01:00
Magányos csónakázó lány a tengeren I Have a Dream-et énekelve megy el feladni a postát egy szárazföldi postaládához. Sehol egy láthatósági mellény, sehol semmi világítás a csónakon. Ez így nem biztonságos! És ha Borkaiék épp arra hajóztak volna???
01:45
Megismerjük Sophie lehetséges apajelöltjeinek nevét (Vajon az Így jártam anyátokkal a Mamma mia! színpadi változatából inspirálódott?), majd egy villámgyors, ABBA zenével megtámogatott montázsban magukat a lehetséges apákat is: Pierce Brosnan, Stellan Skarsgard és Colin Firth. Nem rossz lista, valószínűleg spermadonorként is kapósak lennének.
04:20
Sophie, a hálátlan lány (Amanda Seyfried) nem elégszik meg azzal, hogy egy olyan álomszigeten élhet, mint a görög Kalokairi, ő még a valódi apja nevét is szeretné tudni. Ehhez eltulajdonítja az édesanyja fiatalkori naplóját, és nem elég, hogy ezzel megszegi a magánélet szentségét, a naplóban leírtakat még a barátnőivel is megosztja. A naplóból súlyos titkokra derül fény. Az anyja tudott róla, hogy Rogán Antalék bementek az ügyészségre megváltoztatni néhány dokumentumot… Bocsánat. Ez egy másik történet.
05:00
Az angyalian szőke Sophie rendkívül perverz lányként élvezettel olvassa az anyja fiatalkori szexuális kalandjainak részletes leírását három pasival, sőt még dalra is fakad az élménytől, és énekelni kezdi a tengerparton a Honey, Honeyt. Sophienak sürgősen egy pszichológusra lenne szüksége.
06:30
Sophie és barátnői felmennek a tengerparti sziklafalon álló álomházba (Villa Donna), ahol a kertészgatyás Meryl Streep várja őket. A külsőket tényleg a görög szigetvilágban forgatták, de Streep otthonát az angliai Pinewood stúdióban építették fel, ahol a stúdióház köré valódi fákat telepítettek, hogy tökéletes legyen az illúzió.
07:50
Ez a Meryl Streep tényleg tudhat valamit, ha húsz évvel egy fiatalkori kaland után Görögországba hív egy levéllel három pasit, akik néhány sor elolvasása után kérdés nélkül azonnal útnak indulnak hozzá.
09:30
A film legnagyobb mutatványa, amikor Julie Walters a kezébe nyomott Mythos sört – megismerkedhetünk az igazi görög vendégszeretettel – a fogával nyitja ki a kompon. Senki ne próbálja utána csinálni!
12:00
Annak idején sokan támadták Meryl Streepet, hogy „komoly színésznőként” elvállalta egy ilyen tinglitangli film főszerepét. A huhogókat gyorsan helyre kell tenni, ugyanis csak egy Streep kaliberű színésznő képes arra, hogy cowboy kalapban, napszemüvegben és kertésznadrágban úgy fogadjon két másik színésznőt (Julie Walters, Christine Baranski) a mólón, hogy rögtön elhiggyük: ők hárman ősrégi barátok, akik még együtt lapátolták magukba az oviban a Bedecót.
15:10
Ha nagyon figyelünk, néha azért kiszúrhatjuk, melyik kinti jeleneteket forgatták Görögország helyett stúdióban. Itt például elég látványos, hogy a Donna Villába megérkező Meryl Streepék mögé csak utólag „vetítették” a csodaszép tengert.
16:00
Meryl Streepnek is megvan a maga nagy Vágási Feri pillanata. Eldicsekszik a barátnőinek, hogy beszáll az internetbe, ami jelen esetben azt takarja, hogy a Villa Donna szálláshelyeit majd online is lehet foglalni.
17:10
Miután Meryl Streep elmagyarázza, hogy nem működnek a wc-k a szállásán, belekezd a Money, Moneyba, és közben gyorsan kiderül, hogy a kívülről csodás szállójában valójában semmi sem működik rendesen. Még jó, hogy a Villa Donna nem volt fent a világhálón, így véleményt sem lehetett írni mellé. A fantáziajelenetből kiderül, hogyha Donnának lenne pénze, azt jó AirBnb tulajhoz méltó módon nem a szállása felújítására, hanem egy luxus tengeri utazásra költené a barátnőivel. Ámen.
22:50
Nincs is annál szebb, mint amikor Meryl Streep úgy utal a dugásra, hogy bekapcsolja a fúrót.
26:00
Donna kiszúrja, hogy a padlásszobában a lánya elrejtette a három lehetséges apát, és első pillantásra rögtön eszébe jut, hogyan néztek a srácok fiatalon, amikor együtt járt velük. Milyen furcsa véletlen, hogy a képek alapján mind a Village People tagjai voltak… Nem csoda, hogy a felismerés után pánikba esik és a háztetőn rángatózva hamiskásan énekelni kezdi a Mamma Miát.
