nlc.hu
Szabadidő

„Nem csináltunk pornót. Társadalomkritikát akartunk készíteni” – 30 éve gyűlölik és szeretik a Showgirlst

Kevés film váltott ki olyan mértékű megdöbbenést, vitát, elutasítást és utólagos újraértékelést, mint ez a 30 éve bemutatott alkotás. Röhejes melléfogás vagy félreértett mestermű? A Budapesti Klasszikus Film Maraton jóvoltából újra mozivásznakon lesz látható a Showgirls.

A 90-es évek elején Hollywood a tenyerén hordozta Joe Eszterhast, akinek munkáiból idén izgalmas válogatás látható a Budapesti Klasszikus Film Maratonon. A magyar származású forgatókönyvíróért versengtek a producerek a kirobbanó sikert aratott Elemi ösztön után. Papíron úgy tűnt, hogy a Showgirls végleg bebetonozza a helyét az
álomgyárban, azonban minden másképp alakult. Kevés film váltott ki olyan mértékű megdöbbenést, vitát, elutasítást és utólagos újraértékelést, mint ez a 30 éve bemutatott alkotás.

Nem pornó, Fred Astaire

A Showgirls ötlete eredetileg nem tőle, hanem Paul Verhoeventől, az Elemi ösztön rendezőjétől származott. Ő vetette fel vacsora közben Eszterhasnak azt, hogy készítene egy olyan musicalt, mint amiket Fred Astaire forgatott évtizedekkel korábban. Rajongása átragadt a forgatókönyvíróra, aki két fogás közt a szalvétájára fel is skiccelte a las vegas-i revü mocskos, fülledt kulisszái mögött játszódó történet alapjait. A producerek pedig újabb nagy sikert szimatolva nemsokára hivatalosan is felkérték a forgatókönyv megírására, amit ismét csúcsgázsiért, 3,7 millió dollárt szállított le.

Paul Verhoeven és Elizabeth Berkley

Paul Verhoeven és Elizabeth Berkley a Showgirls forgatásán (Fotó: profimedia)

Bevallása szerint életének nem a legjobb időszakában készült el ezzel a munkával. Épp válófélben volt, és az összes keserűsége, nehézsége átszüremkedett a kéziratba. A pesszimista hangulatára rátett egy lapáttal a vegas-i valóság megismerése.

A sztori fordulatait, a szereplők jellemzőit ugyanis a helyi sztriptíztáncosokkal készített interjúk alapján mélyítette el a cselekményben.

Így született meg végül a sikeréhes fiatal lány, Nomi története a topless bárok lelketlen világából indulva – ahol minden szemérmességét le kell vetkőznie – a nagyszabású musical tánckaráig. Ahhoz azonban, hogy elérje a célját nagy árat fizet a pénz, a szerencsejáték és a szex városában.

Nem csináltunk pornót. Társadalomkritikát akartunk készíteni. A film nem a szexről szól, hanem arról, hogyan használják a szexualitást hatalmi eszközként.

– védte meg a Showgirls-t Paul Verhoeven, aki 45 millió dollárt kapott rá, hogy vászonra vigye Joe Eszterhas botrányszagú forgatókönyvét.

Showgirls

Jelenet a Showgirls c. filmből (Fotó: Profimedia)

Az új Sharon Stone kerestetik

A rendező számára korántsem jelentett könnyű feladatot a főszereplő megtalálása. Különösképpen azért, mert a Nomi megformálójának tánctudással is kellett rendelkeznie, illetve a teljes meztelenség is munkaköri kötelessége volt. Hiába keresték meg a lehetőséggel Pamela Andersont, Drew Barrymore-t, Angelina Jolie-t, Denise Richards-ot, Jennifer Lopez-t, Charlize Theron-t, vagy a színésznők mondtak nemet a pucérkodásra, vagy a táncolás nem ment úgy nekik, ahogy szükség lett volna rá. Elizabeth Berkley volt az egyetlen, aki mindkét feltételnek megfelelt.

A forgatás idején még csak a 20-as évei elején járó színésznő tinisztárként vált ismertté és a Showgirls-től remélte a nagy áttörést, aminek érdekében vállalta a forró hangulatú és sokszor kényelmetlen jelenetek végeláthatatlan felvételét. Ráadásul a kamera mögött helyet foglaló Verhoeven hírből sem ismerte a diszkréciót és kéjes örömmel mártózott meg a testiség részletes bemutatásában. Ennek meglett az ára.

A film az egyik legmagasabb korhatár-besorolást kapta, ami eléggé beszűkítette a vetítési lehetőségeket.

Elizabeth Berkley

Elizabeth Berkley a Showgirls-ben (Fotó: Profimedia)

Megsemmisülés

A kritikusok pedig megsemmisítő véleménnyel voltak róla. Sajnos ez a két tényező alaposan betette a kaput a Showgirls előtt. Siker helyett hatalmas bukás lett az alkotás, ami a büdzséje alig felét hozta vissza a mozikban. Paradox módon a házimozi forgalmazásban szárnyra kapott a film. 100 millió dollár értében adták el VHS-en és DVD-n.

A queer közösségek körében szabályos kultusza lett, illetve idővel a kritikusok is újraértelmezték a látottakat. A túlzó színészi játékot, a giccses díszleteket és a bemutatott groteszk világot szándékos művészi megoldásként kezdték értelmezni, amelyeken keresztül a készítők a showbiznisz kiüresedésére és a női test piacosítására hívják fel a figyelmet.

Gina Gershon és Elizabeth Berkley
Gina Gershon és Elizabeth Berkley
Showgirls
Elizabeth Berkley
Elizabeth Berkley
6 fotó

Bár Eszterhas karrierje – hasonlóan a Elizabeth Berkley-hez – megsínylette a bukást, az álomgyár hátat fordított neki, a Showgirls ma már nem csupán botrányfilmként szerepel a neve mellett. Sokkal inkább egy korszak lenyomataként, amely egyszerre idézi meg a kilencvenes évekbeli filmkészítés végletességét és Hollywood dekadens oldalát. Ironikus módon, amit annak idején sokan nevetségesnek tartottak, ma már épp az teszi a filmet különlegessé és maradandóvá.

Az idei Budapesti Klasszikus Film Maratonon szeptember 16. és 21. között Joe Eszterhas filmjei közül látható lesz az Elemi ösztön, a Showgirls, a Flashdance, az Ö.K.Ö.L., a Hazudozni Amerikában és a Kicsorbult tőr.

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top