Természetesen az ajándékok becsomagolása nem korlátozódik a karácsony időszakra: csomagolunk születésnap, esküvő vagy épp babaváró alkalmával is. De honnan ered ez a kedves szokás?
Egy kis csomagolópapír-történelem
Az első feljegyzett becsomagolt ajándékok egészen az 1300-as évekre vezethetők vissza, bár az ajándékcsomagolás legkorábbi módszerei egyáltalán nem papírból készültek.
Az első feljegyzett ajándékcsomagolási forma valójában szövet volt. A hagyományos koreai népi vallások gyakorlói a három királyság időszakában úgy gondolták, hogy a becsomagolt tárgyak a védelem és a szerencse szimbóluma, ezért a ruhába csomagolt ajándék átadása a védelmet és szerencsét hozott annak, aki kapta.
Még a bölcsek is becsomagolták a kis Jézusnak hozott ajándékokat, bár aranyukat, tömjénjüket és mirhájukat inkább kis kincsesládákba zárták, mintsem piros papírba. Valószínűleg ezért is társítjuk az ajándékcsomagolást a karácsonyhoz.
Hogyan tértünk át a ma használt modern papír ajándékcsomagolásra?
Mindez a karácsonyi képeslapok népszerűsítésének tudható be: az 1800-as évek közepén az emberek elkezdtek papír karácsonyi képeslapokat küldeni szerte Európában és Amerikában. A nyomtatási technológia fejlődésével könnyebbé vált a papírkártyák nyomtatása és értékesítése. Végül a szokás annyira népszerűvé vált, hogy a kártyagyártók elkezdtek mintás selyempapírt nyomtatni, ugyanolyan mintákkal, mint ami a kártyákon volt, és a kereslet folyamatosan nőtt. Az 1900-as évek elejére mind a papír karácsonyi képeslapok, mind a selyempapírok rendkívül népszerűvé váltak.
De az igazi papír csomagolópapír feltalálása Hallmark nevéhez fűződik. 1917-ben a Hall fivérek egy irodaszerboltot vezettek Kansas Cityben, ahol kártyákat és selyempapírt nyomtattak a közelgő ünnepi szezonra. Amikor elfogyott a selyempapír, amellyel az emberek ajándékokat csomagoltak, nagy tekercseket kezdtek nyomtatni abból a mintás csomagolópapírból, amelyet ma ismerünk és szeretünk. Két éven belül a Hallmark lett az ország legnagyobb csomagolópapírt gyártó cége.
Ma az amerikaiak több mint 3 milliárd dollárt költenek évente ajándékcsomagolásra. Természetesen ennek a gyakorlatnak nemcsak anyagi ára van: évente százezer tonna csomagolópapír kerül karácsonykor a kukákba, mivel a legtöbb nem újrahasznosítható. Ezért a környezetvédők arra figyelmeztetnek, hogy használjunk újrahasznosítható anyagokat az ajándékok csomagolására.