29:00
Meryl és a fiúk végre találkoznak, és rögtön körbebókolják egymást, hogy az elmúlt 20 évben semmit se változtak. Segítünk: de, változtak. Itt egy kép a nyolcvanas évek végi Merylről, hogy mindenki láthassa: telik az a rohadt idő. Szívesen.
30:39
Mindig is szerettem volna írni egy cikket, amiben kifejtem, hogy sosem értettem ezt a sarokból csapatban leskelődős dolgot a filmekben, ahogy azt sem, hogyan tudnak úgy elhelyezkedni hárman a sarkon, hogy az természetesnek és ne furán kicsavartnak tűnjön. Az élet fontos dolgai.
36:00
Donna egy monológban slut shame-eli magát a fiatalkori kalandjaiért, a barátnői pedig emlékeztetik rá, hogy idővel minden nő olyan lesz, mint a saját anyja. A Mamma Mia! ezen szomorú aspektusáról sajnos méltatlanul keveset szoktak beszélni. A felismerés feszültségét aztán egy közös Dancing Queen éneklésbe fojtják, némi riszálás kíséretében. (a mikrofont helyettesítő tárgyak egy külön keretest is megérnének, de ettől most mégis eltekintünk)
A jelenet kulcspillanata egyértelműen az ágyon önfeledt kamaszként ugráló Meryl Streep, aki rossz AirBnb tulajként nem gondol arra, hogy a tevékenységével milyen strukturális sérüléseket okozhat a berendezési tárgynak. Ráadásul az össznépi táncba bevont görög őslakosok mind abbahagyják a munkát, nem dolgozva az ország GDP-jéért.
42:00
Colin Firth egy szál gitárral a kezében kiönti nekünk a szívét, és elénekli az Our Last Summert. Mindezt elég hamisan teszi, de kit érdekel? Ő Colin Firth, aki egy szál gitárral a kezében kiönti nekünk a szívét.
42:25
Eddig a pontig azt gondoltam, hogy Colin Firth énekel hamisan, de megszólal Pierce Brosnan és a hallójárataim durván megsérültek. Őszintén szeretném remélni, hogy az egykori James Bond nem utálja annyira az emberiséget, hogy valaha is saját lemezt adjon ki.
42:35
Stellan Skarsgard énekhangja is pocsék, de most már tényleg egyértelmű, hogy Brosnan hangja az, amivel embereket lehet kínozni. A pozitívum: legalább gyönyörű helyeken hajózhattak a dobhártyáink meggyilkolása közben.
46:00
A Mamma Mia! legfelejthetőbb karakterei egyértelműen Sophie barátnői, valamint a pasija, a Dominic Cooper alakította Sky. Szegényeknek nem sok terük van a kibontakozásra, az idősebb generáció elveszi előlük a reflektorfényt. Szegény Skyról még a legénybúcsúját beharangozó jelenetben is elveszik a figyelmet a búvártalpban parádézó háttértáncosok.
49:00
Ha korábban nem, legkésőbb a Super Troupernél nyilvánvalóvá válik, hogy a Mamma Mia! valójában nem musical, hanem olyan, mint egy részeg, jókedvű este egy karaoke bárban, ahol semmit nem számítanak a hamis hangok, sőt, pont ezek adják a dolog báját. Végig olyan érzésem volt, hogy direkt hagyták a kész a filmben a leghamisabb pillanatokat is.
55:45
Miután a Gimme, Gimme taktusaira egy csapatnyi táncos kis híján megerőszakolja Colin Firthöt és Stellan Skarsgardot, az utóbbi szembesül a lényegre törő kérdéssel Sophietól:
Te vagy az apám?
Tiszta Luke Skywalker – Darth Vader pillanat, csak itt John Williams muzsikája helyett ABBA-slágerek szólnak a háttérben, és senkinek nem vágják le fénykarddal a kezét.
56:50
Épp a film „hogyan zsúfoljunk be minél több slágert minél rövidebb játékidőbe” részénél, az ABBA-megamixnél járunk, ahol egymás után, szünet nélkül jönnek a dalrészletek. Nincs megállás, tánc van. A slágereket itt többnyire nem a szereplők éneklik, így a hallójárataink legalább egy picit megpihenhetnek. A férfiszínészeink tánc közben azzal foglalják le magukat, hogy mind Sophie apjának gondolják magukat, és egytől egyig felajánlják a lánynak, hogy holnap ők kísérik az oltárhoz. Micsoda kalamajka van itt készülőben!
60:00
Folytatódik a félreértések vígjátéka, amikor mindenki beszél valamiről, és a másik azt hiszi, hogy valami teljesen másról beszél. Ha valahol, akkor itt elég világosan látszik, hogy a Mamma Mia! egy színdarab filmadaptációja.
62:11
Stellan Skarsgard megfordul a kötényében és megmutatja a két fedetlen, tetovált farpofáját. A jelenet eredetileg nem így szerepelt a forgatókönyvben, a színész meglepetésnek szánta, és alaposan meg is lepte vele a kollégáit és a rendezőjét. Végül úgy döntöttek, hogy a pillanat a film végső változatában is helyet kap.
