00:20 Tiszta nyolcvanas évek!
Megszólal a nyolcvanas évek tipikus szintizenéje, és anélkül átélem az időutazást, hogy egyetlen képkockát láttam volna a filmből (még csak a Paramount stúdió logója rajzolódott ki).
00:44 Top Gun kisokos
Gyorstalpaló okosító írásban arról, hogy a Top Gun az elit elitje, ahol az amerikai pilóták legjobbjait képzik. A producerek egy magazin cikkéből szereztek tudomást az iskola létezéséről.
01:30 Danger Zone
Nem tehetek róla, de nekem a bevezetőben mutatott anyahajós/repülős, mutogató repülésirányítós zenés képsorokról nekem már örökre a Nagy durranás című vígjáték fog beugrani, olyan tökéletesen parodizálta a Top Gunt. Magyarországon talán még nagyobb kultusza is volt, mint az eredetinek, pedig be kell vallani, azért ez a jelenetsor a Danger Zone című dalra összevágva azért elég menő. Egyébként a repülőgépes jeleneteket annyira komolyan vették az alkotók, hogy azokat a szcénákat, amik nem a repülőkön játszódtak, egymás között a forgatókönyvírók csak B-történetnek hívtak, ami helykitöltésre szolgál két repülős akciójelenet között.
03:43 Az amerikai haditengerészet filmje
Az itt mutatott fel- és leszállások, valamint a repülőgéphordozó-anyahajó is mind valódiak. Ez annak köszönhető, hogy a producerpáros, Don Simpson és Jerry Bruckheimer meg tudtak állapodni az amerikai légierővel arról, hogy a létesítményeikben forgassanak és bizonyos szigorú korlátozások mellett (például rakétából összesen kettőt lőhettek csak ki) akár a repülőiket is használhassák. Ezért cserébe a produkció bérleti díjat is fizetett, összesen nagyjából kétmillió dollárt, ami mostanság nem tűnik olyan soknak, de a Top Gun összesen 15 millió dollárból készült, így láthatóan a büdzsé tekintélyes részét erre fordították. Nem is nagyon tehettek mást: a korabeli számítógépes technológia még nem tartott ott, hogy a repülős akciójeleneteket hihetően meg tudják alkotni.
04:55 És lőn, Maverick!
Tom Cruise a Top Gunnal vált igazi mozisztárrá, és a filmben rögtön a pilótafülkében, akció közben láthatjuk először Maverick szerepében. A forgatókönyvírók ajánlották Cruise-t a producereknek, miután látták őt a Kockázatos üzlet című filmjében. Cruise nem lelkesedett a forgatókönyvért, ám miután elvitték őt egy próbakörre az egyik repülővel, előjött az adrenalinfüggő énje és azonnal aláírta a szerződést.
05:46 A társak
Nemcsak Tom, hanem olyan szereplőtársai is repülnek, mint például ebben a jelenetben Tim Robbins vagy Anthony Edwards. A legenda szerint az összes pilótát játszó színész közül Anthony Edwards (a Vészhelyzet Green dokija) volt az egyetlen, aki egyszer sem hányta el magát repüléskor. Még a nagy Tom Cruise is rókázott.
06:30 MIG 28-asok!
Hidegháború, nyolcvanas évek, szóval még szép, hogy a szovjet repülők az ellenségek. MIG-eket azonban lehetetlen volt szerezni a forgatáshoz, így a szovjet gépeket is amerikai repülőkkel helyettesítették.
07:05 A pilótaszleng
150 alatt indulhat az ötös riadóegység!
– mondja a támaszponton a parancsnok, a film pedig teli van ilyen katonaszlenggel, amiből a néző egy kukkot sem ért. Miután a forgatókönyvírók sok időt töltöttek pilóták társaságában, rájöttek, hogy rengeteg szakszót vagy éppen rövidítést használnak egymás között, és úgy döntöttek, ezt a nyelvezetet megpróbálják a filmben is visszaadni. Nem zavartatták magukat attól, hogy a nézők ebből nem sokat fognak érteni, mert úgy gondolták, hogy ettől a lényeg úgyis érthető marad, és a szakszavak és rövidítések hitelesebbé teszik a környezetet és a karaktereket.
