nlc.hu
Szabadidő
Portré Janelle Monáe énekes-színészről

Ledobta a frakkot a nembináris queer-ikon, aki puncihimnuszt szerzett és jobban élvezi a szexet, mint valaha

Az idei Sziget vitán felül egyik legizgalmasabb fellépője Janelle Monáe, aki egykor még szerelmes android-lányként rejtegette a testét, hogy mostanra teljesen kitárulkozva és pőrére vetkőzve vigye el a Sziget Nagyszínpadának közönségét a gyönyörök korába.

Nem szerencsés dolog előzetesen fogadásokat kötni, de le mernénk fogadni, hogy a Sziget Nagyszínpadán idén Janelle Monáe lesz az, aki az egyik legextravagánsabb, legszexibb és legerotikusabb show-val lepi meg a közönséget. Az amerikai queer díva pár éve még valószínűleg egészen másféle műsorral debütált volna a magyar rajongói előtt, csakhogy a tavalyi albumával, az Age of Pleasure-rel (A gyönyör kora) egy számára is új, érzéki, fesztelen és meztelen irányba kalandozott el, minden eddiginél szexibb, egyszerűbb örömöket okozó zenét és látványt adva mindazoknak, akik nyitottak a női (vagy nembináris) Prince afro-futurisztikus, erotikus popzenéjére, amit részben a saját felvirágzó szexuális élete ihletett. Prince nevét pedig nem véletlenül írtam le, ugyanis a haláláig Monáe mentora és barátja volt.

Innen lehet ismerős

Monáet eredetileg énekesként ismerte meg a világ, de úgy alakult, hogy Amerikán kívül, így Magyarországon is színészként lett híresebb, pedig az inkább csak a „másodállása”. A magyar nézők olyan filmekben láthatták őt, mint az Oscar-díjas Holdfény, a hazánkban is közönségsikert arató A számolás joga, vagy a Netflix sikerfilmje, a Tőrbe ejtve – Az üveghagyma, amiben egyszerre több szerepben tündökölhetett Daniel Craig oldalán.

A számolás joga

Janelle Monae A számolás joga c. filmben (Fotó: Levantive films / Chernin entert / Collection Christophel / Collection ChristopheL via AFP)

Pedig Monáe-t a zenei szakma szinte egyből tündöklő csillagként kezelte, ám kellett neki néhány év, hogy ezt elhiggye magáról. Ebben közrejátszott az is, hogy bár az édesanyja már gyerekkorában látta a tehetségét, a kansasi templomban, ahová jártak, csupa csodálatosan éneklő gyerek vette őt körül, ő pedig nem érezte úgy, hogy annyira kiemelkedne közülük. Régen folyton visszaigazolásra vágyott, fiatal felnőttként rendszeresen zenélt a könyvtár lépcsőjén vagy az utcán egy szál gitárral a kezében, csakhogy lássa, az emberek hogyan reagálnak rá és a muzsikájára.

Ehhez hozzátartozott, hogy a szexualitásával is igen későn barátkozott meg. Olyan autója volt, amilyennel az apácák jártak, de ez illett az akkori életmódjához, mert szinte apácaként élt. Amikor a korai interjúiban szóba került a szerelmi élete és a szexuális érdeklődése, rávágta, hogy kizárólag androidokkal hajlandó randizni, és ha elérkezik az a pont az életében, amikor már megnyílna erről, akkor majd többet is fog mondani. Az androidos hasonlat pedig azért is volt telitalálat, mert Monáe-nak volt egy fiktív, művészi alteregója, a jövőbeni android, Cindi Mayweather, aki egy emberlányba szerelmes. A szexualitásához talán akkor engedte a legközelebb a kíváncsiskodókat, amikor elmondta, hogy azt szeretné, ha a férfiak és nők is izgalmasnak látnák őt.

Janelle Monáe

Fotó: Johnny Nunez/WireImage

A sci-fi nerd felfedezi a testét

Óriási sci-fi rajongását az énekesnő egy darabig páncélként viselte maga előtt, albumait, dalait híres science fiction művek (például a Metropolis) inspirálták. A sci-fit még ma is imádja – a Guardiannek egyenesen azt mondta, hogy –

A sci-fi én vagyok

– , sőt hisz az időutazásban, ugyanakkor jelenleg nem ez áll az élete és a művészete középpontjában. Az édesanyja, Janet Robinson egy portréfilmben elmondta, hogy a lánya művészi üzenetét talán úgy lehet összefoglalni, mint aki arra tanítja/inspirálja az embereket, hogy szeressék és értékeljék egymást rassztól, vallástól, szexualitástól vagy bármilyen egyéb hovatartozástól függetlenül. Márpedig ez az üzenet már a korai anyagaiban is jelen volt a sci-fi köntös alatt, és most is ott találjuk, csak éppen sokkal szexuálisabbá vált. A megújult Janelle Monáenál a szeretetnek a szex is központi része.

