nlc.hu
Szabadidő
Kritika a Furiosa - Történet a Mad Maxből című filmről

A rohadt fogsorok földjén egy kopasz, félkarú csaj a király

A szeme láttára gyilkolják meg az anyját, gyerekként hárembe vetik, éveken át fiúnak álcázza magát, hogy életben maradjon, majd leszakadt karral, porban, homokban és rohadó hullák között kúszva halad a bosszúja felé. Anya Taylor-Joy megállíthatatlan erő a Furiosaban. Ezt a filmet mindenképp moziban kell látni.

Vannak színészek, vannak filmsztárok és vannak filmsztárok, akik egyben nagyon jó színészek. A nagyközönség számára leginkább A vezércselből ismert Anya Taylor-Joy egyértelműen az utóbbi kategória. Akárhányszor látjuk a vörös szőnyegen, mindig vakítóan ragyog és minden szem garantáltan rá szegeződik, ám nincs szüksége az elegáns, klasszikus, mégis különleges szépségére, hogy lenyűgözzön minket. Ehhez bőven elég az a szép nagy, kifejező szempárja, amivel megáldotta őt a teremtő (és a genetika).

A Furiosa – Történet a Mad Maxbőlben esélye sincs a szépségére támaszkodni. A jellegzetes szőkeségéből koszosbarna, csapzott haj (majd egy ponton kopaszság) lett, a hosszú lábai és modellalkata szennyes férfigöncök alatt rejtőznek, a ragyogóan fehér bőrét pedig úgy takarja be a por és az olaj ragadós, sötét elegye, hogy ránézve bármelyik kozmetikus azonnal sírógörcsöt kapna. Ráadásul bár ő a címszereplő a filmben, a két és félórás játékidő ellenére alig harminc mondat jut. Nem is kell több: ez az elszánt szempár ugyanis ki tud fejezni mindent.

Forrás: Warner Bros. Pictures

Forrás: Warner Bros. Pictures

Ez már nem A harag útja

Kilenc éve a Mad Max: A harag útja új szintre helyezte az akciófilmek autós üldözéseit. Olyan kaszkadőrmutatványok tömkelegét vitték vászonra, hogy korábban még csak hasonlókra sem volt példa. Az egész film gyakorlatilag egy nonstop üldözésjelenet volt, minimális pihenőkkel, eközben pedig egy dühös, feminista kiáltvány is egy csapatnyi nőről, akik fellázadtak a férfiak ellen, akik kizárólag szülőgépként és a szexuális vágyaik beteljesítőjeként tekintettek rájuk.

Charlize Theron félkarú, kopasz, eltökélten küzdő Furiosaja rögtön felírta magát a legendás akcióhősnők sajnos még nem túl hosszú listájára. Mindezek ellenére is merész ötletnek tűnt egy előzményfilm a fiatal Furiosaról Charlize nélkül, miközben felmerült a kérdés: lehet ezeket a szuperül koreografált, csodálatosan stilizált, afféle modern, autókkal, motorokkal és más járművekkel folytatott táncra emlékeztető akciójeleneteket tovább fokozni?

A válasz az, hogy nem lehet, és szerencsére az idén 79 (!) éves George Miller rendező meg sem próbálta. A harag útjával ellentétben a Furiosa egy hosszú éveken átívelő epikus bosszútörténet. Egy sztori egy idilli helyről elrabolt lányról, aki alámerül a poklok poklában, majd amikor mégis talál magának egy kis szeretetet, azt ismét elveszik tőle, és onnantól kezdve kizárólag a bosszú élteti. Bármi áron.

A rendező tényleg nem aprózza el, a film első harmadában Furiosát gyerekként láthatjuk (le a kalappal a casting előtt: Alyla Browneról tényleg elhisszük, hogy ő a gyerek Anya Taylor-Joy), de a film ebben a szakaszban is rendkívül akciódús.

Ugyan A harag útjánnal ellentétben ez a film már nem egyetlen nagy, kisebb szekvenciákra bontott akciójelenet, ettől még nagyon is akcióközpontú. Akciójelenetet akciójelenet követ, csak nagyon ritkán állunk meg egy-egy gyengédebb pillanatra, netán egy dialógus erejéig.

