Szabadidő

Színpad helyett a konyhájában fetreng „részegen” Rezes Judit

Borbély Alexandra a kanapéján húzza a száját, Máté Gábor a gardróbjában szorong, Jordán Adél az ágyán konstatálja letörten, micsoda rohadék a férje, Nero. Fotósunk készített vicces, furcsa, abszurd képeket a koronavírus miatt bezárt Katona József Színház évkönyvébe, ehhez pedig elment az összes színész lakására.

A Katona József Színházról mindenkinek, aki már járt ott, eszébe jut valami, méghozzá mindenkinek más, a merész rendezésektől Máté Gáboron át a bejáratott nevekig és a fiatal tehetségekig. A fotósoknak és a közönség fotóérzékeny tagjainak például az, hogy ez az a színház, amely minden évben meghökkentő fotókkal rukkol elő. Pár éve például elég nagy vihart kavart a nyers, kendőzetlen, őszinte színészportré-sorozatuk Süveg Áron fotóstól: a zavarba ejtő, a klasszikus, idealizált portrékhoz szokott közönséget megosztó képeket azóta is büszkén használják

Az éves fotótermést általában a társulati évkönyvben mutatják be, ez az évad kezdetén, nyár végén jelenik meg. Az évkönyv márpedig nem maradhat ki, még akkor sem, ha az évad egyik fele úgy, ahogy van elszáll, például egy világméretű fertőzéshullám miatt, a következő léte pedig a kormányzati távolságtartó intézkedésektől függ. Ez szép gondolat, de mégis hogy nézzen ki egy színházi évkönyv színház nélkül? Például úgy, hogy fogjuk a színészek kedvenc színpadi fotóit és illesszük bele onnan őket saját otthonaikba, ahova ugye éppen bezárkóztak. Ezzel az ötlettel keresett meg a Katona, meg azzal, hogy rám gondoltak. Nagyjából másfél másodpercet gondolkodtam azon, hogy mit mondjak (azt is kizárólag az imposztor-szindrómám miatt), aztán igent mondtam. Az ember mégsem mond nemet egy Katonának, ennyire azért még nem őrült meg a világ, és szerencsére én sem. Még akkor sem, amikor kiderült, hogy

mind a harminc színész otthonába el kell mennem, hogy kitaláljuk együtt, melyik szerepükből melyik fotót válasszuk, és az hova kerüljön, majd a lakásuk, házuk, kertjük, erkélyük, lépcsőházuk megfelelő szegletét le is fotózzam, méghozzá úgy, hogy később oda beillesszem őket.

Mindezt persze érintésmentesen. Éreztem, hogy komoly hullámvasúton indulok el a metaforikustól az egészen konkrétig mindenféle értelemben, de így sem tudtam, hogy mire vállalkozom. Fotózni tudok, photoshopolni szintén (legalábbis sokkal jobban, mint három hónappal ezelőtt), de a Katona összes színészének lakását – gyakran velük együtt – érintésmentesen lefotózni, majd ezekbe a fotókba őket „színpadról” beleügyeskedni, méghozzá úgy, hogy az eredményről első ránézésre ki is derüljön, hogy mire megy ki a játék, egy egészen új szint volt. Még úgy is, hogy a színház két zavarba ejtően ügyes fotósa, Horváth Judit és Dömölky Dániel átküldte az összes színpadi fotót a lehető legjobb minőségben. Akárhogy is, sikerült, és akármennyi (önként és boldogan vállalt) álmatlan éjszakám is van benne, végül publikálásra érdemesnek minősítettük a csomagot, nekem pedig nincs más dolgom, mint levonni pár tanulságot. Például: 

