Halálának 60. évfordulóján Hollywood legnagyobb szexszimbóluma, a színésznő és komika, Marilyn Monroe olyan ikonikus figura maradt, hogy a mai napig lázban tartja az embereket. A civilként Norma Jeane Bakerként ismert legendáról 14 különböző (moziba vagy tévére készült) játékfilm és dokumentumfilm készült az évtizedek során, de talán egyik sem keltett még akkora népfelháborodást, mint a Marilyn életét feldolgozó legújabb, Blonde című alkotás.
Ugyan a Netflixen debütáló film egyelőre még meg sem jelent, már a július végén kiadott előzetes is elég volt ahhoz, hogy jócskán felkavarja az internet állóvizét. A Blonde (magyarul: Szöszi) főszerepében Ana de Armas játssza az amerikai ikont, azonban ezúttal nem életrajzi filmről beszélünk, hanem Joyce Carol Oates azonos című regényének adaptációjáról, amely egy fikciós elbeszélése a színésznő életének. A könyv feldolgozása a Netflix leírása szerint hasonlóan
hasonlóan merészen újragondolja Marilyn Monroe életét, megvizsgálva a szakadékot a publikus és a privát énje között.
A film elmeséli Norma Jeane megrázó gyerekkorát – kislányként szexuálisan bántalmazták őt –, a sztárság felé vezető útját, és a szerelmi életét úgy, hogy közben elmossa a tények és a fikció közti határvonalat. A Blonde lesz a Netflix első 18-as karikás saját gyártású produkciója, a trailer megjelenése pedig elég volt ahhoz, hogy több szempontból is kiakadjanak a netezők.
Hagyják békén Marilyn Monroe-t!
A Blonde-ot ért kritikák egyik tábora magának a filmnek a létjogosultságát kérdőjelezi meg, akik szerint a tény, hogy az író-rendező, Andrew Dominik fikcionalizálja Marilyn Monroe életét, már az is problémás. Grace Randolph filmkritikus egyenesen visszataszítónak nevezte a filmet, ami szerinte nem más, mint egy – akár felvállaltan fiktív, akár egyenesen életrajzi alkotásként prezentált – 18-as karikás „erőszakos fantázia”. Mások is osztották a véleményét:
- „A Blonde csak még több hazugsággal tömi majd a közönséget Marilyn Monroe-ról. Ez a korhatárbesorolás pedig csak azért kellett, mert a rendező ezt akarta, nem azért mert valóban szükség volt rá. Csak egy újabb módja Marilyn szexualizálásának.”
- „Engedjük meg Hollywoodnak, hogy elmesélje, milyen szörnyen bánt Hollywood ezzel a nővel, és hogy most, évtizedekkel a halála után is az ő imidzséből profitálnak emberek.”
- „Szegény Marilyn soha nem nyugodhat békében.”
- „Mennyi ideig kell még Marilyn Monroe-t dehumanizálni ahhoz, hogy végre békén hagyják őt?!”
Dominik, aki ugyan az előzetes generálta felháborodásra konkrétan nem reagált, korábban elmondta, hogy tisztában van azzal, hogy a Blonde megosztó alkotás lesz. „Nagy igényeket támaszt ez a film. Ha a közönségnek nem tetszik, az az ő bajuk. Nem elnökválasztásról van szó” – nyilatkozta a rendező a Screen Daily-nek. Hozzátette, hogy a Blonde csak a #MeToo-mozgalom hatására készülhetett el. Előtte ugyanis „senkit nem érdekelt az olyan cucc, ami egy szeretet nélkül felnőtt lányról szól, vagy arról, milyen keresztülmenni a hollywoodi darálón”.
Az tény, hogy Marilyn Monroe örökségét a mai napig számtalan módon kizsákmányolják: legutóbb Kim Kardashian zúdította magára a népharagot, amikor a Met-gálán az ikon egy – ma már múzeumi darabnak számító – ruháját vette fel.
