Szabadidő

Érvek a kempingezés mellett

Öt ok, amiért idén kempingezni menjetek szálloda helyett

Lehet, hogy kényelmesebbnek tűnik a hotelszoba, de a kempingezés rengeteg mindent adhat azoknak, akik valami másra vágynak, és szívesen vágnának bele egy ilyen kalandba.

Közeleg a nyár, biztosan sokan vannak, akik már elkezdték tervezni, hol és mivel töltik majd a jól megérdemelt szabadságukat. Nem vagyunk egyformák, vannak, akik szeretnek évente sokszor, de rövidebb időre elutazni, vannak, akik hosszabb időt töltenek nyaralással, vannak, akik a városban szeretnek turistáskodni, vannak, akik inkább a természethez közel, vannak, akik szeretik aktív pihenéssel tölteni az időt, és szívesen fedeznek fel minden látnivalót, nevezetességet, ami a környéken található, vannak, akik ha lehet, akkor el sem mozdulnak a vízpart mellől.

Persze nemcsak arról kell dönteni, hogy mikor és mennyi időre utazunk el, hanem arról is, milyen szállást szeretnénk foglalni. A szállodáknak és a hoteleknek is megvan az előnye, de nem véletlenül egyre népszerűbb megint a kempingezés. Amennyiben rendelkezünk megfelelő felszereléssel, vagy van kitől kölcsönkérni, olcsó és praktikus módja lehet ez a vakációzásnak, nem is beszélve arról, hogy milyen óriási szabadságérzetet ad. A kempingezés persze sokféle dolgot jelent, lehet sátrazni, lakókocsival járni a világot, és vannak, ahol az utazók akár mobil- és faházakban is megszállhatnak. Akárhogy is,

sok érv szól amellett, hogyha eddig nem tettétek, idén ti is kipróbáljátok, mi mindent tud nyújtani a kempingezés.

1. Jót tesz a testnek

Ha – legalább egy rövid időre – szeretnétek szakítani a mozgásszegény életmóddal, a kemping tökéletes választás, és persze nemcsak a sátorállítás és tűzrakás az egyetlen fizikai aktivitás, amit itt végezhettek, a kempingekben rengeteg lehetőség van sportolni, túrázni vagy egyéb szabadidős tevékenységeket végezni, és mindezt ráadásul távol a városok szennyezett levegőjétől.

Ennek pedig számos azonnali kedvező hatása is lehet, az aktívan töltött nappalok és a friss levegő biztosan segít majd abban, hogy jobban tudjatok aludni, és ha sikerül egy csendes, nyugodt helyet találni, az maga a tökély, nem kell attól félni, hogy a folyosón trappoló szobaszomszédok miatt nem tudtok majd álomra szenderülni. „A természetközeli életmód magával hozza azt, hogy egészségesebben eszünk és megfelelően mozgunk, ezekkel pedig csökkenthetjük az alvászavart, és úgy általában az egészség elvesztésének kockázatát” – nyilatkozta korábban az nlc-nek egy szakértő.

Kutatások szerint a szabadban töltött időnek egyéb kedvező hatásai is vannak, kedvezően befolyásolja például a vérnyomást, az immunrendszernek is segít a megfelelő működésben, arról nem is beszélve, hogy rengeteg napfényhez juthatunk, ami segít a szerveztünk számára olyan fontos D-vitamin-termelésben. És még valami: az új élmények jó hatással vannak az agyunk egészségére, és kempingezés közben biztos, hogy sok ilyenben lesz részünk.

2. Jót tesz a léleknek

Az, hogy mennyire fontos, hogy néha elszakadjunk a digitális világtól, számtalan szakértő hangsúlyozta már. Ugyan sok kempingben van már WiFi, ha esetleg nem szeretnénk mobilnetezni, azért ilyen környezetben könnyebb lemondani arról, hogy folyamatosan pörgessük a híreket, a közösségi oldalakat, hogy meg-meg nézzük, érkezett-e újabb üzenet vagy e-mail. Röviden, a kempingezés mindenkinek ajánlott, aki szeretne digitális böjtbe fogni.

A technológia csak egy a számos stresszforrás közül, amivel a mindennapjainkban találkozhatunk, de nem az egyetlen, amitől a szabadban, a természetben megszabadulhatunk segítve azt, hogy fizikálisan, szellemileg és mentálisan is jobban érezzük magunkat, hogy úgy érezzük, sokkal nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak vagyunk. „Ugyan ma már a kempingezés sokkal komfortosabb, mint régen volt, az egyszerű tény, hogy kiszakadunk a megszokott környezetünkből és egy másik, természettel körülvett környezetbe kerülünk, megváltoztatja azt, hogy cselekszünk, gondolkodunk, sőt, azt is, hogyan kommunikálunk egymással” – nyilatkozta dr. Kaye Richard, a Liverpool John Moore Egyetem oktatója, aki társszerzője egy olyan kutatásnak és felmérésnek, ami többek között kimutatta, hogy azok, akik kempingezni járnak, sokkal boldogabbnak és kevésbé stresszesnek érzik magukat, mint azok, akik nem.

