nlc.hu
Trend

A Temuval kapcsolatos fenntartások

Vásárolj milliárdosként! – hirdeti a Temu, de tényleg biztonságos innen rendelni?

Annyit mondunk, hogy Mészáros Lőrinc sem itt fog 10 dollárért ruhát venni Várkonyi Andreának, mert nem, a milliárdosok nem itt vásárolnak.

Megvannak azok a bóvlis kirakodó vásárok, amik úgy 15-20 éve havi rendszerességgel futottak a városi művelődési házakban, és amikhez mindig színes, átláthatatlan szórólapot dobtak be a postaládákba? Ha a Temut valamihez hasonlítani kellene, akkor ez lenne az. Persze annyi különbséggel, hogy már rég nem az ezeréves, foltos linóleumra vannak dobozok halmozva, benne az olcsó kincsekkel, hanem az online térbe került át a kínálat, így mindenki a kedvenc kanapéjának kényelméből élvezheti az impulzusvásárlás virtuális platformját, és a fogyasztói társadalom legrosszabb szcenárióját.

A Temu nálunk még csak néhány hónapja kezdett igazán felkapottá válni, de már most kezdi uralni a piacot. Gyakorlatilag bármilyen termékre rákeres az ember, a felajánlott alternatívák rögtön a piactérre irányítják, ahol aztán újabb akciók, ingyenes szállítás, filléres árak várják a gyanútlan vásárlót, ebből a csapdából pedig nem egyszerű szabadulni. A minap az egyik ismerősöm mesélte, hogy csaknem százezer forintot érő kosarat pakolt össze magának az akciós tételekből, amihez új vásárlóként még egy hatalmas 90%-os kupont is kapott. Hozzátette, tudja, hogy túlzás, hogy nincs szüksége ezekre a dolgokra, a józan esze is azt súgja, hogy ennyi mindent megrendelni butaság lenne, ám elhangzott az is a szájából, ami a magyar ember szívének annyira vonzó: „minden elképesztően olcsó”.

Berúgta az ajtót

A Temut 2022-ben a Pinduoduo kínai cégóriás hívta életre. Korábban kizárólag az ázsiai piacot célozták a filléres termékekkel, de amikor a tulajdonos rájött – ehhez mondjuk, nem kell zseninek lenni, hiszen a Shein vagy az AliExpress is hasonló karriert futott be –, hogy szélesebb közönségre is lőhet, gondolt egy nagyot, és hirdetési felületet vásárolt a cégnek a 2023-as Super Bowl reklámidejéből. Ez ugyebár az amerikai piac egyik legdrágább, ugyanakkor legnagyobb közönségét célzó platformja is, tényleg mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki szeretne magának idősávot befoglalni.

Az ötlet azonban kifizetődött, a Temu eladási statisztikája másnap üstökösként lőtt ki, az app letöltése közel 50 százalékos növekedést mutatott, és hirtelen már a csapból is ez folyt. Persze önmagában a hirdetés kevés lenne ahhoz, hogy egy cég megtartsa a piaci helyzetét, de az ingyenesen letölthető applikáció még több ígéretes dologgal is kecsegtetett. Például a belépési ajánlattal, ami nem kevesebb, mint 90 százalékos kedvezményt ígér nagyon sok termékre. Emellett lehetőséget kínál ügyfeleinek arra, hogy „jóváírásokat” szerezzenek, amelyeket a jövőbeni vásárlások ellenében beválthatnak, sőt, az ingyen ajándékok is a reklámfogás részei, akárcsak az MLM-szerű, „hívd meg egy barátodat, és még több kedvezményt adunk” piramisjáték is, a vásárló pedig azt veszi észre, hogy teljesen ráfüggött a Temu kecsegtető ajánlataira.

TEMU csomag

Fotó: Nikos Pekiaridis/NurPhoto

Jó, de miért ilyen olcsó?

A Temu megfizethetősége nagyrészt az üzleti modelljének tudható be. Az oldal olyan beszállítókkal dolgozik együtt, akik közvetlenül szállítanak az ügyfeleknek a világ minden tájára, így nincs szükség közvetítőkre, akik ugye a saját hasznukat ráteszik egy-egy árura, és ezáltal növelik a vásárlókra háruló terheket.

Ráadásul Kína az alacsony gyártási költségeiről híres, és mivel közvetlen vásárlásról van szó, ezért azon az áron lehet a termékekhez hozzájutni, amiért a forgalmazók is árulják. Ez legalábbis a hivatalos álláspont – az olcsó kényszermunkát a cég meghallani sem hajlandó (de erről majd később).

Anélkül, hogy a közgazdasági fogalmakba mélyen beleásnánk magunkat – és ezzel halálra untatnánk – levonható a konklúzió, miszerint kisebb haszonkulccsal dolgozik, mint a hazai kereskedők, az eladási számai viszont még mindig elég magasak ahhoz, hogy nyereségesen tudjon működni. A titok tehát csupán ennyi. Túl szépnek tűnik? Az is, épp ezért két kérdést újra és újra felvet:

Legális?

