E.T. – A földönkívüli 2
Az 1982-es bemutató idején az E.T. – A földönkívüli volt minden idők legsikeresebb mozifilmje. A Universal stúdiónál úgy gondolták, addig kell ütni a vasat, amíg meleg, és elkezdtek előkészíteni egy folytatást. Egy darabig maga Steven Spielberg is komolyan vette a dolgot, és a projekt odáig jutott, hogy lett címe, sőt még sztorija is. Az E.T. II: Nocturnal Fears annyit újított volna az első film receptjén, hogy ezúttal nem E.T. jött volna a Föld bolygóra, hanem Elliott és a gyerekek utaztak volna a kozmoszba, mert valamilyen gonosz, űrbéli lények elrabolják őket, és az egyetlen reményüket a menekülésre E.T. jelenti. A gonosz lények E.T. fajának albínó mutánsai lettek volna, és a gyerekek a film nagy részében az ő fogságukban senyvedtek volna, mielőtt E.T. megmenti őket. Őszintén szólva, ez tényleg elég pocsékul hangzik, és maga Spielberg végül azért állt el a tervtől, mert úgy érezte, semmiképp sem tudta volna újra visszaadni az első film varázsát. Valószínűleg jól jártunk így, hiszen a rendező leggyengébb filmjei általában pont a folytatásai voltak. Azért E.T. és Elliott enélkül is összehoztak maguknak egy új találkozót: egy reklámfilmben.
Forrest Gump 2
Ma már nehéz elképzelni, hogy egy olyan film, mint a Forrest Gump közel harminc éve még az év legnagyobb sikerfilmje legyen a mozikban. Tom Hanks alakítása több pénzt hozott, mint Az oroszlánkirály vagy a True Lies, és még az Oscart is elhozta a Ponyvaregény és A remény rabjai elől. Ennek ellenére sosem folytatták, aminek elsősorban Tom Hanks volt az oka, aki ódzkodott attól, hogy újra a karakter bőrébe bújjon, mert nem szerette volna tönkretenni a film emlékét egy gyengébb folytatással. Annyira azonban nyitva hagyta a kaput a Paramount stúdiónál, hogy elmondta: amennyiben egy neki is tetsző forgatókönyvvel előállnak, nem zárkózik el teljesen előle. Az első film még egy regényadaptáció volt, a folytatáshoz azonban már egy eredeti forgatókönyvet vártak Eric Rothtól, aki hosszú munka után elő is állt vele.
A kész szkriptet 2001. szeptember 10-én küldte be a Paramountnak, és a film egyik kulcsjelenetében Forrest új szerelme egy terrortámadás során az életét veszti. Másnap robbantak az ikertornyok New Yorkban, és hirtelen senki sem akart olyan filmet készíteni, amiben Amerika területén terrortámadásokat mutatnak. A sztori amúgy igyekezett az első rész szellemiségében folytatni Forrest életét, ’80-as és ’90-es évekbeli hírességek sodródtak volna az útjába (táncolt volna Diana hercegnővel és még O.J. Simpson gyilkossági ügyébe is belekeveredett volna), de a történtek után a Forrest Gump-folytatás tervét végleg a fiók mélyére száműzték, és jó eséllyel már sosem fog előkerülni onnan.
Casablanca 2
Kertész Mihály 1943-as mesterművét a Warner stúdió sosem tartotta érinthetetlennek, amit az is bizonyít, hogy több alkalommal is próbálták folytatni, sőt remake-ben is gondolkodtak, de valamiért mindegyik projekt elvérzett. Az első ötlet a folytatáshoz rögtön az 1943-as film után született. A Warnernél úgy gondolták, úgy kell folytatni a történetet, hogy a hangsúlyt Rick és Renault barátságára helyezik át és egy új szerelmi szálat hoznak a sztoriba, vagyis Ingrid Bergman karakterét teljesen kiírták volna a sztoriból, és arra fókuszáltak volna, hogy mi történt Rickékkel azután, hogy az első film végén a repülőgép felszállt Casablancából.
A folytatásnak a Brazzaville címet adták, Geraldine Fitzgerald személyében már az új női főszereplőt is megtalálták hozzá, amikor rájöttek, hogy a forgatókönyv egy fordulata túlságosan érinti és újraértelmezi – nem éppen jó módon – az első részben történteket a karakterekkel, ezért végül hosszas huzavona után elvetették. Legközelebb 1973-ban álltak elő ismét Casablanca-projekttel a Warnernél, amikor a francia legenda François Truffaut-nak ajánlották fel, hogy csináljon belőle remake-et. Truffaut megtisztelőnek érezte az ajánlatot, de úgy gondolta, Bogart és Bergman annyira összenőtt ezekkel a szerepekkel, hogy más színészeket nem fogadnának el a nézők egy Casablanca-filmben, ezért nincs értelme leforgatni.
