A Temu nevű kínai csomagküldő cég tavaly ősz óta tartó agresszív kampánya mostanra nagyon megtépázta a magyar nyelvű webshopok forgalmát. Még súlyosabb következményekkel járhat viszont az, ha piacvezetőként diktálni kezdenek a hazai piacon. A hirdetési felületeket ma a Temu reklámjai uralják. A dömpingárak és a hirdetési felületek “megszállása” miatt pedig előbb-utóbb
tömegesen szűnhetnek meg a hazai webáruházak.
A Growww Digital digitálismarketing-ügynökség hetente frissített Temu Indexe számos adat, statisztika és egyéb mutató elemzésének eredménye. 100 pontos skálán mutatják meg, mikor mennyiért hirdet a Temu a Google platformján. 50 pont feletti érték már jelentős hirdetési aktivitást jelez.
Eszerint a Temu jelenleg is intenzíven hirdet: a mutató jelenleg 68 ponton áll, miközben a januári csúcs 81 pont volt. A Growww Digital szerint decemberben fél milliárd forint értékű hirdetéssel szórta meg hazánkat a Temu az online felületeken.
„A hazai fogyasztóknak is fájni fog, hogy a Temu letarolja a piacot” mondja Szabó László a cég digitális marketing szakértője. A Temu a vezető régiós webkereskedő szerepét célozta meg, az Amazonhoz hasonló platformként szinte minden létező terméket forgalmazva. Az első évek piacszerzése után viszont a nem fenntartható üzleti modell miatt drágábban lesz elérhető a kínálatuk. A kezdetben vonzó
ingyenes szállítás és magas árengedmények hosszú távon megszűnhetnek,
a fogyasztók kedvezőtlenebb feltételekkel vásárolhatnak. Eközben pedig a gyártóknak sem túlzottan előnyös a modell.
A már korábban is külföldről rendelő magyarok közel harmada 2023 végén már rendelt a Temuról – a GKID januári adatai alapján. Ugyanekkor pedig csökkent a hazai webáruházak forgalma – írja a HVG. A magyar online kiskereskedelmi forgalom 2022-ben 7, tavaly pedig csupán 3 százalékkal tudott nőni, most pedig itt az újdonságnak számító Temu. Ingyenes szállítással, a piacinál 50-70 százalékkal olcsóbb, bár silányabb termékekkel.
Ha viszont nem sikerült megfékezni a Temu térnyerését,
az magyar munkahelyek ezreit sodorhatja veszélybe. Szabó László szerint összehangolt cselekvésre van szükség, amin a szolgáltatások minőségének javítása, a fogyasztók hazai webshopokra való szoktatása mellett állami piacvédő intézkedéseket is ért.
A Temu gyengesége jelenleg
· a szállítási idő,
· a termékgarancia,
· a minőségi kiszolgálás és
· a magyar nyelvű ügyfélszolgálat.
A boltoknak a szakértő eközben márkanevük levédetését ajánlja, hogy a Google hirdetéseknél le tudják tiltani a Temu által alkalmazott célzott ráhirdetéseket.