Nem átverés?

 

Alacsony ár, rabszolgamunka a neved

A Temu anyavállalatát, a Pinduoduót régóta vádolják azzal, hogy hamisítványokat, illegális árukat vagy a leírásuknak nem megfelelő termékeket árusítanak. Ezenkívül a New York Times szerint 2021-ben a Pinduoduo két alkalmazottjának halála kapcsán nyomozást indítottak a hatóságok a vállalat munkakörülményeivel kapcsolatban és a dolgozók bojkottot is hirdettek. Noha a Temu saját bevallása szerint elhatárolódik a kényszermunkáról, azért Kínában igencsak gyakori a kizsákmányoló, embertelen munkakörülmény. A Pénzcentrumhoz eljuttatott közleményükben azonban úgy nyilatkoztak, hogy

a cég etikai kódexe előírja, hogy minden partnerük köteles betartani az általuk előírt viselkedési normákat, amik szerint tilos az oldalon kényszermunka, retorzió, vagy gyermekmunka által előállított termékeket forgalmazni.

Azzal az alvállalkozóval, aki nem tartja be az ebben foglaltakat, azonnal megszüntethető a kapcsolat. Ugyanakkor a szabályokat a beszállítóknak és kereskedőknek önkéntes alapon kell alkalmazniuk, ami szabad fordításban azt jelenti, hogy valójában senki nem ellenőrzi, hogy tényleg törvényi előírás szerint, rendes bérért, normális munkaidőkeretek között foglalkoztatják az alkalmazottaikat.

Veszélyben az adatok?

És nem a kényszermunka az egyetlen kérdéses pont a Temu háza táján. Az Egyesült Államok Kína Gazdasági Biztonsági Felülvizsgálati Bizottsága a közelmúltban vizsgálatot indított az olyan ultra fast fashion oldalak adatkockázatai, beszerzési jogsértései és kereskedelmi kiskapui miatt, mint a Temu és a Shein. Noha konkrétan nem mondták ki, hogy bármelyik veszélyes lenne, a vizsgálatot lezáró közleményben elég homályos válaszokat adtak, ami nem túl megnyugtató. Ahogyan az sem, hogy a nagy állami vállalatokról jelentéseket készítő Grizzly Research azzal vádolta meg a céget, hogy rosszindulatú és kémprogramok széles skáláját rejtették el a mobilalkalmazásában. Ez „potenciálisan teljes hozzáférést biztosíthat az adathalászoknak az ügyfelek mobileszközein található szinte minden adathoz” – áll a közleményben.

A Temut az amerikai kormány is megvádolta esetleges adatkockázatokkal, miután anyavállalatát, a Pinduoduót a Google eltávolította az alkalmazásboltjából, mert veszélyes szoftvereket tartalmazott.

TEMU? Gondold meg!

Fotó: Justin Sullivan/Getty Images

A szakemberek azt mondják, ha aggódunk amiatt, hogy a Temu begyűjti és értékesíti az adatainkat, de továbbra is szeretnénk vásárolni a platformon, mert nem átverés maga az online piactér, akkor a weboldalról érdemes rendelni az alkalmazás letöltése helyett, ugyanis a rejtett rosszindulatú programokkal kapcsolatos vádak a Temu appját, nem pedig a webhelyet érték. Ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy az online tér erősen megkérdőjelezhető adattárolási gyakorlata miatt a legjobb teljesen elkerülni a platformot. Már csak azért is, mert az ilyen helyek szinte mágnesként vonzzák a csalókat.

A teljes bojkott egyébként abból a szempontból is megfontolandó, hogy kicsit sem fenntartható témáról beszélünk. Sem a messziről érkező szállítás, sem az ész nélküli halmozás nem felelős fogyasztói magatartás, a bolygó számára pedig biztos, hogy nem kifizetődő a sok kacat, amit az emberek néhány használat után úgy dobnak el, mint gyerekek karácsony másnapján az új játékot. A túlfogyasztás egyébként is hatalmas probléma, a Temu olcsó árai és agresszív marketingje pedig nem segít abban, hogy ez megszűnjön, de legalábbis mérséklődjön.

Kritikus visszhang

Az online piactér a vásárlók körében nagyon megosztó. Rengeteg elégedett ügyfelet tudhatnak magukénak, de legalább ennyi kritika éri, a rossz minőség, a rengeteg spam (amit az USA-ban már vizsgálnak), valamint a soha meg nem érkező áruk és a visszatérítés bonyolult folyamata miatt. A Better Business Bureau (egy észak-amerikai nonprofit cég, ami gyakorlatilag olyan, mint a fogyasztóvédelem) így is csak C+ besorolást adott nekik, ami azt jelenti, hogy nem a legmegbízhatóbb vállalatról van szó a hozzájuk beérkezett vásárlói panaszok alapján. 

Forrás: 1, 2, 3, 4 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top