Pisafiú és társai

Ebben a filmben minden csodálatosan néz ki. Az elsivatagosodó, pusztuló bolygón az emberiség az egykor teremtett világ maradékaiból táplálkozik, azokat éri fel, így itt szinte minden rongyokból és roncsokból épül: a Mad Max világában nincs eldobandó, felesleges tárgy, mindenből lehet eszkábálni valami használhatót. Ismét döbbenetes járműbemutatót (Chris Hemsworth három chopper által hajtott „hintója” valami egészen elképesztő) kapunk, de az ócskavasakból összerakott helyszínek (a Citadella, a Skulófarm és a Gázváros) is szemet gyönyörködtetők.

Forrás: Warner Bros. Pictures

Forrás: Warner Bros. Pictures

Amilyen cuccokat itt látunk a szereplőkön/szereplőknél, már nem is second, hanem inkább fifth or sixth hand termékek: a film látvány- és jelmeztervezői tényleg csodát varázsoltak: nagyon kevés film rendelkezik ennyire jól kitalált, egységes és karakteres világképpel. És ez még úgy is igaz, hogy amit a Furiosaban láthatunk, annak alapjai már A harag útjában is jelen voltak. Ez most tényleg ugyanaz a világ, csak még mélyebben merülhetünk el benne, még több mocskos/undorító/gyönyörű részlete tárul fel előttünk.

A Furiosa világában minden annyira jól kitalált, hogy öröm elveszni a részletekben. Már csak a karakterek nevei is képesek mosolyt csalni az arcunkra. A nagy vezér Halhatlan Joe fiait például Scrotusnak és Rictus Erectusnak hívják, de van Szervszerelő (The Organic Mechanic) és Pisafiú (Pissboy) névre hallgató karakter is a repertoárban.

Megalománia haladóknak

A Furiosa változatos akciójelenetek sorát produkálja. Van benne lovas-motoros üldözés, távcsöves puskás őrület, egy tizenöt perces, A harag útja legjobb pillanatait idéző kamionos szekvencia földön-levegőben támadó, fanatikus ellenséggel, de akcióznak bányaterületen munkagépek között, támadnak égből pottyanó, robbanó hadifiúkkal, de van brutális monster truck szekvencia is, és ezzel tényleg messze nem soroltam fel mindent.

Érződik, hogy ezúttal valamivel több CGI-t használtak, mint a 2015-ös filmnél, és bár néha kilóg a lóláb, ez a szint messze afölött van, mint amit az utóbbi években Hollywoodtól megszokhattunk.

George Miller közel nyolcvanévesen olyan dinamikával és kreativitással rendez akciójeleneteket, hogy utána bármelyik fiatal akciórendező könnyen érezheti magát fantáziátlan őskövületnek.

De a Furiosa csodája, hogy a sok-sok akciójelenet össze tud állni egy nagy egésszé, kibontakozik előttünk a nagyívű történet, és ez azért van, mert Miller az akciók mellett képes figyelni a színészeire is. Anya Taylor-Joy tekintete a film lángoló lelke, Chris Hemsworth pedig úgy ragyogó főgenya, hogy szándékosan a paródia irányába viszi a képregényszerűen eltúlzott karakterét. Kettejüket pedig olyan elképesztő és egyedi arcok veszik körbe, hogy még a kisebb mellékszereplőkre is emlékezni fogunk jóval a film vége után. A feminista üzenet viszont ezúttal háttérbe szorult: a szimpla bosszútörténet formátumába ez már nem fért bele.

Forrás: Warner Bros. Pictures

Forrás: Warner Bros. Pictures

A Furiosa a szenvedélyes és megalomán filmezés magasiskolája, az a fajta film, ami csak akkor valósulhat meg, amikor Hollywood megad minden erőforrást egy őrült zseni alkotónak, ő pedig csak nyomja, ahogy a csövön kifér. Emlékezetes filmélmény, amit tényleg mozivásznon kell látni.

A Furiosa – Történet a Mad Maxből március 23-tól látható a mozik műsorán.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top