel 4600, 4. évfolyamos magyar tanuló bevonásával.
Az olvasás szeretetét a nemek szerinti megoszlásban mutató adatok alapján a korábban leírt nemzetközi és hazai eredmények ismét megerősítést nyertek: a lányok már ilyen fiatalon is jobban szeretnek olvasni. Az is megállapítható, hogy mind az édesapák, mind az édesanyák iskolai végzettsége összefüggést mutat a tanulók olvasásszeretetével.
Az adatbázisok másodelemzése nyomán úgy látszik, a tanórai vagy a tanórákon kívüli feldolgozási eljárások a pedagógiai gyakorlatban kitüntetett szerepet töltenek be, mert a tanulók jobban szeretnek olvasni, ha úgy érzik, tanáruk bátorítja őket arra, hogy megosszák gondolataikat arról, amit olvastak. Ezenfelül az olvasás szeretetére az is pozitív hatással van, ha a tanár a tanórán kérdezi meg, hogy a tanulók miről olvastak – foglalja össze a kutatás eredményeit az Eduline.