A természetben töltött idő persze nemcsak azoknak segít, akiknek a hétköznapi stresszel kell megküzdeniük, hanem azoknak is, akik hajlamosak a szorongásra, depresszióra.

Kávézás a szabadban

Fotó: Pexels

3. Új dolgokat tanulhattok

Ugyan van különbség aközött, hogy valaki vadkempingezik vagy éppen egy kempingben foglal magának szállást, de mindkét esetben sokkal inkább a magunk urai lehetünk, mint ha egy hotelben vagy panzióban laknánk, és szükségünk lehet olyan készségekre, képességekre is, amikre ha egy nagyváros kellős közepén lakunk vagy dolgozunk, akkor nem nagyon van szükség, pedig nagyon hasznosak lehetnek.

Itt nemcsak arra gondolunk, hogyan kell tüzet rakni vagy hogyan lehet nagyon finom bográcsos és grillételeket készíteni, bár mindenképpen a kempingezés pozitívumaihoz írandó az, hogy az önellátás sokszor segít a spórolásban, ráadásul semmi sem hasonlítható a szabad tűzön készült ételek ízéhez. Kempingezés közben adódhatnak olyan helyzetek, amikhez szükség van egy kis kreativitásra, intuitív megoldásokra, rugalmasságra, és mindezeknek jó hasznát tudod venni a hétköznapokban is, abból, hogyha egy kicsit kimozdulunk a komfortzónánkból, nagyon sokat tanulhatunk.

És biztosan lehet a közelben remek programokat találni, sportolási lehetőségeket, egyéb szabadidős elfoglaltságokat, amik remek szórakozást nyújtanak, és amiket eddig nem volt lehetőségetek kipróbálni. A gyerekeknek is egy remek alkalom, hogy felelősséget, függetlenséget, önállóságot tanuljanak, és szülőként nagyon jó lehet nézni, ahogyan az új dolgok elsajátításával, minden egyes sikerélménnyel magabiztosabbak lesznek.

4. Közelebb kerülhettek a természethez, közelebb kerülhettek az emberekhez

Míg a szállodák, hotelek sokszor vannak a város közepén, a kempingekben pihenve sokkal közelebb kerülhetünk a természethez, aminek az előnyeit már korábban fel is soroltuk. De nemcsak a természettel alakíthatunk ki szorosabb kapcsolatot, a kempingezés alkalmas arra, hogy egységgé kovácsoljon bármilyen társaságot, csapatot, hogy közelebb hozza az embereket.

És nem, nemcsak a partnereket, családtagokat, barátokat, akikkel így még több minőségi időt lehet eltölteni, akikkel megerősödhet a kötelék, akik esetleg kiszakadva a stresszes hétköznapokból, új oldalukat mutathatják meg, új feladatkörökben próbálhatják ki magukat, hanem a többi kempingezővel is. Ha valamire szükség van, lehet számítani arra, hogy valaki biztosan lesz, aki szívesen segít, és a csillagos ég alatt, a tábortűznél ülve remek beszélgetéseket lehet folytatni. Egy ilyen környezetben az emberek sokkal nyitottabbak, sokkal barátkozósabbak, mint mondjuk egy szállodai étteremben vagy liftben.

Kempingező pár

Fotó: Pexels

5. Még a kedvencek is veletek tarthatnak

Ugyan meg lehet oldani, hogy a nyaralás alatt valaki vigyázzon a kedvenceinkre, akár egy ismerőst bízunk meg ezzel a feladattal, akár keresünk egy társ- és kisállatok számára fenntartott panziót, érthető módon sokan vannak, akik szeretnék, ha minden, de tényleg minden családtag velük tarthatna. Ugyan vannak kifejezetten kutyabarát szállodák, panziók és apartmanok, de a kempingek között is bőven találni olyat, ahol szívesen fogadják négylábú barátainkat, ők pedig nyilván nagyon fogják élvezni azt, hogy többet lehetnek a szabadban. És ha kedvencünk szeret megmártózni a vízben, biztosan találunk olyan szálláshelyet is kempingezéshez, aminek közelében van olyan partszakasz, ahol kutyák is vízbe mehetnek.