A múlt és a jelen szexszimbólumai
Dominik amint meglátta Ana de Armast, akkor tudta, hogy megtalálta a Marilynjét. A reprodukált fotók és az előzetes alapján, pedig hajlunk rá, hogy jól döntött. Annak tudatában meg pláne, hogy ha van valaki, aki tudja, milyen érzés, ha túlszexualizálják vagy támadások kereszttüzébe kerül, az Ana.
Ugyan a kubai származású színésznő még korántsem olyan nagy név, mint amilyen Marilyn már életében is volt, rohamosan közelít az A-listás sztárság felé. A támadások azonban már így is megtalálták őt – elsősorban amiatt, mert ő kelti életre a Blonde ikonikus szőkeségét. A probléma? A netezők szerint Anának nem sikerült tökéletesen lemásolni Marilyn beszédstílusát – annak ellenére, hogy a színésznő (aki 2015-ben szinte nulla angoltudással érkezett az Államokba, és egy gyorstalpaló tanfolyam segítségével tudott megszólalni az első, Kopp-kopp című filmjében Keanu Reeves oldalán) kilenc hónapon át keményen küzdött azért, hogy levetkőzze a kubai kiejtését és minél jobban hasonlítson Marilynre.
- „Tudom, hogy még ki sem jött a film, de annak ellenére, hogy a Blonde gyönyörűnek tűnik, a jelenetek pedig hidegrázósak, még mindig hallani Ana de Armas akcentusát…, mármint nagyon durván.”
- „Túl erősen kihallani az akcentusát.”
- „Nagyon meglep, hogy úgy gondolták, hasonlít Marilynhez a hangzása, mert szó szerint nem. A külső? Az igen.”
- „Kizökkentő ez a kiejtés.”
A kritikus hangokra azonnal reagált a Marilyn Monroe alapítvány, pontosabban az azt is kezelő Authentic Brands Group (ABG) egyik igazgatója, Marc Rosen:
Marilyn Monroe generációkon és történelmen átívelő hollywoodi és popkulturális ikon. Bármely színész, aki az ő szerepére vállalkozik, tudja, hogy nagy feladatot kell megugrania. Kizárólag az előzetes alapján úgy gondoljuk, Ana kiváló választás volt, hiszen megragadja Marilyn ragyogását, emberségét és sebezhetőségét. Alig várjuk, hogy teljes egészében lássuk a filmet!
Ezzel pedig gyakorlatilag nemcsak az Anában, de magában a Blonde-ban kételkedőkre is rácáfoltak. Erre egyébként a film producere is ráerősített, aki nem más, mint Brad Pitt: szerinte Ana „fenomenális”, és elmondta, hogy csak azután sikerült zöld utat kapnia a produkciónak, hogy a színésznőt leszerződtették. Ez pedig nem is meglepő.
Hiszen Ana de Armasról már most elmondhatjuk, hogy Marilyn Monroe 21. századi helytartója lehet – egyértelműen ő lesz a 2020-as évek (egyik) szexszimbóluma. Amióta betette a lábát Hollywoodba, rendre kacér, dögös szerepekkel találják meg a színésznőt. Ana első angol nyelvű szerepében halálos kimenetelű hármas szexre csábította Keanu Reevest, a Szárnyas Fejvadász 2049-ben szexi tech-látomásként bukkant fel, a Mélyvíz című erotikus thrillerben Ben Affleckkel és Jacob Elordival is játszadozott, a Nincs idő meghalniban pedig Bond-lányként lopta el a show-t (a Bond-lány státusz pedig mint tudjuk, azonnali, bár nem túl tiszteletteljes szexszimbólum-státuszt biztosít).
Remélhetőleg Anára jobban fog vigyázni a filmipar, mint Marilynre, és talán az olyan lehetőségek, mint a Tőrbe ejtve visszafogott, kényszeresen igazmondó ápolónője, vagy A szürke ember vagány kémje elegendő lesz ahhoz, hogy ne végezze butuska bombanő skatulyájában. Ezáltal elkerülve azt az ízléstelen túlszexualizálást, amit Marilynnek kellett elszenvednie a maga korában – és azóta is.
(Forrás: Buzzfeed News, Variety, IndieWire)