Szépüljünk

Ódon illatok

A parfüm szó latinul pontos fordításban "szaglás általi"-t jelent. Az illatok hatása testre, lélekre, szellemre nem a 20. század felfedezése, már az ókorban is hasonló célt szolgált.




Az antik korban az istenek olyan lényként jelentek meg, akik különböző fák, gyógynövények elégetésekor keletkezett füstbe burkolóztak, így még misztikusabbnak hatottak. A 11. században egy perzsa orvos, bizonyos Avicenna az illatok jótékony hatásáról értekezett rossz hangulat esetén, ami súlyosbítja a kórt. Az arabok ezeket a tapasztalatokat és tudást a 12. században Dél-Európába vitték, ahol a kolostorok szerzetesei már akkor magas szinten foglalkoztak az illatok titkának kutatásával. A 16. században az illatok már por és kenőcs formájában is kaphatók voltak, és egyfajta mágikus szernek bizonyultak, amelyek gyógyírt jelentettek számos egészségügyi panaszra.





Ezekben a készítményekben fellelhető a rozmaring, a citrom, a rózsa, a levendula, a szegfűszeg és a mustármag is. Az illatos vizek a 17. század elején váltak rendkívül népszerűvé. Rosszullét ellen vagy stimulációs szerként alkalmazták őket – XV. Ludwig naponta más illattal permetezte magát, és ebben az udvarnak is követnie kellett, vagyis az uralkodó napról napra meghatározta az udvar “szagát”.





A 19. Században megtiltották a fiatal nőknek a parfümök használatát. Hosszú ideig gondolni sem lehetett arra, hogy a parfümöt közvetlenül a bőrön viseljék. A zsebkendőre cseppentett néhány csepp kölni vagy egy báli csokron kívül semmi sem volt megengedett. A század végén aztán minden megváltozott, a társadalom hölgytagjai is felfedezték a parfümöt, mint a csábítás kellékét.


A modern tudományos kutatásoknak köszönhetően ma sokkal többet tudunk az illatok testre, lélekre, szellemre gyakorolt hatásáról, mint korábban. Ezt a kutatást aromakológiának hívják, amely azt vizsgálja, hogyan lehet az illatok segítségével kellemesebbé tenni az életet.




Vagyis az illatokkal a cél: a test és a lélek pihenésének a támogatása, a hormon- és immunrendszer funkcióinak az elősegítése. Röviden az illatok pszichológiájának tudatos felhasználása, amely nem egyszerű, hiszen napjainkban több mint 2000 féle illatmolekulát alkalmaznak, hogy minél eladhatóbb és csábítóbb parfümöt komponáljanak.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top