66:00
Egy Meryl Streep – Pierce Brosnan veszekedés után a film alkotói ismét úgy döntenek, hogy kiérdemeltünk egy büntetést, ugyanis Brosnan újra énekelni kezd. A színész az S.O.S. című slágert erőszakolja meg, méghozzá igen durván, nem ismerve kegyelmet. A dalhoz háttérénekesként és háttértáncosként asszisztál a helyi görög népesség, akiknek a saját országukban csak statisztaszerep jut.
69:00
Ha valaki igazán ki tudja használni a jukebox musicalben rejlő lehetőségeket, akkor az a Tanyát alakító Christine Baranski. Amit a Does Your Mother Knowban a tengerparti bárban művel, az tényleg maga a musical örömünnep, és láss csodát, hamis hangok nélkül a dolog sokkal élvezhetőbb. És mondtam már, hogy úgy táncol, mint egy istennő? Így kell mellékszereplőként ellopni a reflektorfényt a főszereplők elől.
77:00
Ahogy sok más film, úgy a Mamma Mia! is akkor fogy ki a szuflából, amikor el kellene kezdeni megoldani a sok felvetett konfliktust. Az össze-vissza szaladgáló Sophie, valamint az éneklős, körömfestős összeborulás az édesanyjával pont ahhoz elég, hogy elvesszen a film korábbi sodrása és lendülete. Cserébe azért kapunk egy megható főhajtást az egyedülálló anyák erőfeszítései előtt. R.E.S.P.E.C.T.
79:51
Végre kezdődik a közel másfél órán át beharangozott esküvő, és mindjárt egy oltári nagy túrával a magaslati kápolna felé. Kíváncsi vagyok, hányan választották a filmben mutatott kápolnát a saját esküvőjükhöz, miután megnézték a Mamma Mia-t, majd hányan csalódtak óriásit, miután meg kellett mászniuk ezt a csodaszép, de brutális lépcsősort. Mászás közben azért megállnak énekelni (The Winner Takes It All a tengerparti naplementében by a lelkét is kiéneklő Meryl) egy kicsit, csakhogy teljen az idő.
86:30
Míg Sophie rendesen felöltözött az esküvőjére, a leendő férje, Sky megérdemelné, hogy a gulágra küldjék, amiért képes volt az oltárhoz egy fehér zakót felvenni köldökig kigombolt inggel. Ez már komoly válóok, pedig épp csak kezdődik az esküvő.
87:20
Természetesen az összes dolgot, amit korábban anya és lánya nem beszélt meg egymással, pont a pap és a násznép előtt beszélnek meg, őrizve a régi jó hollywoodi hagyományokat.
Nem érdekel, ha több száz pasival feküdtél le. Az édesanyám vagy, és szeretlek.
– hangzik el a minden anyai szívet megdobogtató mondatpár. Micsoda vallomás ez egy templom oltára és nagyjából száz ember előtt.
88:45
A pillanat, amikor a három apajelölt megegyezik abban, hogy harmadolják egymás között a lányt, mert így igazságos. Ezek sem hallottak még a DNS-tesztről.
20 évet vársz egy apára, erre egyszerre megjelenik három.
90:00
Micsoda romantikus pillanat, amikor a vőlegény megkönnyebbül, hogy mégsem kell elvennie a menyasszonyt, és örömében az oltár előtt megcsókolja őt. Reméljük, a következő alkalomnál begombolja az ingjét.
90:30
Ha már kifizettek egy esküvőt, azért megtartják, csak a házasuló felek neve változik. Most már Pierce Brosnan és Meryl Streep házasságának örvendhetünk. Azért Streep helyében csak azzal a feltétellel mondtam volna igent, ha Brosnan megígéri, hogy soha többé nem énekel. Emberünk azért még egyszer dalra fakad, mert ennyire utálja az emberi fajt. Igazából Meryl Streep megérdemelt volna még egy Oscart azért, mert úgy tett Brosnan éneklése közben, mintha élvezné azt. Ilyen egy igazán nagy színésznő.
94:00
Mivel a mellékszereplőknek is kell adni némi boldogságot, Stellen Skarsgard és Julie Walters is egymásra talál egy kis Take a Chance-ezés közben. Éljen az ifjú pár! És tánc közben még Afrodité fürdővize is feltör a földből, hogy lehessen egyet vizes ruhában is össznépi táncolni, és közben szóljon egy újabb ABBA megamix a Mamma Miától az I Have a Dreamig.
99:30
Zenés-táncos stáblista következik sok jókedvvel, nevetéssel, gyanúsan részegnek tűnő, vicces ruhákban bohóckodó színészekkel.
103:25
Az össznépi Waterloozás alatt az ABBA-tagok is feltűnnek. Köszönjük a slágereket. Köszönjük a figyelmet. Ígérjük, a második részből soha nem lesz Percről percre anyagunk.
A Mamma Mia! a cikk megjelenése napján egyetlen Magyarországon elérhető streaming-oldalon sem látható.
UPDATE: Cikkünk megjelenése után azt az információt kaptuk, hogy hamarosan az HBO Max-on elérhető lesz.