Nem hiszek abban, hogy létezik olyan, hogy férfi- vagy női divat. Nem eszerint választok ruhákat, egyszerűen csak felveszem, ami tetszik. Szerintem az embereknek egyedi ízlése van, és ezt tiszteletben kellene tartani

A művészetben ritkán látni olyan látványos image-váltásokat, amin Monáe keresztül ment. A pályája elején még azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy frakkok alá rejtette testét, sőt, az egyik „felfedezője”, Sean „Puff Daddy” Combs pont azt találta benne izgalmasnak, hogy egy olyan korszakban, amikor a legtöbb énekesnő hiperszexualizált image-dzsel rendelkezik.

Monáe egy egészen más utat jár be. Új albumának merész klipjében, Lipstick Loverben (Rúzsimádó) konkrétan félmeztelenül, vagy pontosabban egy teljesen áttetsző, Pleasure (Gyönyör) feliratú vizes pólóban láthatjuk kiemelkedni egy medencéből, és ez még egy visszafogottabb pillanat a klipben.

Élete filmzenéje

A művészi image-váltását tökéletesen illusztrálta a tavalyi MET-gálás pillanata. Az eseményre egy hatalmas, Szörnyella De Frász öltözködését megidéző fekete fehér kabátban érkezett, melyet később levetve egy fémváz alatt gyakorlatilag egy szál bugyiban és melltartóban gálázott.

Janelle Monáe

Janelle Monáe Szörnyella ruhája (Fotó: Getty Images)

Persze az átalkulás fokozatos volt, és Janelle Monáe már az Age of Pleasure című lemeze előtt is távol állt a visszafogottságtól. 2018-ban még az nlc is írt a PYNK címre hallgató puncihimnuszáról, amiben gyakorlatilag vagina formát idéző nadrágokban táncolt a táncosaival. Ezen felül pedig a magánéletében is kinyílt:

Én vagyok az a bulikon, aki elsőként ugrik ruhástól a medencébe, és az is én vagyok, aki aztán ledobja magáról a vizes göncöket

– nyilatkozta.

Az Age of Pleasure album születésében és túlfűtöttségében állítása szerint az is közrejátszott, hogy soha nem volt annyira jó a szex az életében, mint mostanában. Most nagyon élvezi az életet, szereti az embereket és próbál a jóra fókuszálni. A lemezt pedig úgy képzelte el, hogyha az élete most egy film lenne, akkor ez lenne a filmzenéje.

Férfi és női energiák

Monáe eleinte bi- illetve pánszexuálisként hivatkozott önmagára, és azt is elmondta, hogy ugyan élt már monogám párkapcsolatban is, hozzá és életmódjához inkább a poliamor kapcsolatok illenek. A nyilvánosságban sokáig találgatták, hogy a párja Tessa Thompson (Creed-filmek és a Marvel-filmek Valkűrje) színésznő lehet, de ezt sosem erősítették meg a nyilvánosság előtt.

Később Janelle nembinárisként definiálta önmagát, hozzátéve, hogy ugyanannyira dominánsak benne a nőies, mint a férfias energiák. Ennek ellenére nem várja el, hogy a they/them névmásokat használják vele kapcsolatban, a she/her verzióval is teljesen ki van békülve.

Monáe a fellépései mellett kiveszi a részét az aktivizmusból is, Fellép a nők, a feketék és a queerek jogaiért, de kiáll minden elnyomott kisebbség mellett. Szeret közösséget építeni. Otthonában, Atlantában Wondaland néven egy saját művészkolóniát hozott létre, hogy támogassa a helyi művészeket és egy valódi közösséget hozzon létre.

Janelle Monáe

Fotó: Erika Goldring/Getty Images

Jó barátja az Obama házaspárnak, akikről egy interjúban elárulta, hogy a legeslegjobb partikat adják. Queer ikonként izgalmas lesz látni, amikor augusztus 11.-én, vasárnap este színpadra áll a Sziget Nagyszínpadán az LGBTQ emberekkel nem épp kesztyűs kézzel bánó Magyarországon. Kíváncsian várjuk, hogy az Európa-turnéja utolsó állomásán szóvá-e teszi ezt, vagy megelégszik annyival, hogy egy bombasztikus és érzéki show-t adjon a nézőknek.

Janelle Monáe augusztus 11-én lép fel a Sziget Nagyszínpadán19.15 órától.

További források: (1) (2) (3) (4)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top