08:58 Fuck you, szovjetek!
Az amerikai tökös gyerek megmutatja az oroszoknak, milyen a jenki menőség. Egy teljesen fölösleges és életveszélyes manőverrel a MIG fölött fejjel lefelé repül, csakhogy a pilótafülkéből bemutathassa a középső ujját a komcsi ellenségnek. Maverick tökei egészen a térdéig érnek, a butasága azonban még a Holdról is látszik. És még fotó is készül!
14:00 A felettes, aki lecsesz
Érdekes módon Mavericket a felettese nem azért cseszi le, mert feleslegesen hősködött a MIG pilótával, hanem azért, mert segített leszállni az épp pánikrohamot átélő pilótatársának, Cougarnek.
Az nem a maga gépe, az adófizetőké!
– jegyzi meg a lényeget a parancsnok, hozzátéve, hogy az sem szól emberünk mellett, hogy ráhajtott egy admirális lányára. Megtudjuk azt is, hogy Maverick családilag gyogyós, már az apja is a haditengerészetnél szolgált, és ugyanolyan önfejű alak volt, mint a fia. Mondjuk érdekes egy parancsnoki lecseszés ez, ugyanis a végén gyakorlatilag előléptetik Maverick-et és Goose-t azzal, hogy őket küldik a Top Gun programba, de a filmekben már csak így van ez: a parancsnokok még olyankor is ordítoznak és lecsesznek, amikor épp valami jót tett az ember.
15:58 Motorozás Danger Zone-ra
Ikonikus kép, amikor Maverick napszemüvegben, bőrkabátban motorozik az éppen felszálló vadászgép mellett a Danger Zone dallamaira. A jelenetről tudni kell, hogy Tom Cruise előtte sosem ült motoron, a Top Gun kedvéért tanult meg motorozni, és ezt a képességét azóta már számos filmben felhasználhatta.
16:40 A harctól feláll
Előadás közben a parancsnok magyaráz, és miközben a gépek közti közelharcról papol, a sorok között ülő egyik pilóta halkan odasúgja a haverjának, hogy ettől merevedése támadt. Mondtam már, hogy a Top Gun egy übermacsó film?
17:00 A trófea
Jester (Michael Ironside) megemlíti a nebulóknak a Top Gun trófeát, aminek elnyeréséért a pilóták egymással versengenek. A valóságban ilyesmi nem létezik, mivel a pilótákat nem egymással versengésre, hanem csapatmunkára nevelik.
17:10 Motivációs beszéd
Önök a haditengerészet pilótáinak legjobb 1 százaléka. Az elit. A legjobbak legjobbjai. Itt még jobbak lesznek
– mutatkozik be Viper parancsnok, a kiképzés vezetője, akinek a tökei szintén a térdeit súrolják. Ezek a srácok már csak ilyenek.
19:22 Buliznak a pilóták
Miután Maverick szétnéz a buliban a csajfelhozatalt vizsgálva, rögtön kicsúszik a száján, hogy
Ezt hívom én célpontban gazdag környezetnek.
A Top Gun színészei amúgy tényleg eljártak bulizni igazi vadászpilótákkal. Val Kilmer, a film Icemanje a werkfilmben elmondja, hogy a színészeknél csak a rocksztárok, a rocksztároknál pedig csak a vadászpilóták önteltebb alakok, ezért látta, hogy ezek a srácok mindig úgy buliznak, mintha ők lennének a világ királyai.
19:40 Iceman bemutatkozik
A repülése, akár a neve, jéghideg. Sosem hibázik. Unalomig lefáraszt, feldühít, elkövetsz egy hibát, és el is kapott
– kapja meg az illedelmes felszopást Iceman Goose-tól, aki a fenti szöveggel mutatja be a riválist Mavericknek. Hölgyeim és Uraim, itt nagy farokméregető verseny van kilátásban!
