
Automata váltó: a számítógép megvéd téged magadtól
Modern automata autókban a váltókar valójában csak „kívánságlista” a vezérlőegység felé. Ha 80-nal mész, és ilyenkor átkattintod R-be, a vezérlő erre nagy eséllyel csak annyit mond: kösz, de nem.
Ami történhet:
- bekapcsol a tolatókamera és a kijelző,
- a váltó üresbe (N-be) teszi magát,
- egyes típusoknál a motor le is állhat védekezésből.
A filmekben látott azonnali blokkolás és hátraszaltó tehát elmarad – a technika pont azért van, hogy ezt megakadályozza. Ettől még nem jó játék: a mögötted jövőket simán halálra rémítheti, ha autópálya-tempónál felvillannak a tolatólámpáid.
Kézi váltó: itt már tényleg tud fájni
Egészen más a helyzet a kézi váltós autóknál, ahol nincs elektronika, ami közéd és a fogaskerekek közé állna. Ha nagy tempónál próbálod betolni a váltót rükvercbe, jó eséllyel:
- borzalmasan csikorgó, reccsenő hangot hallasz,
- a fogaskerekek egymást „gyalulják”,
- legjobb esetben nem veszi be a fokozatot,
- rosszabb esetben beugrik R-be, a motor azonnal lefullad – a váltó pedig komoly károkat szenvedhet.
Nyilván sok őrült vlogger létezik a nagyvilágon, így persze YouTube-on kísérleteztek is ilyennel: egy Toyota RAV4-nél nagy sebességnél hiába kapcsoltak R-be, az autó lelassított, megállt, és csak utána engedte a rükvercet. Amikor kivették a védelmet adó vezérlést, a váltó rövid úton megadta magát.
Összefoglalva: te azért ne próbáld ki
A jó hír: normál, ép állapotú autó nem fog látványosan felrobbanni attól, ha véletlenül odébb húzod a kart. A rossz hír: nagyon drága javítás lehet a vége, főleg kézi váltónál – teljesen feleslegesen.
Vészhelyzetben mindig a fékpedál a barátod, nem a rükverc.
Fotó: illusztráció, Pexels