1989-ben érettségiztem. Nemzedékem tagjai szándékosan nem használom a generáció szót ekkortájt inkább önmagukkal voltak elfoglalva, semmint a joggal sorsfordítónak gondolt rendszerváltás körülményeivel. Aki látta a Moszkva tér című filmet, pontosan tudja, hogy mire gondolok. Csajozás, pasizás, az érettségi gyötrelmei, hova menjünk bulizni péntek este. A közéletet jellemző hazugságerdő és unalomtenger szorításából kénytelenek voltunk a saját világunkba emigrálni, amelyet romantikusan nevezhetünk akár magánszférának is ha ennek a kifejezésnek akkor lett volna értelme (nem volt). Az emigrálás körülbelül azt jelentette, hogy ösztönösen hülyére vettük a kötelező iskolai programokat, pontosabban: mindig megtaláltuk bennük a saját elemet, amivel azonosulni tudtunk. Ebből a szempontból a szalagavató kétségtelenül jó buli volt de semmi több. Beavatás, sorsfordító állomás, kilépés az életbe; ezek a szavak többnyire semmit sem jelentettek számunkra, mert ugyanaz az attitűd sugárzott belőle, amibe szüleink fásultak bele otthon: ismét csak felülről mondják meg, hogy kik vagyunk, hogyan gondolkodjunk, mit tegyünk. Nem a fennálló rendszer ellen tiltakoztunk (ha egyáltalán tiltakoztunk valami ellen), hanem a kötelező megmondás idegesített. Egyszerűen irritált, hogy hiteltelen, nevetséges, és többnyire dinoszaurusz-szerű őskövületek mondják meg a tutit egy értelmetlen és halott nyelven. Hiszen a hazugság grammatikája még a szalagavatói meghívók mondataiban is ott bujkált.
Az én ünnepem például az volt, hogy fülig szerelmes lettem egy lányba, akivel éppen a szalagavatón jöttem össze. Emlékszem, rögtön a bécsi keringő után mentem udvarolni a Gellért-hegyre, frakkban és fehér kesztyűben. A Zeneakadémia mellett volt a szalagavatónk, és amíg vártam a villamosra, a hónom alatt egy üveg pezsgővel, a koncertről kijövő idős hölgyek azt gondolták rólunk, hogy mi is a zenekar tagjai vagyunk. “Milyen fiatalok!” – mondták mosolyogva. Szép emlék, de nyilván mindenkinek megvan a saját története.
Azt remélem, hogy igen. Hiszen az emberi természet alapvetően az életörömre és szabadságra van berendezve – függetlenül a politikai és gazdasági rendszerektől. Talán igaza van Ottliknak, amikor azt mondja: az élet mégis nagyszabású dolog. Vagy nem?