22:00 Maverick, a csajozógép
A bárban az épp a bárpultnál üldögélő Kelly McGillist – aki nem kapott szerepet a folytatásban – Maverick egy dalt a mikrofonba énekelve próbálja meg felszedni, és a – amúgy erősen megrendezettnek tűnő – szerenádba később nemcsak Goose, hanem a többi jelen lévő pilóta is bekapcsolódik. A srácok láthatóan jól szórakoznak közben, és úgy hírlik, az őket játszó színészek – Tom Cruise kivételével, aki általában a hotelszobájában kuksolt – is jól szórakoztak a forgatáson, ami számukra nonstop bulit és csajozást jelentett.
23:15 Charlotte Blackwood
Kelly McGillist Tony Scott rendező A kis szemtanú című filmben nézte ki magának a női főszerepre. A Paramount stúdió tiltakozott, mert a színésznő nemcsak öt évvel idősebb volt Cruise-nál, hanem jócskán magasabb (Cruise 170 centiméter, McGillis pedig 178) is. A rendezőnek végül sikerült meggyőznie a stúdiót, a magasságbeli különbséget pedig azzal ellensúlyozták, hogy a közös jeleneteikben a színész végig magasított cowboy-csizmát viselt, míg McGillis – hacsak nem mutatta a lábát a kamera – még csak cipőt sem vett fel.
25:46 Előadás a hangárban
A film szakértője kikészült a jelenettől, amiben a Top Gun vezetői az előadásukat az előadóterem helyett az egyik hangárban tartják meg, egy nagy amerikai zászló alatt ülve, mögöttük a leparkolt repülőgépekkel. Amikor a producereket próbálta meggyőzni arról, hogy ez mennyire nonszensz, ők azzal vágtak vissza, hogy nem számít, mert a lényeg az, hogy jól nézzen ki, és
Mami meg papi Oklahomából úgysem fogja tudni, hogy a valóságban nem így működik.
26:23 Előad: a nő
Természetesen kiderül, hogy a katonáknak előadó szakértő épp a tegnap este a bárban megismert Charlotte. Sok vita folyt arról, milyen ruhákat viseljen a filmben Kelly McGillis. Az alkotók által először választott darabok ellen a Paramountnál erősen tiltakoztak, mondván, hogy azokat viselve McGillis nem úgy néz ki, mint egy hadseregnek dolgozó civil szakember, inkább úgy, mint egy prostituált. Végül visszafogták, és egy kicsit hivatalosabb változatot részesítettek előnyben.
27:44 Bullshit!
Amikor Maverick azzal dicsekszik Charlotte-nak a többiek előtt, hogy fejjel lefelé repült egy MIG fölé, a háttérben ülő Iceman egy álköhögést produkál, ami közben elsüti a „bullshit” (baromság) szót. Ez eredetileg nem szerepelt a forgatókönyvben, Val Kilmer a helyszínen improvizálta azért, hogy idegesítse egy kicsit Tom Cruise-t.
31:00 Egy kis repcsizés
Nem akarok nagyon kötekedni, mert ez egy 36 éves film, de a repülős jelenetek képsorai ma már tényleg csak a vadászrepülők látványára izgulóknak jelentenek bármiféle izgalmat: igazi repülők ide vagy oda, a jelenetek nem elég dinamikusak ahhoz, hogy egy mai néző izgalmasnak találja őket. Itt tényleg csak közelik váltakoznak a pilóták rázkódó fejeiről a levegőben száguldó F14-esek képeivel, és ennyi. Ilyen szempontból a film nem jól öregedett.
33:16 „Ideje felcukkolni a tornyot”
Maverick megint bemutatja a bámulatosan nagy tökeit azzal, hogy a repcsijével közvetlenül az irányítótorony mellett húz el, ahol a tiszt ettől magára önti a kávéját. Milyen kis mókamiki ez a srác!
33:42 Öltöző
A film egyik fontos helyszíne az öltöző, és az alkotók ezt azzal magyarázzák, hogy szerintük a Top Gun nem annyira akciófilm, hanem sportfilm, melyben a szereplők egymással versengenek, és a sportfilmekben az öltözőknek mindig külön szerep jut. Nem mellesleg a helyszín arra is alkalmat ad, hogy félmeztelen srácokat mutogassanak, akik ihletett környezetben folytathatják az egész filmen átívelő farokméregető versenyüket. Tony Scott rendező magyarázata egyszerű volt erre:
Egymilliót fizettünk Tom Cruise-nek. Akkor már mutassuk is meg!
