Tavaly a karácsonyi szezon két fontos eseményt hozott a karácsonyi filmek szerelmeseinek. Az első az volt, hogy a giccses filmjeiről ismert Hallmark csatorna bejelentette, hogy a cég történetében először mutatnak be meleg főszereplős karácsonyi filmet. Ez lett a Christmas House, amiben egy kicsit azért csaltak az alkotók, mert három párhuzamos sztori futott benne, és ezek közül csak az egyik szólt két pasi szerelméről, de legalább volt egy érzékelhető törekvés a cég részéről a változásra. Persze ez még mindig elenyésző arány ahhoz képest, hogy évente nagyjából 30-40 karácsonyi filmet mutatnak be, és ebből a melegek kaptak egy egyharmadnyi filmet, de a fejlődés mindig lassan megy, ne legyünk telhetetlenek.
A másik fontos esemény pedig az volt, hogy elkészült Kristen Stewart és Mackenzie Davis főszereplésével a Karácsonyi meglepi című leszbikus karácsonyi románc, amit először a mozikban terveztek bemutatni, ám végül a koronavírus-helyzetre való tekintettel a Hulu nevű amerikai streaming szolgáltatatóra költöztettek (nálunk nemrég került fel az HBO GO-ra), így ez volt a nagy streaming szolgáltatók történetének első kommersz LGBTQ ünnepi románca. Ehhez képest a világ legnagyobb streaming szolgáltatója, a Netflix csupán annyit tudott felmutatni, hogy a Behavazva című 2019-es karácsonyi filmjükben akadt egy leszbikus szál is a sok-sok történet között. Úgy tűnik, mostanra érett be náluk a helyzet annyira, hogy bevállaljanak egy full meleg karácsonyi filmet, és ilyen szempontból a Szinglilét mindenképp áttörésnek számít.
Egy érzékeny korszak
A Szinglilét egy meglehetősen érzékeny időszakban kerül bemutatásra a Netflix filmkönyvtárában. Nemrég például ifj. Lomnici Zoltán, a NER alkotmányjogásza arról értekezett, hogy a Ridley Jones című óvodáskorúaknak készült animációs sorozatot a Netflixnek későbbi idősávban kellene vetítenie, mert szerepel benne Fred, a nembináris bölény. Ebben a kijelentésben nem is Fred, a nembináris bölény léte volt a legérdekesebb, hanem az, hogy nyilvánvalóvá tette, hogy ifjabb Lomnicinak halovány lila gőze sincs arról, hogy mi fán teremnek a streaming szolgáltatók. Igen, kedves olvasó, jól látod a naptárban: 2021-et írunk. Szintén hasonló elánnal szállt be a látványcirkuszba Kövér László házelnök is, aki valamiért irgalmatlanul fontosnak érezte, hogy beszóljon egy Magyarországon semmilyen formában nem vetített reklámra, amiben a norvég posta a Mikulást homoszexuálisnak ábrázolta.
Már régen találkoztunk ennyire ocsmány, gusztustalan provokációval, ami a hitünket, vallásunkat, meggyőződésünket érte
– jelentette ki Magyarország leghíresebb (vagy második leghíresebb?) bajsza, de azt nem árulta el, hogy miért nézeget a szabadidejében norvég reklámokat. De itt még nem állunk meg, mert Amerikában meg abból lett ügy nemrég, hogy egy texasi képviselő felfedezte a Mikulás férje című 2017-ben megjelent karácsonyi képeskönyvet, amiben a Mikulást fekete, homoszexuális férfiként ábrázolják. A politikus a könyvesboltok gyerekrészlegeitől kezdte el félteni a kiskorúakat, de a közösségi médiás felháborodásának az lett a vége, hogy jelentősen megnövelte az eladásait egy olyan könyvnek, ami iránt 2021-ben már csak elenyésző lett volna az érdeklődés.
