nlc.hu
Szabadidő

Nem a kamaszok hibásak a tegnapi pénzosztásért

Ne a kamaszokat ekézzük azért, mert részt vettek a vasárnapi tömeges pénzosztáson

Az internet rögtönítélő bírósága gyorsan megtalálta a bűnöst a Mobilfox cég vasárnapi pénzosztó akciójában: természetesen a kamaszok voltak az ostobák. Sokak szerint egy teljes generáció bukott el a nagy magyar jellempróbán. Pedig a vasárnap történtek ismét inkább a sokat hangoztatott magyar gyermekvédelem bukásáról szóltak.

Tavaly májusban a Forbes írta meg a Mobilfox, vagyis Diller Kevin cégének sikertörténetét, külön felhívva a figyelmet arra, hogy a törhetetlennek kikiáltott mobiltokokat forgalmazó cég „grandiózus marketinggel, pimasz ötletekkel és jórészt huszonévesekből álló vezetőséggel” nőtte ki magát ötmilliárdos céggé, akik tíz országban közel százötven influenszerrel dolgoznak együtt. Valószínűleg a „pimasz ötletek” kategóriájába sorolható a vasárnapi akciójuk is, amikor egy cégen belüli vitára hivatkozva (akit érdekel a teljes, TikTokon zajló marketingmese, annak ajánlom a 444 cikkét) meghirdették, hogy kétmillió forintot osztanak szét ezresekben vasárnap a megjelentek között.

A Magyarországon még szokatlan, de külföldi influenszerek között olykor azért előforduló pénzosztásra természetesen rengetegen voltak kíváncsiak. Főképp a TikTok-generáció képviseltette magát a kialakuló tömegben (közvetlenül mellette egy másik influenszer-rendezvény is zajlott), kamaszok szerettek volna maguknak néhány potya ezrest szerezni, ami az eseményről megjelenő videók tanulsága szerint egészen állatias momentumokhoz vezetett, és tényleg csodaszámba megy, hogy a több száz lökdösődő tinédzser közül senki sem sérült meg komolyabban és nem taposták agyon egymást.

Mobilfox botrány

Képek a Mobilfox botrányba fulladt rendezvényéről (Fotó: nlc illusztráció)

Ezek a mai fiatalok…

Az eset nagy vihart kavart az online térben. Többségében kétféle reakció érkezett a történtekre. Az egyik szerint az összegyűlő tömeg mérete és lelkesedése szomorú látlelet az országunk gazdaságáról és arról, hogy néhány potya ezresért az emberek hajlandók megalázni magukat. A másik verzió szerint egy teljes generáció mutatta meg a semmirekellőségét vasárnap a Deák téren. Néhány jellemző példa a social media sötét bugyraiból:

Tipikus magyar. Ezer forintért, egy darab Baba Tusfürdőért az anyját is agyon tapossa.

Most örülök hogy nyugdíjas vagyok. Szégyenlem magam hogy ide juttatja a média a mai fiatalokat. Mit tanulnak otthon és az iskolában. Ezek a munka az erkölcs szavakat egyáltalán ismerik. A tisztességes pénz kereset távol áll tőlük.

Lehet – e még ennél jobban megalázni embereket? A baj az ,hogy ezek a fiatalok ezt észre sem veszik… Szomorú jövő vár ránk.

Nagyon hiányzik ennek a sok gyökérnek egy erős katonai szolgálat!

Már-már hagyománya van annak, hogy a „bezzeg a mi generációnk” jegyében lenézzük a nálunk fiatalabbakat, semmirekellőnek kiáltva ki őket, akik nem kaptak normális nevelést a szüleiktől, nem tudják, mi az a tisztelet és nem ismerik a kemény munka fogalmát. Minden generáció fontos önámítása, hogy jobbnak gondolja magát azoknál, akik utána jönnek, és a fiatalabb generációkat ekéző véleménycikkek végigkísérik a sajtó XX. századi történelmét, az utóbbi években pedig a social media minden zugát.