  • Életemben nem találkoztam ennyi előzékeny, segítőkész és lelkes emberrel ilyen rövid idő alatt, és ez egy magamfajta, notóriusan egyedül dolgozó fotósnak, akit hagyjon békén mindenki, mert azt majd ő tudja, mi, hogyan lesz jó, hatalmas élmény volt. Az együttműködés és a türelem főleg akkor jött jól, amikor arra kértem őket, hogy nagyjából vegyék is fel a kiválasztott jelenetnek megfelelő pózt, hogy belőhessük az árnyékokat. A konyhacsempén, Duplo-elemek közt, „részegen” tekergő Rezes Juditot, a kanapéján oldalvást plankingelő Kovács Lehelt, vagy a gardróbjában feszítő Máté Gábort instruálni óriási élmény és pont akkora megtiszteltetés volt. (A kiemelések véletlenszerűek, mindenki fantasztikusan viselte a helyzetet.)
  • Nincs olyan, hogy kész vagyok, legfeljebb olyan, hogy befejeztem. A végtelenségig tudtam volna (és tudnám most is) javítgatni az apró hibákat, egyenetlenségeket, és használni az új és új tudást fényről, árnyékról, emberi testekről és Photoshop-ecsetekről. Ez az a munka, amelyben nem lehet eléggé precíz az ember. A projekt kétharmadánál komolyan eszembe jutott, hogy körbeírok, hogy „gyerekek, akkor most szépen újra elkezdjük az egészet elölről”, de ettől végül megkíméltem mindenkit.
  • A technológia csodálatos dolog, ám a kontextusérzékeny Photoshop-műveletek nem segítenek, sőt, azonnal feladják, ha katonás színpadi fotókra eresztem rá őket, ami a maga módján jó jel. Nem volt mese, mindent kézzel kellett megoldanom, ami persze nagyon jót tett a képeknek.
  • Bármilyen jó ötlettel érkezem, egy lelkes színésznek mindig lesz jobb ötlete. 

Ideje tehát azt mondani, hogy befejeztem, és elengedni őket. Remélem, okoznak némi örömöt és legalább pár percre elterelik a figyelmet a – sajtóközlemény-eufemizmussal élve – kialakult helyzetről. Béna közhely, nem baj: ha így lesz, már megérte. Alább láthatóak a (kizárólag vizuális szempontból!) kedvenceim. Ha az összes képre kíváncsi vagy, ide kattints!

Szirtes Ági

Darab: Bánk Bán
Szerep: Gertrudis, a királyné

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Tasnádi Bence

Darab: Poppea megkoronázása
Szerep: Lucanus/Ámor

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Rajkai Zoltán

Darab: Poppea megkoronázása
Szerep: Nero

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Pelsőczy Réka

Darab: Munkavégzés során nem biztonságos
Szerep: Miranda

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Pálmai Anna

Darab: A királyi úton

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Máté Gábor

Darab: Tartuffe
Szerep: Orgon

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Kocsis Gergely

Darab: Jeanne d’Arc

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Jordán Adél

Darab: Poppea megkoronázása
Szerep: Octavia

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Kovács Lehel

Darab: Ha elmúlik öt év
Szerep: Második barát, második kártyás

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Keresztes Tamás

Darab: Tartuffe

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Mészáros Béla

Darab: Szürke galamb

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Rezes Judit

Darab: Részegek
Szerep: Martha

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Borbély Alexandra

Darab: Tartuffe
Szerep: Lojális úr, rendőrhadnagy

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Bezerédi Zoltán

Darab: A fehér szalag
Szerep: Lelkész, Szegényparaszt, Karli (Wagnerné sérült kisfia)

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Bán János

Darab: Ürgék

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Elek Ferenc

Darab: A királyi úton

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Fullajtár Andrea

Darab: Ha elmúlik öt év
Szerep: Sárga maszk, A menyasszony apja

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Vajdai Vilmos

Darab: Jeanne d’Arc

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Még pár cikk a Katona színészeiről

nlc.hírlevél

Iratkozz fel az nlc hírlevelére, és olvasd elsőként a legizgalmasabb híreket!

FELIRATKOZOM

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése