Az igazi horror: Ez a mosoly rémisztőbb bármelyik szörnynél

TóCsa | 2024. Október 27.
A sztároktól és közszereplőktől elvárják, hogy mindig, minden körülmények között megfeleljenek a róluk alkotott képnek. Legyenek jó fejek, kedvesek a rajongókkal és akkor is tökéleteset nyújtsanak a színpadon, amikor épp a lelki válságuk legsötétebb bugyraiban fuldokolnak. Aki összeomlik, a karrierjét kockáztatja. A Mosolyogj 2. benéz a műmosolyok mögé.

Emlékszel még Britney Spears nyilvános összeomlására? A popsztár először teljesen kopaszra borotváltatta a fejét, majd egy benzinkúton kezdett ordítozós hadakozásba az őt üldöző paparazzókkal. Akkoriban a világ egyik legnagyobb popsztárja volt, ám megengedte magának azt a luxust, hogy a kamerák előtt zuhanjon össze. Az eredmény közismert. Gyámság alá került, zsarolták őt a gyerekeihez kapcsolódó láthatási joga megvonásával, a karrierje pedig soha többé nem került vissza azokba a magasságokba, ahol előtte járt.

Naomi Scott a Mosolyogj 2-ben (forrás: UIP-Duna Film)

Visszatérés

Skye Riley (Naomi Scott), a Mosolyogj 2. Dua Lipaba oltott Lady Gagája egy évvel a súlyos autóbalesete után tér vissza a nyilvánosság elé, melyben életet vesztette az akkori párja. Mivel a baleset idején egyikük sem volt józan és előtte vadul partiztak, a közvélemény sajnálat helyett inkább vádolja Skye-t. Az egy évvel későbbi visszatérésekor mindennél fontosabb elhitetnie a rajongóival: megváltozott. Bocsánatot kell kérnie mindazért, ami történt, és a nyilvánosság előtt kell megfogadni, hogy ilyesmi soha többé nem fordulhat elő. Mindezt persze hatalmas, meggyőző mosollyal az arcán, miközben maga is tudja, hogy valójában egyáltalán nem áll még készen arra, hogy a nyilvánosság elé álljon.

A sebei ugyan behegedtek, de rendszeres fájdalmakkal járnak, a testi sérülések mellé pedig lelkiek is társultak: Skye-t azóta is kínozza a bűntudata, a baleset előtti percek és az ahhoz vezető vad veszekedés képei pedig a rémálmaiban kísértenek. De ő egy vérprofi énekes, aki bármikor fel tudja venni a színpadi mosolyt, és a profizmusával leplezi, hogy mi az, amit valójában érez.

Egy nem őszinte mosoly (forrás: UIP-Duna Film)

A mosoly és ami mögötte van

Két éve a Mosolyogj című horrorfilmről azt írtuk, hogy

A filmbéli átok itt azt próbálja szimbolizálni, hogyan adjuk át egymásnak a traumáinkat, és a traumáinkkal kapcsolatos fájdalmat. Ha egy családban valaki komoly traumát él át, biztosak lehetünk abban, hogy valamilyen formában annak egy részét a többiekre is ráakasztja, akik az így kapott traumájukkal élnek tovább, hogy aztán az ő traumájuk is hatással legyen valaki másra.

Ezzel szemben a nemrég mozikba került második rész az öngyilkossági hajlammal együtt járó depressziót helyezi a fókuszába, valamint azt, hogy mennyire nehéz egy ilyen helyzetben segítséget kérni, mennyire nehezen értik meg mások az efféle gondolatokkal küzdő embereket. És hogyan válthatja ki a visszaesésüket egy új traumatikus élmény átélése.

A színpadon senki sem láthatja a szenvedésedet (forrás: UIP-Duna Film)

A Mosolyogj-filmek a lelkünk horrorját fordítják át filmes horrorrá egy démon által, ami az általa megszállt embereket bizarr módon mosolygó emberek képeivel/látomásaival kergeti az őrületbe. Ezek a filmek kifordítják az egyik legpozitívabb, legkedvesebb emberi gesztusunkat, a mosolygást, és ily módon valami viszolyogtató, nyilvánvalóan erőltetett és megjátszott, épp ezért félelmetes dolog válik belőlük.

A Mosolyogj-filmek grimaszba forduló mosolyú emberei rémisztőbbek bármelyik szörnyetegnél

, és a mögöttes jelentésük még félelmetesebb. Mosolyok mögé próbáljuk rejteni a fájdalmainkat és a traumáinkat, mert azt gondoljuk – sajnos nem minden alap nélkül – , hogy amennyiben felvállaljuk őket, akkor sem kapunk igazi megértést vagy valódi segítséget, sőt az őszinteség jutalma inkább a megbélyegzés lesz.

Ilyen ez a popszakma

A Mosolyogj 2. démon által megszállt popsztárja traumatikus élményeit senki nem veszi igazán komolyan. Akárhányszor próbál segítséget kérni, csak látszatsegítséget kap. Amikor a rajongókkal való fotózáskor az egyik fanatikusa megtámadja, egy perc szünetet engedélyeznek neki csupán, utána újra vissza kell mennie közös mosolygós szelfiket készíteni, mintha mi sem történt volna. Amikor pedig kórházba kerül, az anyja egy nap pihenést engedélyez csak neki, mintha 24 óra ágyban fekvés után minden rendbe jönne egy pillanat alatt, és a lánya készen állna egy óriási, rendkívüli testi és lelki erőt igénybe vevő turné próbáira.

Menni kell előre, csinálni, nyomulni és persze mindezt mosolyogva, hiszen kinek van ideje megállni a sebeket nyalogatni?

Azzal, hogy a Mosolyogj folytatása a megjátszás és műmosolyok világába, a show business területére teszi át a mosolydémonos cselekményét, új szintre tudja helyezni mindazt, amit az első filmben felépített.

Lehet, hogy másodjára már kicsit jobban kiismerhető, hová tart a történet és hogyan próbál megijeszteni minket, de a filmbe így is annyi démoni kép, annyi retinánkba égő rettenet szorult, hogy nehéz nem a hatása alá kerülni, és átengedni magunkat az ördögien rémálomszerű struktúrájának.

Az Aladdinból és a Charlie angyalaiból ismert Naomi Scott pedig olyan egészen bravúros, sokoldalú, bátor, fizikailag és lelkileg is komoly kihívást jelentő alakítást nyújt a főszerepben, hogy képes új szintre helyezni ezt a rendkívül gonosz, ám a maga módján mégis csodásan empatikus filmet.

A Mosolyogj 2 már látható a mozik műsorán.

Exit mobile version