nlc.hu
Szabadidő
Túl jól táncolt, ezért ráuszították az alvilág összes démonát

Túl jól táncolt, ezért ráuszították az alvilág összes démonát

Annyira valószínűleg még soha senki nem akart megnyerni egy bizánci táncversenyt, mint a nemrég megfejtett átoktábla titokzatos megrendelője.

Az i.sz. 6. században élt Manna (aki – némileg megtévesztő neve ellenére – egy férfi) bizonyára nagyszerű táncművész lehetett, akitől okkal tartottak riválisai – legalábbis ezt sugallja az az 1500 éves, sűrűn teleírt ólomtábla, amelyet a mai Izrael területén található Caesarea Maritima, vagy valamivel rövidebben Cézárea nevű történelmi város színházának környékén ástak elő a régészek valamikor a múlt század negyvenes éveiben, és amelynek görög nyelvű szövegét csak a közelmúltban tudta megfejteni Attilio Mastrocinque, a Veronai Egyetem történelemprofesszora. Az RTI-technika (kb.: visszaverődés átalakításán alapuló képalkotás) bevetésével végre-valahára kisilabizált ólomtábla ugyanis egy átkot, azaz egy defixiót tartalmaz, amely Manna, a táncos ellen irányult. Az ilyesfajta átoktáblák egyáltalán nem voltak ritkák a Római Birodalomban (sőt, korábban a görögöknél sem): a készítők (pontosabban a megrendelők) rendszerint akkor fordultak ehhez a megoldáshoz, amikor le akartak számolni valamely haragosukkal, adósukkal, volt szeretőjükkel vagy ellenfelükkel, és a hagyományos módszerek már csődöt mondtak.

Tehát a derék római polgárok ilyenkor az isteneket vagy mindenféle obskúrus, alvilági démonokat hívtak segítségül, és valamiféle misztikus pogány rituálé keretében felvésették a mágikus igéket egy ólomtáblára, majd várták a hatást. Az új lelet viszont két okból is figyelemre méltó. Egyrészt ugye ez jóval későbbről, a Bizánci Birodalom idejéből származik, ráadásul egy olyan városból, amely abban az időben jelentős keresztény központnak számított, másrészt pedig a szövege sokkal hosszabb és részletesebb, mint az eddig ismert defixióké; körülbelül 110 sor.

Bizánci tánc egy középkori kódexben (Forrás: Wikipedia)

Az értelmi szerző alighanem egy másik, kevésbé tehetséges táncos lehetett, aki nehezen viselte Manna színpadi sikereit, esetleg egy közelgő táncversenyen próbált némi jogosulatlan előnyhöz jutni a fekete mágia segítségével. De a konfliktusban egyébként akár a kétpólusú bizánci politikai rendszer is szerepet játszhatott: talán Manna a Zöld párthoz húzott, riválisa pedig az azzal szemben álló Kékekhez. Akárhogy is, a féltékeny táncművész nem bízott semmit a véletlenre, és gyanútlan kollégájára uszította a letűnt korok összes elfeledett istenét és túlvilági iszonyatát, Phnoukentabοpist, Krethethibét, Bolchosethet, Aroriphrast, Thothot és a többi kibetűzhetetlen nevű pogány démont, amelyeknek csupán annyi volt a feladata, hogy  azon a bizonyos táncversenyen változatos módokon törjenek borsot Manna orra alá: intézzék el, hogy rosszul álljon rajta a ruha előadás közben, billentsék ki az egyensúlyából, lassítsák le a mozgását, zavarják meg a látását és a végén lehetőleg még lökjék is fel – akár egy okkult bizánci Benny Hill Show-ban. Azért mi bízunk abban, hogy nem fogott az átok, és Manna fölényesen megnyerte a táncversenyt.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top