35:40 Reluxa-mánia
Viper parancsnok irodája gyakorlatilag körbe van reluxázva. Kezdő Tony Scott nézőknek talán nem egyértelmű, de a rendező élt-halt a reluxáért, amint volt lehetősége egy ablakra felszerelni egyet, egy pillanatig nem habozott. Valamiért a fétise volt a reluxa résein keresztül szűrődő fény, ami számos filmjében megfigyelhető, és már a Top Gunban is komoly szereppel bír.
37:08 A Top Gun-sapka
Kevés olyan film van, amiben egyes szereplők olyan baseball-sapkát viselhetnek, amire a film címét írták rá, szóval jegyezzük ezt meg.
38:40 A család az család
Ti vagytok az egyetlen családom. Nem hagylak cserben, megígérem
– nyomja a „Bros before hoes” dumát Tom Cruise Goose-nak egy érzelmesnek szánt jelenetben, melyből kiderül, hogy a térdig érő tökű Mavericknek is van szíve.
41:00 Röplabdázás félmeztelen férfiakkal és sok-sok izzadással
A film legfeltűnőbben homoerotikus jelenete a röplabdázás. Már az is feltűnő, hogy dramaturgiailag semmilyen szerepe nincs. A blu-ray-en található werkfilmben Val Kilmer azzal vádolja meg Cruise-t, hogy az ő meztelen felsőtestét alig mutatják, mivel szerinte akkoriban túl jól nézett ki Tom Cruise-hoz képest, aki a vágás során elérte, hogy a jelenetben Kilmerből minél kevesebbet láthassunk, hogy ő arathassa le a babérokat.
Egy Top Gun-szűz néző vallomása
Van egy listám azokról a dolgokról, amiket meg kellett volna tennem, mielőtt végképp unalmas felnőtté változtam volna; nem tudom, hogy alakult volna az életem, ha időben kapcsolok, és bevállalom ezeket, de úgy képzelem, most sokkal boldogabb lennék. Ilyen például a kicsivel bátrabb (na jó, kinek akarok hazudni: bármilyen) csajozás, az, hogy ne örökélet-kóddal játsszak végig bizonyos videójátékokat, és hogy időben szerezzek egy tisztességes könyvelőt. Mindjárt 40 leszek, de csak most került fel erre a listára a Top Gun megnézése. Nem is értem, miért vártam vele eddig, hiszen pontosan tudtam, hogy az a Tony Scott rendezte, akinek a kedvenc vámpírfilmemet köszönhetem (Éhség, 1983), és övé a legjobb Tarantino-film, amit nem Tarantino rendezett (Tiszta románc, pont tíz évvel később); gondolhattam volna, hogy a kettő között is voltak jó dolgai. Ezt a filmet húsz-huszonöt évvel ezelőtt kellett volna látnom, de a lényeg, hogy végül összejött, még ha egy folytatás is kellett ahhoz, hogy rávegyen.
A Top Gun pontosan olyan, mint amilyenre számítottam, csak még nagyobb, még több, még bombasztikusabb. Egy hosszú és drága haditengerészeti PR-videó, kizárólag naplementében fotózva, gitárszólókkal, power poppal, stadionrockkal, és olyan mennyiségű és kidolgozottságú férfi felsőtesttel, amennyit és amilyet Hollywood összesen nem tudott a mozivászonra zsúfolni azóta sem, és ezen Dwayne Johnson és Jason Momoa sem volt képes változtatni. A Top Gun ezenkívül pofátlanul és iróniamentesen szexista, annyira túltoltan tesztoszteronszagú, hogy éppen ettől válik szerethetővé. Ezeknek a férfiaknak (bocsánat, Férfiaknak) mindenük a veszély, a bajtársiasság, a hazaszeretet és a versengés, a folyamatos szárnyfesztávolság-méregetést legfeljebb egy-egy tragédia képes megszakítani, ilyenkor a férfiak a távolba révedve, poharat szorongatva, összeszorított ajkakkal fojtják el a poszttraumás stressz szindrómát, ahogyan (általában valamelyik háborúban idejekorán meghalt) apáik és nagyapáik is tették. Ezeknek a férfiaknak nem terápia, odafordulás és ölelés kell, hanem egy Kőkemény, Kijózanító Beszélgetés a bajszos és/vagy sebhelyektől barázdált arcú felettesükkel, és máris minden oké.