A lé elviselhetetlen könnyűsége

Hajlamosak vagyunk erről megfeledkezni, de a kamaszkor egyenlő azzal, hogy az ember kísérletezik, keresi önmagát és közben rendszerint marhaságokat csinál. Tényleg minden tiszteletem azoké a szülőké, akik már tizennégy éves korukra egy felelősségteljesen gondolkodó minifelnőttet voltak képesek “kinevelni”, aki soha nem csinál hülyeséget, de javaslom, hogy inkább örüljenek a szerencséjüknek odahaza, a négy fal között ahelyett, hogy a többiek csemetéit piszkálnák azért, mert ők nem lettek ennyire tökéletesek. A legtöbb kamaszt ugyanis képtelenség megakadályozni abban, hogy marhaságokat csináljon. A szülőnek ebben a korban leginkább a kárminimalizálás a dolga: elérni azt, hogy a gyereke ebben a periódusban tartósan ne sérüljön, sem lelki, sem fizikai értelemben.

@4negy4 Mobilfox balhé: ezresekért taposták egymást gyerekek, 2 millió forintot szórtak szét köztük 💸💸💸 Teljes videó a 444 YouTube csatornáján #444 #negynegynegy #mobilfox ♬ original sound - 444

Aki arra gondol, hogy egy szülőnek meg kellett volna akadályoznia a tizenhat éves Pistikét abban, hogy a belvárosi pénzszórásra menjen, az megfeledkezik a tényről, hogy Pistike odahaza valószínűleg csak annyit mondott, hogy a belvárosba megy, ahol majd találkozik a barátaival. Pénzosztásról szó se volt. Szülő legyen a talpán, aki még ezt is megtiltja.

A szuperérett, felnőttesen gondolkodó kamaszok most ne figyeljenek ide, de gondoljunk csak bele: 14-15 évesen nem lett volna számunka ugyanúgy vonzó egy esemény, ahol nemcsak személyesen láthatjuk az egyik kedvenc hírességünket, hanem teli lesz egy csomó hozzánk hasonló fiatallal, ráadásul az ominózus sztár még pénzt is oszt a tömegnek?

A kamaszkor az az idő, amikor a szülők még eltartják a gyereket, aki jó esetben zsebpénzt is kap, de ez a szerencsés kivételezetteket leszámítva sosem elég arra, amit/amiket a gyerek meg akar venni magának, miközben nagyon unja már, hogy a pénzért folyton a szüleinek kell könyörögnie. Még pont egy-két-három év választja el attól, hogy önálló keresete lehessen, de már nagyon vágyik rá. Ha pedig valaki még ezután is úgy gondolja, hogy egy teljes generáció szerepelt le vasárnap, javasoljuk neki, hogy nézzen Black Friday őrületeket bemutató áruházi tömegvideókat. Azokon bizony nem kamaszokat lát megőrülni és megalázkodni némi spórolásért cserébe.

Pénzosztás a Deák téren

Forrás: Youtube

Who Wins the Blame Game?

Mivel egy olyan társadalomban élünk, ami minden eset után azonnal felelőst akar előállítani, akit minimum keresztre kell feszíteni, lássuk, kié lehet a felelősség a vasárnap kialakult megalázó tömegjelenetekért. Mivel nem hiszek abban, hogy az ott megjelent kamaszoké – ők csak azt tették, amire tudatosan manipulálták őket -, ahogy azt sem gondolom, hogy a szüleiké lenne, akkor mégis kié?

A Mobilfoxosok végtelenül pimasz marketingtrükkje egyértelműen annak folyományaként jött létre, hogy az interneten ma nehéz kitűnni. Ha nagy népszerűséget akarsz, extrém ötletekre van szükség,

ők pedig fiatal, sikeres és önbizalomtól duzzadó vállalkozóként nem gondoltak bele abba, milyen veszélyekkel járhat és milyen képet mutat az ott megjelent gyerekekről az ötletük. Vagy pont belegondoltak, és mégis megcsinálták, márpedig akkor még rosszabb a helyzet.

De tegyük hozzá: azért csinálták meg, mert megcsinálhatták. Következményektől nem igazán kellett tartaniuk, törvényt – legalábbis tudomásom szerint – nem sértettek. Akik ezért elítélik őket, amúgy sem tartoznak a célközönségükbe. Az influenszer-marketing a mérsékelt szabályozottságával sajnos még mindig egyfajta vadnyugatnak számít, és mint a vasárnapi történésekből láthatjuk, ezt ki lehet használni. Ha a sokat hangoztatott gyerekvédelem az országban nemcsak politikai szlogen lenne, akkor a gyerekek ilyen szintű megalázása és a videókon látható, ijesztő tömegjelenetek kiprovokálása nem maradna következmények nélkül.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top