Ezért nem dobod ki az iPhone csomagolását

nlc | 2024. Július 15.
Te is még mindig őrizgeted egy fiókban a iPhone-od dobozát? És gondolkodtál már azon, hogy vajon miért nem dobtad még ki? Megvan rá a magyarázat.

Bár az iPhone csomagolása, ha belegondolunk, csupán csak egy papírdoboz, azonban az okostelefon használóinak egy jelentős része mégsem hajítja ki a szemétbe azok után, hogy eltávolította belőle annak tartalmát. Ennek pedig nagyon is megvan az oka.

Az Apple már a csomagolások dizájnjának megalkotásakor is tudatos pszichológiai stratégiákat alkalmaz, mely még szorosabbra fűzi a vásárlók kapcsolatát a márkával és annak termékeivel

Az egyik ilyen stratégia az úgynevezett dotációs hatás, melyek lenyege, hogy az emberek magasabb értéket tulajdonítanak a tárgyaknak, azért, mert birtokolják azokat. Az iPhone dobozok kiváló minőségű és esztétikus csomagolással rendelkeznek, amely fokozza az eszköz tulajdonosának élményét, emiatt megőrzésre méltónak érzik a dobozt. 

Te sem dobtad ki? (Fotó: Zhang Peng/LightRocket via Getty Images)

A másik ok az úgynevezet halo effektus, vagy holdudvarhatás, amikor  egyetlen benyomás befolyásolja egy adott dologról, például egy termékről alkotott teljes véleményünket. A státuszszimbólumnak számító okostelefont a kiváló minőséggel és a luxus érzetével azonosítjuk, ebből adódóan pedig nem csak magát a készüléket, de már annak csomagolását is értékesnek érezzük. A termék minimalista, ugyanakkor előkelő dizájnja, illetve a készülék kicsomagolása közben érzett kíváncsiság és örömérzet is növeli a termék saját értékét és táplálja státuszvágyunkat. És persze a ragaszkodásunkat a papírdobozhoz. 

Mindemellett a csomagolás színe is meghatározó tényező: a színpszichológia szerint a márka által is alkalmazott fehér szín nyitottság- és térérzetet kelt, ami szintén fokozza a várakozásainkat a kicsomagolás során.

Összességében ezek a pszichológiai tényezők érzelmi reakciót váltanak ki a fogyasztóból, ennek köszönhetően pedig a csomagolás már több, mint egy doboz, sokkal inkább a termékélmény kulcsfontosságú része. 

via

Exit mobile version