Menjünk egy kicsit vissza egészen a második világháborúig, amikor a dohányipar robbanásszerű fejlődésnek indult, és cigifüstben tobzódott a nyugati világ, na meg a háborús frontok.
Egy pakli dohány annyira evidens volt akkoriban, hogy a katonáknak a lőszer és az élelmiszer mellett a cigarettát is osztották, egyszerűen a katonai lét szerves része volt. Bárhol és bármikor rá lehetett gyújtani, a katonai hadseregek pedig a legnagyobb megrendelői lettek a gyártóknak, akik mindent megtettek, hogy reklámjaikkal még jobban népszerűsítsék a terméküket. A Marlboro sem cicózott, ők egyenesen kisdedekkel reklámozták a dohányterméküket.
A cigaretta férfias volt, hozzátartozott az izzadt macsóssághoz, és persze senki sem beszélt arról, hogy függőséget okozhat, hogy elsárgulnak tőle a fogak vagy hogy a túl sok dohányzásba bele is lehet halni. Innen, 2020-ból nézve, amikor már jól tudjuk, hogy a dohányzás minden módon káros a szervezetünkre, elég bizarr látni az Chesterfield cigaretta szlogenjét, ami így szólt:
„Szívd még, szívd, van elég!”
Egy kicsit később, a hetvenes években egy még ennyire sem vicces reklám született a Babyi Soft megrendeléséből. A piperetermékekkel foglalkozó cég nem riadt vissza attól, hogy egy gyereket szexuális tárgyként szerepeltessen és az ajakrúzsát egy kislánnyal népszerűsítsen. Szerencsére ez már nagy eséllyel nem menne át a mai reklámfelügyelőségen, főleg nem egy ilyen szlogennel:
„Mert az ártatlanság szexibb, mint hinné.”
A reklámfotón pedig egy felnőtt nőre sminkelt, és tupírozott hajú pár éves forma kislányt láthatunk. Ez már több mint bizarr, inkább érthetetlen és felháborító, hogy ilyen kontextusban ezt a fotót meg lehetett jelentetni, minden következmény nélkül.
Korábban egyébként egyáltalán nem volt ritka, hogy gyermekekkel reklámoztak felnőtteknek szánt termékeket: fegyvereket, gyógyszereket, alkoholt. Ebben a videóban pont egy ilyen gyűjtést találunk, és ebből az is kiderül, mennyire gyakori volt az 1900-as évek Amerikájában, (ami ma szerencsére már teljességgel elképzelhetetlen), hogy fekete gyerekekkel reklámoztak szappant. Például így:
Azért itthon is van miből válogatni
Egy kicsit hazai vizekre evezve és a szocializmus idejébe ugorva, nem lehet elmenni a Skála áruház egyik emlékezetes reklámja mellett, amivel egy téli vásárt reklámoznak;
igen, egy medvével.
Akkoriban még egy ilyen reklám megszületése miatt nem jelentek meg dühös, állatvédelmi aktivisták, hogy – teljesen jogosan – festéket locsoljanak az elmés marketinges fejére. Teljesen oké volt, hogy órákon keresztül, le-föl sétáltattak egy szerencsétlen medvét, ami egyébként ilyentájt és jobb esetben a téli álmát alussza. Pontosabban aludta volna, ha épp nem láncra verve a Skálában botorkál két lábon.
A szocializmus alatt a Casco biztosító is nagyon ment a reklámjával, a hülyének is megérte velük üzletet kötni. Ebben a reklámban épp arról próbálják meggyőzni a kedves elvtársakat és elvtársnőket, hogy milyen jól jöhet egy biztosítás autóbaleset esetén. Ami rendszerint akkor történik persze, amikor a férfi az utcán grasszáló nőket stíröli, ugye…
Az apró, de akkoriban teljesen átlagos szexista narratíván túllendülve, a videómániás Dancsó Péter azt is kiszúrta, hogy a bravúrosan megrendezett jelenetben már az ütközés előtt szétesik az autó. Innen nézve a reklámot, nem lehet vitatkozni a készítőkkel: ha ilyen megbízhatatlan autóba ülsz, akkor legalább Casco biztosításod legyen.
A gyűjtésünket ezzel a hangulatos darabbal zárnám, a képen egy kislány és egy kisfiú látható, akik nagy figyelemmel építenek fogpiszkálóból egy házikót. Remélhetőleg biztos nem azért, hogy később „Denis a komiszként” lángra lobbantsák azt.