„Nem hazudok, ha azt mondom, hogy a fél életemet azzal töltöttem, hogy erről a napról álmodtam. Szinte hihetetlen, hogy végre eljött ez a pillanat. Látni, hogy olyan sokan hallgatjátok már és beszéltek a kedvenc számaitokról… Nem tudom, hogy valaha is képes lennék-e mesélni 13 éves önmagamnak arról, hogy milyen csodálatos ez az érzés. Köszönöm nektek” – így fejezte ki háláját a rajongók felé nemrég Rebecca Black, akinek néhány hete jelent meg első nagylemeze Let Her Burn címmel.
És lehet, hogy ez az első stúdióalbuma, de nem véletlen, ha a neve ismerősen cseng. 12 éve annak, hogy az egyik pillanatról a másikra híres lett a Friday című számnak köszönhetően, ami a világ egyik legrosszabb dalaként lett ismert, és ami miatt az akkor még csak 13 éves Rebecca Black az internet kedvenc céltáblájává vált. A Friday a Youtube-on most 164 milliós megtekintésnél tart, és ez a szám ugyan nagyon messze van attól, amit a legnézettebb videóklipek tudnak ezen a platformon, de tény, hogy az e-folklór fontos részét képezi.
Rebecca Black a kaliforniai Irvine-ban született, családjával tipikus középosztálybeli életet éltek, és sem édesapja, sem édesanyja nem gondolta volna, hogy életük a fenekestül felfordul majd, amikor úgy döntöttek, lehetőséget adnak lányuknak, hogy kipróbálja, milyen is stúdióban énekelni, hogy belekóstoljon a popsztárok életébe, így hátha könnyebben tud majd dönteni arról, valóban előadóművész szeretne-e lenni. Az egyik osztálytárs ajánlotta nekik az Ark Music Factory kiadót.
Miután Rebecca Black jól szerepelt az egyik meghallgatáson, fel is ajánlották neki, hogy felénekelheti a csapatuk által írt dalok egyikét. Az egyik szám a felnőttkori szerelemről szólt, de mivel ezzel 13 évesen nehezen tudott volna azonosulni, így a másik dalra esett a választásuk. Ez volt a Friday, amihez végül videóklip is készült. Mindez 4000 dollárjába került a családnak, és eleinte úgy tűnt, ez valóban nem volt több egy jó tapasztalatnál.
Néhány héttel azután azonban, hogy feltöltötték a Youtube-ra a klipet, a Comedy Central egyik sorozatának blogján született róla egy szösszenet azzal a felütéssel, hogy talán nem kellene mindenkinek dalokat írnia. Majd Michael John Nelson írt róla egy Twitter-posztot, és utána nem volt megállás: egy hónappal a premier után már ötmillió megtekintésnél járt a videó, miközben Rebecca Black nem számolt azzal, hogy egy nagyon szűk körön kívül bárkit is érdekelni fognak a szárnypróbálgatásai.
Fekete péntek
Rebecca Black ezután gyorsan mémmé vált, és az a gyűlölet, ami felé irányult, érthető módon nagyon mély nyomokat hagyott benne.
Annyira féltem. Emlékszem, hogy minden alkalommal, amikor színpadra léptem, zsigeri reakciókat váltott ki belőlem. Korábbam erre soha nem volt példa. Nagyon kellemetlenül éreztem magam
– nyilatkozta a Rolling Stone magazinnak.
Szülei ugyan megpróbálták megvédeni őt, de mivel nem nagyon volt tapasztalatuk azon a téren, hogyan kell kezelni a nyilvánosságot – lévén állatorvosként dolgoztak –, ezért ez nem ment tökéletesen. Ráadásul a család jogi vitába keveredett a kiadóval is. Rebecca édesanyja, Georgina Kelly azt állította, hogy az Ark Music nem teljesítette a megállapodásukban foglaltakat, mivel nem adta át neki a dal és a videó eredeti felvételeit, ennek következtében 2011 júniusában a klipet el is távolították YouTube-ról, az csak ősszel került vissza, akkor már Black hivatalos csatornájára.