Mégis ironikus film a Top Gun, még ha nem is akar az lenni; főleg azért, mert bár a csajozás hangsúlyos szerepet kap a történetben, a kölyökképű, de már magabiztos PUA (pickupartist) Tom Cruise látványosan a farkával gondolkodik, valójában mégsem fontos az egész. Nők jönnek-mennek, de a repülővel és motorral száguldozás örök, vagy legalábbis kevéssé veszélyezteti a törékeny férfiasságot. A film tanulsága, hogy ha van repülő és motor, jöhet a stabil csaj is. Eközben pedig mérhetetlenül homoerotikus az egész, a játékidő feltűnően nagy részének díszletéül szolgáló fiúöltőző izzadság- és dezodorszagában (tényleg, miért izzad folyamatosan mindenki ebben a filmben?) szabályosan szikrázik a levegő, a férfias ölelések, a sok-sok „haveri” hátlapogatás, vállveregetés, vagy amikor a pótapaként felbukkanó, nagyszerű Tom Skerritt finoman megsimogatja a pilótatársát gyászoló Mavericket, sokkal, de sokkal erotikusabb, mint a visszafogott, illedelmes és rövidre vágott szexjelenet. És akkor az ikonikus, nagy műgonddal világított és fotografált strandröplapdás részről még nem is beszéltünk, ennek a végén a néző jobban izgul, hogy Tom Cruise ne lépjen le a csajhoz és maradjon játszani, mint a repülős jelenetek közben, hogy életben maradjon. De nincs mese, Maverick lelép, várja a csaj, coitus interruptus. 40 évesen, életemben először végignéztem a Top Gunt, és most nem tudom eldönteni, hogy hetero- vagy homoszexuálisabb lettem-e tőle. Valamelyik biztosan. Úgyhogy példát veszek Maverickről: elindulok, és útközben meglátom.
Neményi Márton
42:45 Take My Breathe Away
Először szólal meg a Berlin Oscar-díjas dala, miközben Maverick a motorjával randizni megy Charlotte-tal. A film nem szégyelli agyonhasználni a számot.
48:30 Flörtölés a liftben
A tesztvetítéseken a nézők úgy látták, hogy kevés volt a románc Charlotte és Maverick között, többet akartak, így a színészeket visszahívták pótforgatásra. Így került be ez a liftes flörtölés is, amiben Kelly McGillis azért visel sapkát és azért bővebb a ruhája, mert az eltelt több mint fél év alatt lefogyott, a haja is sötétebb lett, ráadásul más volt a frizurája, amit így próbáltak elrejteni.
50:12 Érkezik Meg Ryan!
Goose feleségének szerepére Tony Scott azért nem akarta leszerződtetni az akkor még viszonylag kezdő Meg Ryant, mert egy szappanoperában szerepelt. Jerry Bruckheimer producer végül azzal győzte meg, hogy szerinte a Top Gun célközönsége amúgy sem néz a tévében szappanoperákat.
52:30 Fehér póló, bőrdzseki
A film ikonikus szerelése a fehér póló bőrdzsekivel hordva, amiben nemcsak Mavericket, hanem Charlotte-ot is láthatjuk. Az alkotók akkor jöttek rá, mekkora sikerű filmet készítettek, amikor megtudták, hogy a ruhaüzletekben a film bemutatója után jelentősen növekedett a fehér pólók és bőrdzsekik forgalma.
53:40 Szerelmi vallomás
A naplementés autós üldözés utáni szerelmi vallomás olyan szinten bizarr és hiteltelen, hogy azon csak röhögni lehet. Természetesen szexjelenet is követi, mely alatt végig a Take My Breath Away szól. Mi más szólna?
55:40 Need for Speed
I feel the need, the need for speed.