1980-ban aztán Howard Koch forgatókönyvíró állt elő a Visszatérés Casablancába ötletével, ami abból indult ki, hogy Ilsa várandós lett Ricktől, mielőtt felszállt a gépre Casablancában, majd a gyereket Laszlóval együtt nevelték fel. A főhős tehát az immár fiatal felnőtt gyerek lett volna, aki elutazott volna a közel-keletre, hogy kiderítse, mi történt a valódi apjával. Mindenkit visszahoztak volna az eredeti karakterek közül, aki még életben volt, és Ingrid Bergmannak kiemelt szerepet szántak, csakhogy a színésznő 1982-ben bekövetkezett halála meghiúsította a tervet. Bő másfél évtizeddel később a forgatókönyv újra előkerült, tárgyalni kezdtek róla, de második körben sem lett belőle semmi.
Mrs. Doubtfire 2
Bár a Mrs. Doubtfire óriási siker volt, évekig szóba sem jött a folytatás lehetősége. Chris Columbus rendezőt az ezredforduló után keresték meg azzal, hogy készül egy új forgatókönyv Bonnie Huntnak (aki színésznőként szerepelt együtt Robin Williamsszel az 1995-ös Jumanjiban) köszönhetően, és már megkezdődtek az első találkozók a projekttel kapcsolatban, amikor Robin Williams lefújta az egészet azzal, hogy szerinte nem elég jó a sztori, így pedig nem akarja megcsinálni. A film állítólag arról szólt volna, hogy Williams karakterének lánya egyetemre megy, az apja pedig a régi jó trükkjét elővéve nőnek öltözött volna, hogy ott „megvédje” őt.
Ezután hosszú időn át senki sem beszélt a Mrs. Doubtfire folytatásáról, amikor hirtelen 2014-ben ismét felmerült, hogy elkészülhet. Chris Columbus rendező azzal magyarázta a dolgot, hogy hirtelen valaki előállt egy tényleg ígéretes ötlettel hozzá, ám már a folytatás lehetősége sokaknál kiverte a biztosítékot, főképp a transznemű közösségben. Nagyon más világ volt már, mint húsz évvel korábban, és sokan felháborítónak tartották a viccelődést azzal, hogy egy pasi nőnek öltözik be. Végül nem ez, hanem Robin Williams váratlan halála lett a projekt kudarcának oka: Columbus visszaemlékezései szerint utoljára erről a filmtervről beszélgetett Williamsszel a halála előtt, és a színésznek is tetszett a történet.
Léon, a profi 2
Luc Bessont már jó ideje úgy ismerjük, hogy minden olyan filmjéhez, ami egy kicsit is sikeres, biztosan készít folytatást, lehetőleg nem is egyet (rád nézek, Taxi-franchise). Azonban nem volt ez mindig így. Besson folytatások iránti érdeklődése a Léon, a profival kezdődött meg, és ebben az sem akadályozta meg, hogy a címszereplője, a Jean Reno által játszott Léon karaktere az első (és máig egyetlen) filmben meghalt. Épp emiatt a folytatás fókuszában már a Léon által tanított kislány, a Natalie Portman által játszott Mathilda állt volna, pont ezért a film éveken át Mathilda munkacímen futott. Úgy hírlett, Besson le is beszélte Natalie Portmannel a folytatást, amivel kapcsolatban az egyetlen bibit az jelentette, hogy a sztori évekkel később vette fel a fonalat, és egy érettebb, felnőtt Portmanre volt szükség, ezért az alkotók úgy döntöttek, megvárják, míg a színésznő elég érett lesz a szerephez. A várakozási idő sem telt munka nélkül, a forgatókönyv teljesen elkészült, csakhogy közben történt valami, amivel nem annyira számoltak: Natalie Portman a generációja egyik legkeresettebb színésznőjévé avanzsált, gyakran évekre előre teli volt a naptára, így pedig nehéz volt vele összehozni a folytatást.
A sztori egyébként a már felnőtt Mathildát mutatta volna be, aki a mestere, Léon nyomdokaiba lépett és a világ egyik legjobb bérgyilkosává vált. A forgatással azonban annyit vártak, hogy időközben Besson elveszítette a jogokat, melyek aztán visszaszálltak a Gaumontra, velük pedig a rendező nem akart újfent együttműködni, inkább a saját filmes cégére fókuszált. Az elkészült forgatókönyvet azonban nem hagyták kárba veszni, egy kicsit átírták, és ebből született meg a Colombiana című teljesen érdektelen 2011-es akciófilm Zoe Saldana főszereplésével, amit ugyan láttam, de már alig emlékszem rá. Jobb ez így mindenkinek, hogy a folytatás sosem készülhetett el.