Rebecca Black – aki ekkoriban halálos fenyegetéseket is kapott – úgy érezte, mindennek vége, hiszen 13 évesen még nincs kiforrott személyisége az embernek, nem rendelkezik a megfelelő szűrőkkel, ezért hajlamos elhinni, amit olvas, lát, amit mondanak, írnak róla. „Emlékszem, a történtek után sokat beszélgettünk erről az édesanyámmal, és azt kívánta, bárcsak volna valamilyen kézikönyv, amit elolvashatott volna vagy lett volna valaki, akivel beszélhetett volna erről” – nyilatkozta az énekesnő, aki a felhajtás miatt egy ideig magántanuló volt, csak 15 évesen tért vissza az állami iskolába.
Furcsa volt besétálni egy osztályba, és rájönni, hogy mindenki ismer, de te nem ismersz senkit
– emlékezett vissza a kezdeti időszakra.
Ezzel párhuzamosan barátai javaslatára elindította saját Youtube-csatornáját, szerette volna megmutatni a világnak, hogy több annál, mint a világ egyik legtöbbet cikizett slágerének az előadója, és amikor lehetősége adódott, igyekezett felszólalni az online zaklatás ellen, és senki nem tagadhatja el, ha valakinek, neki hiteles tapasztalatai vannak ezzel a káros jelenséggel kapcsolatban.
„Azt kívánom, bárcsak visszamehetnék az időben, és beszélhetnék a 13 éves önmagammal, aki borzasztóan szégyellte magát és félt a világtól. És a 15 éves énemmel, aki csak azért ment iskolába, hogy ételekkel dobálják meg őt és a barátait, vagy a 19 éves énemmel, akinek majdnem minden producer/dalszerző azt mondta, hogy soha nem dolgozna velem. A pokolba is, a néhány nappal ezelőtti önmagammal is, aki undorítónak érezte magát, amikor a tükörbe nézett. Minden nap egy új lehetőség a változásra, egyetlen dolog, történés nem határoz meg téged, semmi sem végleges, és az idő valóban begyógyítja a sebeket” – írta korábban Twitter-oldalán.
Abban, hogy feldolgozza a történteket, sokat segítette a zene, és az, hogy tudta, mit szeretne elérni.
Mindig is arról álmodtam, hogy zenével foglalkozzak, hogy a színpadon állhassak, és rá kellett jönnöm, hogy mindaz, ami történt, csak egy akadály, amin túl kell lépnem, majd haladnom kell tovább az úton, hogy elérhessem a célom
– nyilatkozta.
Tűzről pattant
A Friday körüli botrány ellenére még több kislemezzel jelentkezett abban az évben, sőt, szerepet kapott Katy Perry Last Friday Night (T.G.I.F.) című számához készült klipjében. 2012-ben ismét kiadott két dalt, 2013-ben pedig megjelent a Friday folytatása, a Saturday, ami messze nem volt akkora durranás, 2015-ben pedig bejelentette, hogy még abban az évben megjelenik a nagylemeze, helyette viszont 2016-ban egy újabb kislemezzel jelentkezett. „16 évesen, 18 évesen, 23 évesen is eszméletlenül vágytam arra, hogy legyen egy stúdióalbumom, de független művészként sokáig nehéz volt meggyőzni bárkit is arról, hogy egyáltalán érdemes ebbe belevágni. Persze, azt hiszem, ki is tehettem volna valamit a SoundCloudra, de tudtam, hogy ennél többre vágyom” – nyilatkozta.
Persze ezután sem is hagyott fel a zenéléssel, 2019-ben és 2020-ban is több dallal jelentkezett, például a Sweethearttal, amin Billie Eilish testvérével, Finneasszal dolgozott együtt. „Ő volt az egyik első ember, aki tényleg esélyt adott nekem. Mindig is hálás leszek neki azért, mert nem félt attól, hogy ennek milyen következményei lehetnek rá nézve” – nyilatkozta a Grazia magazinnak adott interjújában.