Csendes progresszivitás
A Szinglilét első, sőt második ránézésre is vérbeli ünnepi sablonfilm, amiből egyetlen év során kizárólag Amerikában több tucat készül, ebbe a felfokozott hangulatba megérkezve azonban el tudom képzelni, hogy nagy vihart fog kavarni. Pedig azt leszámítva, hogy melegek a főhősei, tényleg semmi forradalmi nincs benne, már ha azt nem számítjuk annak, hogy ezek a melegek kivételesen nem egy kisvárosból próbálnak egy nagyvárosba menekülni, hanem a nagyváros személytelenségét hagynák ott a kisváros családiasságáért. Továbbá az is viszonylagos újdonság, hogy a szereplők homoszexualitása itt nem konfliktusforrás, nem jelent problémát sem maguk, sem a családjuk számára, senki előtt nem kell coming outolniuk: az egész család tudja, hogy melegek, és ez teljesen természetes számukra.
A Szinglilét legforradalmibb aspektusa, hogy első ránézésre nincs benne semmi forradalmi: teljesen olyan, mint bármelyik másik Netflixes karácsonyi romkom, csak itt egy férfi és egy nő helyett végül két férfi talál egymásra. Nincs benne még csak egy valamirevaló férfiak közti szexjelenet sem, be kell érnünk diszkrét csókokkal (csak semmi nyelves), a film legmelegebb része pedig kétségtelenül az első negyed óra, amikor hőseinket még a Los Angeles-i meleg közösség megbecsült tagjaként láthatjuk, és például részt vehetünk velük egy olyan házibuliban is, ahol kizárólag meleg, többségében szupermodell külsejű pasik szórakoztatják egymást. Megnézném Bayer Zsolt vagy Kövér László arckifejezését, amikor a film első negyedóráját nézi, de kétlem, hogy van Netflix előfizetésük. Vajon torrenteznek?
Karácsonyi klisék között
Ha a Netflixnél kicsit megerőltetik magukat, a Szinglilét lehetett volna a nagy meleg karácsonyi románc, de ehhez azért hiányzik belőle néhány hozzávaló. Először is a sztárok. Persze biztos olcsóbb volt az Ugly Bettyből ismert Michael Urie és a mindössze második filmjében látható Philemon Chambers, mint két ismertebb név, viszont így a meleg tematikán kívül nincs semmi, amiben ez a film kiemelkedhetne a hasonló társai tengeréből. A karácsonyi romantikus vígjáték az a műfaj, amit a mai napig a sztárok jelenléte tud vonzóvá tenni, márpedig a Szinglilét legismertebb neve Stifler mamája, azaz a zseniális Jennifer Coolidge, és még őt is rosszul használja, vagy inkább nem használja eléggé a rendező. Coolidge a Fehér Lótuszban már megmutatta, hogy a puszta jelenlétével képes derűt és kacajt vinni egy-egy jelenetbe, ám itt összesen két röpke jelenetben mutathatja csak meg a tudását: amikor fel akar szedni egy nála jóval fiatalabb, és meleg pasit a bárban, és amikor ő játssza a színpadon egy karácsonyi darab összes szerepét.
A sztori egyébként Peterről és Nickről szól, akik mindketten melegek, de csak lakótársak és legjobb barátok, sosem jártak egymással, ám mivel Peter épp az ünnepek előtt szakít az aktuális pasijával, és Nicknek sincs senkije, megkéri őt, hogy kísérje el őt haza a családjához, mert ha egyedül menne, arról szólna az ünnepek, hogy ő szingli, és mindenki javaslatokat tenne neki arra, hogy kivel kellene összejönnie. A film a klasszikus „hogyan veszik észre a legjobb barátok, hogy valójában szerelmesek egymásba” romkom klisét melegíti fel, és bőven akadnak hibái. Először is a két főszereplő egymás iránti vonzalmát annyira hisszük el, mint Julia Roberts és Nick Nolte szerelmét A zűr bajjal járban, az pedig kimondottan idegesítő a filmben, ahogy azt próbálja elhitetni velünk, hogy két egymással rengeteg időt töltő ember csak mások biztatására és rábeszélésére képes rájönni arra, hogy valójában mit éreznek egymás iránt. A Szinglilét ettől függetlenül nem tragikusan rossz film, inkább csak totálisan középszerű. Az első meleg Netflixes karácsonyi romkom ennél talán többet érdemelt volna.
A Szinglilét már látható a Netflix kínálatában.