A Top Gun legismertebb és legtöbbet idézett dumája sajnos magyar változatban fele ennyire sem menő, így maradjunk az eredetinél. Természetesen Maverick szájából hangzik el.
57:30 Újabb repülős akciójelenet
Annak idején lehet, hogy a beszélgetős részek számítottak B-történetnek, de a helyzet az, hogy ma már kizárólag azok miatt számít a Top Gun bűnös élvezetnek, ugyanis a repülős akciójelenetek minden izgalmat nélkülöznek.
01:07 Goose balesete
Tíz percet ugrunk az időben, a film leglaposabb részében nem történt sok említésre méltó. Meg is érkezünk Goose balesetéhez, aminek eredeti verzióját nem akarta elfogadni a haditengerészet, mert szerintük rossz fényt vetett volna rájuk, így a forgatókönyvírók egy veterán pilóta segítségét kérték, aki előállt a katapultáló baleset ötletével, amit már a hadsereg is elfogadhatónak talált. Szegény Goose-nak azért kellett meghalnia, hogy Maverick motivációja és drámája személyesebb legyen az utolsó félórában. Szem nem marad szárazon.
01:10 Önmarcangolás
Azt hiszem, az én hibám volt
A film lelkizős szakasza következik szomorú gitárprüntyögéssel kísérve. Az egyik jelenetben Cruise egy reluxákkal körbevett szobában, egy nagy, plafonról lelógó ventilátor alatt gyászol: Tony Scottnak tényleg fétise volt a naplemente és a reluxák, ami abból is látszik, hogy rögtön az utána következő tárgyalási jelenetben szintén reluxákat és ventilátorokat láthatunk.
01:17 Együttérzés, kibékülés
Azért a macsóknak is van lelke, így Iceman a gyászoló Mavericknek együttérzést mutatva próbál békülőset játszani. Emberünk szíve azonban összetört, és még a szomorú gitárprüntyögés sem szűnt meg a háttérben, így a gyászfolyamatnak még pár percig folytatódnia kell.
01:22 Kipakolás az öregről
Miután a felettesétől, Vipertől megtudja, hogy az apja egy hős volt és nem hibázott, Maverick életkedve is visszatér, hiszen örökölte a fater macsóságát, és a nagy öreg is azt mondja, hogy megvan a töke ehhez a melóhoz. Mindez természetesen naplementében állva hangzik el. Elég nehéz lehetett a forgatás, ha folyton csak a naplementében dolgozhattak.
01:27 Az első éles bevetés
Eddig csak gyakorlatozást láthattunk, de a fiúk végre élesben is kipróbálhatják magukat a Szovjetunió MiG-jei ellen. Mehetünk is vissza az anyahajóra, ahol minden elkezdődött.
01:29 Gyengéd szeretet a vadászgép iránt
A hős felszállás előtt még odamegy a gépéhez a naplementében (!), megsimogatja, sőt a gyengédsége odáig terjed, hogy még a rakéták is kapnak simit (meg egy kis rángatást).
01:34 A nagy csata
A szovjet gépek elleni nagy csata közben Maverick pánikrohamot él át, de Goose-ra gondolva, közben a dögcéduláját a kezében tartva új erőre kap, hogy rendet tegyen a gonosz fekete sisakot viselő komcsik között, és sorra szedje le az égből a MiG-eket. Jihááááá!!!!!
01:40 A hős hazatér
Ünneplik a MiG-eket levadászó Mavericket. Éljen Amerika! Éljen a kapitalizmus! Szóljon az a gitár!
Még mindig veszélyes vagy. De bármikor lehetsz a repülőtársam
– mondja Iceman Mavericknek, ami romantikusabb, mint a film szerelmi vallomása volt egy órával korábban. Ráadásul Maverick is hasonlót válaszol, ami megfelel egy „– Szeretlek. – Én is szeretlek.” vallomásnak a fiúk részéről. Csak a csók hiányzott.
01:43 Charlotte visszatér
Rendben van a repcsi, helyrejött a monyó, úgyhogy visszajön a nő is, de a helyzet az, hogy az Iceman-es bromance után a romantikát már nincs hová fokozni. Nem is sikerül, pedig reluxák is vannak a háttérben.