Így érkeztünk meg 2021-be, amikor a tízéves évforduló emlékére megjelentette a Friday remixét. „Emlékszem, volt olyan időszak, amikor valaki csak puszta kedvességből annyit mondott, hogy »Hé, boldog pénteket!«, én pedig úgy éreztem, mintha pofán vágott volna” – mesélte Rebecca Black, aki úgy érzi, a feldolgozás sokat segített neki abban, hogy el tudja engedni a múltat, köszönhetően részben annak, hogy most az ő kezében volt az irányítás, és nem félt attól, hogy a történelem megismétli önmagát.
És ugyanebben az évben még kiadott egy hatszámos kislemezt Rebecca Black Was Here címmel. „Végre úgy éreztem, hogy megtaláltam a hangomat és a közönségemet, vagyis azokat az embereket, akik nemcsak meghallgatják a számaimat, hanem értik és be is fogadják a művészetemet.” A kislemez egyik legtöbbször emlegetett száma Girlfriend, amit akkori barátnője inspirált. Rebecca Black még 2020-bam, egy podcastban coming outolt, és mint elmondta, óriási megkönnyebbülés volt, hogy nem kellett tovább titkolóznia, szabadon énekelhet az érzéseiről.
Eltelt további két év, és 2023-februárjában – igaz, nem saját kiadásban – de végre megjelent a sokáig ígérgetett nagylemez, a Let Her Burn. „Ez az album sosem készült volna, ha nem veszek erőt magamon. Sokáig csak néztem, ahogy az internet csámcsog a történetemen. Sokan vannak, akik ma már másként látják a dolgokat, de mindez nem számított volna, ha közben nem dolgozok magamon. És eljött a pillanat, amikor végre úgy éreztem, hogy el tudom engedni a múltat” – vallja az énekesnő, aki élvezi, hogy a hyperpop műfajában alkothat, hiszen ez óriási szabadságot ad egy alkotónak.
Ezt mutatja az is, hogy mennyi helyről inspirálódott, nyilván hatással voltak rá olyan nagy formátumú énekesnők, mint Madonna vagy Lady Gaga, de elárulta, a stúdióban dolgozva azon kapta magát, hogy egyre többféle műfajból merít ihletet, és olyan előadók váltak a kedvenceivé, mint a noise popot játszó Sleigh Bells, az industrial legenda Nine Inch Nails, a dubstep és a garage műfajában is alkotó Burial.
És hogy mit tanácsolna azoknak, akik most tizenévesek és szeretnének a nyomdokaiba lépni?
Ha szerettek zenélni, csináljátok. Manapság könnyebb elérni másokat, ugyanakkor úgy érezheted, hogy egyetlen csepp vagy a tehetséges emberek hatalmas óceánjában. Ami miatt érdemes élni, különösen kreatív emberként, az, hogy megtaláld az egyedi nézőpontodat. Ez a legnagyobb ajándék… Bízz magadban, bízz az ösztöneidben, bízz a megérzéseidben.
Ami pedig az mostani internetes közösséget illeti, szerinte az emberek akkoriban még nem igazán értették, hogy milyen súlya van az online tett kijelentéseknek, és úgy gondolja, fontos, hogy az emberek a virtuális térben is igyekezzenek empatikusabbak lenni. De már látja a fejlődést. „Sokan kértek bocsánatot amiatt, ahogyan régen velem vagy másokkal bántak. Ez reménykeltő a jobb jövőre nézve, de úgy gondolom, hogy még nagyon sok munka vár ránk. Remélem, hogy amikor saját gyerekeim lesznek, nyugodt szívvel hagyhatom őket internetezni” – tette hozzá.
Egy másik interjúban megjegyezte azt is, nem feltétlenül akarja, hogy az embereknek lelkiismeret-furdalása legyen amiatt, amit vele műveltek, csak hangsúlyozta, fontos tanulni a hibáinkból, így hátha a jövőben másoknak már nem kell keresztülmennie azon, amin neki kellett.